Mahonie en blanke lak op dek

Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 25 Feb 2020, 17:22

Hoi allen,

Vorige winter heb ik mijn mahonie-dek aangepakt. De massieve plankjes zijn 5mm dik en 50mm breed. De originele bouwer van mijn boot heeft al het mahonie er strak in gekregen, welke mij op een paar planken na bij vervanging ook is gelukt. Nu merkte ik dat het nieuwe hout afgelopen zomer nog wat heeft gewerkt en er wat scheurtjes in de lak zijn ontstaan. Mogelijk door de lange droge en warme periode (boot hangt op bootlift boven het water) van afgelopen zomer.
Ik wil daarom het hout wat "ruimte" geven door kleine sleuven tussen de plankjes te vrezen en deze te vullen met vulmiddel (zoals hier https://www.youtube.com/watch?v=RkKkw4Vv1DA) zoals Sikaflex. Ik begreep dat deze ook overschilderbaar is waarmee het dek na het vullen nog enkele lagen blanke lak kan hebben. Ik hoop zo het "werken" van het hout wat beter te kunnen "volgen", zonder af te stappen van mijn huidige 1 component yachtlak en te vervangen voor Coulan of evt volledig sealen van het dek en met 2k lak aan de gang te gaan.

Ik ben benieuw naar jullie tips en ervaringen!

Rick
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor varg » 25 Feb 2020, 22:57

Hmmm, ik heb ervaring met Coulan over sikaflex 'strepen'. Dat gaat prima! maar blanke lak er over? ik betwijfel het! Zo wie zo ben ik van de sikaflex afgestapt en overgegaan op MS polymeer kit (meestal van Den Braven). Dat is overschilderbaar, maar je moet altijd bedenken dat je lak dan net zo flexibel moet zijn als dat je kitstrook kan werken. Dat haalt gewone lak niet, die wordt te hard. Dan kom je toch aan Coulan of eventueel een olie zoals Benar-olie. Die laatste houdt goed op ms-polymeer kit, daar heb ik enige ervaring mee. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 26 Feb 2020, 11:30

Zo was mijn redenatie ook. Ik vind het dan ook vreemd dat in de US over de sikaflex heen wordt gelakt. Mogelijk werkt het hout aldaar minder (dan de mijne) en is de sikaflex voornamelijk esthetisch?
Ik zal eens naar een polymeerkit kijken. Evt kan ik het lakken eerst doen en aan het einde pas het kitwerk doen (zonder te lakken)
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 05 Mrt 2020, 19:02

Om er zeker van te zijn dat er ook niet van onder vocht het mahonie kan aantasten, wil ik onder het dek ook de zaak "sealen". Zijn hier nog specifieke middelen voor of kan een goede buitenlak hier prima voor zorgen?
Rede is dat de onderzijde van het dek, wat schimmelvorming had alsmede wat sporen van sijpelend water uit het verleden. Sowieso wil ik dit even gaan reinigen met schimmelverwijderwaar en dus opnieuw in een dekkende lak zetten.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor heuvels » 05 Mrt 2020, 21:00

Ik heb met mijn houten kajuit goede ervaringen met Owatrol D1. Daarmee kun je hout goed impregneren zodat het goed waterafstotend wordt en minder gaat werken.Het is dunner als water en giert er in. Met blanke lak goed overschilderbaar. Voor het kitten de naden goed schoonmaken met aceton. Jaren geleden gekit en zit nog steeds goed.
Bijna jaarlijks een laagje (soms meerdere) blanke lak er op, hecht goed op de Owatrol.

Als ik niet vaar dek ik wel de kajuit af tegen het zonlicht. Met een dek gaat dat misschien moeilijker maar als je de zon van je dek kunt afhouden scheelt dat heel veel.

De kajuit wrijf ik regelmatig in met was waar een uv filter in zit. Voor een dek niet zo handig helaas...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor heuvels » 06 Mrt 2020, 12:12

O Ja,

En blanke lak is, als het goed droog is, niet zo flexibel als sikaflex. Hechten doet het wel maar als de boel gaat werken (en dat doet het) door beweging of temperatuur, gaat het barsten. Niet zo'n ramp want op het hout blijft het wel zitten.
Ik weet niet hoe groot het dek is, maar blanke lak smeert lekker uit en elk jaar een laagje er op is zo gebeurd en je bouwt er een stevige laag mee op.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 07 Mrt 2020, 13:15

heuvels schreef:Ik heb met mijn houten kajuit goede ervaringen met Owatrol D1. Daarmee kun je hout goed impregneren zodat het goed waterafstotend wordt en minder gaat werken.Het is dunner als water en giert er in. Met blanke lak goed overschilderbaar. Voor het kitten de naden goed schoonmaken met aceton. Jaren geleden gekit en zit nog steeds goed.
Bijna jaarlijks een laagje (soms meerdere) blanke lak er op, hecht goed op de Owatrol.

Als ik niet vaar dek ik wel de kajuit af tegen het zonlicht. Met een dek gaat dat misschien moeilijker maar als je de zon van je dek kunt afhouden scheelt dat heel veel.

De kajuit wrijf ik regelmatig in met was waar een uv filter in zit. Voor een dek niet zo handig helaas...


Ik heb sinds de renovatie van het dek ook een bootzeil wat het volledig dek beschermt tegen UV. Gezien ik al 7 lagen blanke lak vorig voorjaar er op heb gezet, wordt een Owatrol behandeling iets bij de volgende reparatie waarschijnlijk. Ik heb het mahonie wel vooraf op kleur gebracht (om te matchen met de oudere hout delen) met een beits.

Onderzijde van het dek heb ik nu eerst even behandeld met schimmelreiniger en zal daarna een extra laag verf er op zetten om vanuit de onderkant het dek gesealed te krijgen.

Het dek ga ik verder behandelden op de punten waar de lak echt los is gaan laten. Verder doe ik nog een lichte schuurbeurt en 2 of 3 lagen lak voor de delen die nog netjes zijn (95% van het dek)
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 02 Apr 2020, 13:21

Inmiddels heb ik de methodes die in de VS worden gebruikt (wel of niet overschilderen van de sikaflex) naast mij neergelegd en de scheuren in de lak weg geschuurd en klaar om opnieuw gelakt te worden. In wat foto's en videomateriaal zag ik dat gedurende de warme zomer vorig jaar de scheuren voornamelijk waren gekomen toen ik het dekzeil aan het schoonmaken was en de boot twee dagen in de volle zon heeft gelegen. De boot zelf ligt flink in de ochtendzon waar zowel droogte als warmte vrij spel hadden (zowel op het hout als de onderliggende stalen chassis). Leermomentje zullen we maar zeggen.

Tav het frees- en kitwerk laat ik het nog even een jaartje achterwegen. De rechte lijnen frezen lijkt mij geen issue, echter wil ik ook de kromme delen langs de boeg aanpakken, waar ik meer voor vrees. Misschien dmv een mal als geleider te gebruiken, al zit ik daar met de kromming van de boeg zowel in de lengte als in de breedte en nauwelijks mogelijkheid om deze vast te maken.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 04 Mei 2020, 01:04

Inmiddels de stoute schoenen aangetrokken nadat bij het verwijderen van de lak achterop het hout letterlijk was ingewaterd en vochtig onder de lak vandaan kwam. Ik heb het even een tweetal weken laten rusten om natuurlijk te drogen. Enkele delen waren zo slecht dat ik deze heb verwijderd en nieuw hout op maat heb gezaagd om er in te zetten. Ik zit er aan te denken deze delen wel eerst voor te behandelen met Orwatrol D1.

Als proef op de som ben ik sleuven van 4mm breed (5mm diep) gaan vrezen tussen de delen om zo het werken op te vangen. De groef wil ik nu eerst voorbehandelen om vervolgens te lakken en daarna een MS Polymeer er in te zetten. Overschilderen van de kit hou ik dus achterwegen. Hebben jullie nog tips waarmee de groef te behandelen alvorens de kit er in gaat?
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor elrenegado » 04 Mei 2020, 09:30

Ik heb dat op mijn vorige boot bij de deuren gedaan.
Daar zat een paneel met stroken onder de ruit, tussen die stroken zat iets ruimte,
Ik heb er 6 laklagen opgezet, daarna afgeplakt langs die openingen, afgekit met zwarte kit (d8 gewoon sikaflex) en daarna het plakband verwijderd,
Dat is perfect blijven zitten zolang ik de boot had, geen last meer van water wat via die opening toch onder de lak kroop.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten