Deze " eigenwijzs zelfbenoemde bandendruk-specialist" heeft geen boot, maar vond dit topic bij googlen naar bandenspanning. Geregistreerd om te antwoorden.
Uit de plaatjes kan ik niet de gegevens halen die ik nodig heb om in mijn caravan/ aanhanger- bandendruk-calculator te gooien. Daarom maar gegoogled op de maat en de gebruiks-beschrijving 84N , zie dan XL staan , betekent dat de referentiedruk standaard 2,9 bar/ 42 psi is, maar 80% H/B verhouding als uitzondering 2,8 bar / 41 psi.
Bij die druk mag de maximum load van 500 kg behorend bij loadindex 84, gedragen worden tot 140kmpu ( N snelheidscode) zonder ook maar een stukje van de band te oververhitten.
Om nu de hoogste druk te bepalen, waarbij de boel nog niet gaat stuiteren, en dus max reservs, reken ik met vuistregel de maxload om naar 160kmpu, en tel 11% bij asgewicht. Gaat automatisch als ik mijn spreadsheet gebruik.
DUS ingevuld 82 loadindex, referentiedruk 2,9 bar ( bij twijfel altijd de hoogste pakken), 525 kg totaalgewicht( jouw verantwoording dat dat juist is) , 2 banden op de grond bij rijden, komt 1,7 bar / 24 psi uitrollen, en dan nog zelfs met mijn strengere formule dan de officiële.
Dan uitgaande van 21 kg= 4% op trekhaak, en 56 kg gecombineerd ongelijk gewicht R/L en minder gewicht mogelijk, voordat de boel los gaat trillen.
Hoever kan het dan zakken voordat de banden oververhitten bin 120 kmpu, en als alles 100% nauwkeurig bepaald is( vergeet het maar) .
Daarvoor de loadindex met 4 stappen verhoogd tov 160kmpu dus 82+ 4 = 86 , geeft 1,5 bar / 21 psi, ook weer 21 kg op trekhaak, maar dan 56 kg OVER gewicht gecombineerd R/L ongelijk, voordat een band oververhit als je werkelijk 120 kmpu rijdt. Besef wel dat je rekent met de reserve, maar door de onnouwkeurigheden je toch maar net genoeg over kan houden om geen oververhitting te krijgen. Dus als je beslist voor 2 bar , prima maar hoger is echt niet nodig.
Sorry voor schrijffouten, meeste door typen op mobiel. En sorry voor het lange verhaal. Maar blijven er vragen, stel ze hier.