Nidelv 28

Nidelv 28

Berichtdoor Boekanier » 05 Mei 2020, 09:42

Wij hebben ons oog laten vallen op een "nieuwe" boot namelijk een Nidelv 28 uit 2004. Iemand bekend met deze scheepjes? Wat zijn de voor-en nadelen? Hoe liggen deze in waarde en hoe waardevast zijn deze? Tips en ideeen zijn welkom waar op te letten bij de eventuele aanschaf hiervan.

Wij hebben nu een stalen kruiser van 8,75 meter uit 1978, dus een polyester kruiser uit 2004 is denken wij al een heel verschil... maar wat is precies het verschil in vaareigenschappen, onderhoud enz., enz...

Bij voorbaat dank voor reacties!
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Nidelv 28

Berichtdoor elrenegado » 05 Mei 2020, 11:55

Grootste verschil zit hem in de vaareigenschappen en onderhoud.
polyester waait wat sneller weg bij wind, maar is vaak wel stabieler.
Staal kan prina overwinteren als er ijs ligt, met poly heb je snel schade.

Poly kan niet roesten, staal wel, dus elk jaar een keer poetsen tegenover 1x per x jaar schilderen.

Nidelv is noors dacht ik, zijn meestal wel kwaliteitsscheepjes die e.e.a. aan kunnen qua vaarwater.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Nidelv 28

Berichtdoor Marie Christina » 05 Mei 2020, 12:41

Staal is af te voeren als het schip zijn tijd gehad heeft.
Met polyester heb je een probleem.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nidelv 28

Berichtdoor Gruttepier » 05 Mei 2020, 17:15

Marie Christina schreef:Staal is af te voeren als het schip zijn tijd gehad heeft.
Met polyester heb je een probleem.


:shock:
Gruttepier
 

Re: Nidelv 28

Berichtdoor pascall » 05 Mei 2020, 17:57

elrenegado schreef:Grootste verschil zit hem in de vaareigenschappen en onderhoud.
polyester waait wat sneller weg bij wind, maar is vaak wel stabieler.
Staal kan prina overwinteren als er ijs ligt, met poly heb je snel schade.

Poly kan niet roesten, staal wel, dus elk jaar een keer poetsen tegenover 1x per x jaar schilderen.

Nidelv is noors dacht ik, zijn meestal wel kwaliteitsscheepjes die e.e.a. aan kunnen qua vaarwater.



Een maal per jaar schilderen??????

Neem mij niet kwalijk, maar dan doe je toch echt iets niet goed!

Wij liggen jaar in jaar uit op zout water, gaan er eens in de twee jaar voor knippen en scheren op de kant, een paar dagen werk.
Schilderen is minimaal om de 5 jaar maar is ook wel eens 8 jaar geweest, en ook dan was het verfwerk nog in uitstekende staat.
Wij schilderen altijd dat het nog niet nodig is, want anders ben je te laat en heb je veel werk, daarom snap ik die 1 jaar niet.

Polyester moet je ook onderhouden, vaak ook poetsen.
Het grote nadeel van dat poetswerk vindt ik, dat het veel werk is en dat het maar voor korte duur is. :oops:
In de zelfde tijd heb ik mijn bootje overgeschilderd en dat gaat wel lang mee :D

Wat het merk betreft, Scandinavische boten zijn vaak van erg goede kwaliteit, zowel van constructie als vaareigenschappen, ook is het interieur doordacht.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nidelv 28

Berichtdoor Oeverloos » 05 Mei 2020, 18:29

Beste Natasja,

Wat de vaareigenschappen betreft is er wel een verschil tussen beide schepen.
De Nidelv 28 kan zomaar een motor hebben van 170 pk. Het is een planerend schip.
Dat levert wellicht een topsnelheid van 30 knopen, dus laten we zeggen 15 tot 20 knopen als je het rustig aan doet en er geen hoge golven zijn.
Dan is je vaargebied plotseling veel groter geworden en kun je in een oogwenk het IJsselmeer over, vaar je Terschelling binnen voor een ijsje en overnacht je op Vlieland.
Deze boten zijn gemaakt voor Noren en Zweden die in de weekenden naar hun huisje op een eiland in de scherenkust gaan of naar hun favoriete stekje met een hekanker uit met de punt naar een rots om daar te bbq’en en te overnachten. De afstanden zijn daar voor ons nauwelijks te bevatten.

Let op de vochtigheidsgraad van het polyester van het onderwaterschip.
Onder de antifouling zou eigenlijk een epoxyverf moeten zitten. Daar gaat geen water door en zorgt dat het polyester droog blijft.
Kijk ook of het schroefaslager droog blijft en of er geen zwartsel of bruinsel in de dieselolie zit. Dat kan wijzen op bacteriële verontreiniging in de dieseltank.

Misschien is een expertise geen gek idee. De verkoper heeft een informatie plicht en jij hebt een onderzoeksplicht.
Als er geen originele aankoopfactuur met btw van de eerste eigenaar is zou ik eens verder kijken.
Heel Nederland ligt afgeladen met te koop staande boten.
Het is een echte kopersmarkt.

Wat de waarde betreft, dit is een solide en courant schip dat altijd wel een koper vindt.
De keuze voor een schip is m.i. puur een kwestie van smaak. Je smaak leer je het beste kennen door zoveel mogelijk boten te bekijken.
Hoewel er sommige mensen zijn die hun hele leven verliefd blijven op hetzelfde type boot.
Die zijn hopeloos.

Mvgr.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Nidelv 28

Berichtdoor Oeverloos » 05 Mei 2020, 20:27

Misschien ook interessant is een boek van Harald en Silvia Paul: “ Nordwärts, mit dem Motorboot nach Spitzbergen”, over hun reis in 2002 met een Nidelv 24 naar dit eiland.
Ik heb zelf geen ervaring met deze boot, maar kom ze wel vaak tegen.

Zoek op “ Harald Paul Nidelv Spitzbergen”.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Nidelv 28

Berichtdoor Boekanier » 05 Mei 2020, 21:21

Bedankt voor jullie reacties.. als er nog meer zijn dan hoor ik die graag.

Oeverloos bedankt voor de tip over het boek ik ga er zeker naar kijken. Leuk!
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Nidelv 28

Berichtdoor elrenegado » 07 Mei 2020, 10:05

pascall schreef:

Een maal per jaar schilderen??????



Dat staat er niet..... 1x per X jaar schilderen....
de X staat dan voor een willekeurig aantal, want de 1 moet elke 2 jaar schilderen, en de andere elke 5 jaar, afhankelijk van verfsysteem, kwaliteiten van de schilder, en het gebruik.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Nidelv 28

Berichtdoor Boekanier » 07 Mei 2020, 17:27

Iemand hier in het bezit van een Nidelv die meer info kan geven? Een polyesterboot is heel anders dan een van staal denk ik..
Laatst gewijzigd door Boekanier op 07 Mei 2020, 17:29, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten