Mahonie en blanke lak op dek

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor varg » 04 Mei 2020, 10:51

Thinlanet schreef:Inmiddels de stoute schoenen aangetrokken nadat bij het verwijderen van de lak achterop het hout letterlijk was ingewaterd en vochtig onder de lak vandaan kwam. Ik heb het even een tweetal weken laten rusten om natuurlijk te drogen. Enkele delen waren zo slecht dat ik deze heb verwijderd en nieuw hout op maat heb gezaagd om er in te zetten. Ik zit er aan te denken deze delen wel eerst voor te behandelen met Orwatrol D1.

Als proef op de som ben ik sleuven van 4mm breed (5mm diep) gaan vrezen tussen de delen om zo het werken op te vangen. De groef wil ik nu eerst voorbehandelen om vervolgens te lakken en daarna een MS Polymeer er in te zetten. Overschilderen van de kit hou ik dus achterwegen. Hebben jullie nog tips waarmee de groef te behandelen alvorens de kit er in gaat?



Voorbehandelen groef: gewoon droog en schoon is voldoende. Ik heb goede ervaring met de MS polymeerkit van Bouwmaat (Den Braven/Zwaluw dacht ik). Neem de 'dunne' versie, dus niet de high tack...die is te dik en werkt moeilijker. Na 5 jaar buiten heb ik nog geen enkele naad die ook maar een klein beetje heeft losgelaten. Voorheen waren deze teakdelen geprimerd, voorzien van een inlegstripje (sorry, weet geen beter woord) en met Sikaflex gerubberd. Dat ging na een aantal jaren toch op een aantal plaatsen een beetje los van de rand waardoor er water bleef staan. Ik heb van mijn bouwwerf ook vernomen dat ze overgestapt zijn op MS polymeer en geen voorbehandeling meer toepassen. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 06 Mei 2020, 09:28

Dank voor jullie reacties! Hoe is de esthetisch duurzaamheid? Blijft de kitnaad mooi schoon van Den Braven MS Polymeer of veranderd deze van kleur door UV, vocht en vuil? M'n dek ligt doorgaans niet open en blood (afgedekt door een bootzeil), maar krijgt ongetwijfeld wat te verduren wanneer deze in het buiten seizoen boven de sloot hangt.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 06 Mei 2020, 19:37

Naast jullie ervaringen ben ik ook even navraag gaan doen bij DenBraven. Zij adviseren MSR Deck Chaulk Advanced aan. Iemand hier ervaring mee? Mij lijkt dit een typisch product voor teak (ongelakt) en vraag mij af hoe dit gaat werken op/naast mijn gelakte mahonie dek.

https://www.bostik.com/nl/Belgium/products/bostik-simson-msr-dc-advanced-deck-sealant
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor varg » 06 Mei 2020, 20:26

Den Braven = Bostik en verkoopt alles. Veel eigen merk producten komen bij Bostik vandaan. De deknadenkit die ze aanraden kan je bij Polyservice kopen voor ong, 14.50 per stuk. Daar wordt nog steeds uitgegaan van cleanen met een bostik product en primeren met een bostik product. De Hybriseal of de de hybriseal 2PS kost 5,50 en kan zonder voorbewerking worden gebruikt. Je weet dat alles waar marine voor staat in prijs wordt verdubbeld!
Ik heb persoonlijk prima ervaring met de Hybriseal. De naad blijft ook mooi zwart en het is goed schuurbaar. Ook het inkitten van de naden gaat prettig omdat het product makkelijk uit de kitspuit komt (niet te dik). Ik had geen last van lucht-insluitsels en ik heb gewerkt zonder eerst alles af te plakken. Na de droogtijd van de kit (neem je tijd, dan weet je zeker dat het goed uitgehard is, heb ik de overtollige kit met een scherp mes weggesneden en daarna geschuurd. Zo zet je niet teveel kracht op de naden.
Vandaag nog eens gekeken, maar geen enkele losgelaten voeg. Terwijl de origineel aangebrachte voegen (Sikaflex, door een goede werf!) na 3 jaar loslatingen ging vertonen. De kit is uv bestendig, mijn voor en achterdek liggen zomer en winter open en bloot. Ik heb ook gepoogd de technische informatiebladen te vergelijken, maar kan de vinger niet op de verschillen leggen.
Tsja...wat nu; ik heb natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, alleen wat praktijkervaring. Ben een groot fan van Polyservice (verstandige mensen)...die zou je kunnen vragen. Maar wat mij betreft is de vochtuithardende industriekit tegenwoordig zo goed en zo breed inzetbaar dat deze de speciaal-kitten met hun bijzondere gebruiksaanwijzing verslaat. Zeker ook qua prijs. Maar goed...je krijgt veel adviezen maar je moet zelf kiezen! succes
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 06 Mei 2020, 22:19

Dank voor je uitgebreide relaas en ik kan je goed volgen. Mijn kennis (of eigenlijk ervaring) van dergelijke producten moet nog groeien. En ik hecht vele malen meer waarde aan jouw analyse als die van de verkoper. Ik ga Hybriseal overwegen.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 27 Mei 2020, 16:17

Inmiddels Hybriseal binnen en van plan tijdens het pinksterweekend de seams te gaan zetten. Ben erg benieuwd!

Voor de kopse delen van het dek heb ik 8mm dikke stroken mahonie (zoals de bouwer van de boot ooit heeft gebruikt) op maat gezaagt. Door inwatering zijn achter drie delen zwart geworden en los gaan laten. Deze zaten verlijmd (waar ik vermoed met Sikaflex) op zowel het staal als multiplex (onderlaag dek) en het mahonie (topdek). Ik ken de gruwel verhalen van hout op staal dus probeer ik een moderne "flexibele" hechting te vinden. Een vriend tipte dit product: https://www.innotec.nl/kitten-en-lijmen ... al-marine/
Of heeft Zwaluw Hybrifix een vergelijkbare werking (promo video suggereert van wel)?
Eén van de delen komt licht onder spanning te staan doordat deze iets "wokkeld" om de vorm van het dek te volgen. Ik wil dit "borgen" met een paar rvs schroeven/moeren in het metaal.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor varg » 27 Mei 2020, 20:39

de innotec kit bestaat ook uit Silaan gemodificeerde polymeren. Vergelijkbaar met de hybriseal....
Het 'gewokkelde' deel...kan je dat niet 'voorbuigen' dus iets overdreven vastklemmen zodat het de gewenste vorm aanneemt voordat je het monteert?...Ach anders schroeven, geen probleem. bij mij zijn de lijfhouten ook geschroefd en gedopt. De rechte delen zijn er daarna netjes ingelegd. De delen werden tijdens het uitharden van de kit op hun plaats gehouden met loodbroodjes die toevallig bij de hand waren. veel succes. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 27 Mei 2020, 23:45

Ja ik heb dat deel al een week met lijmklemmen in de gewenste vorm gezet. Ik wilde nog niet met stoomzakken aan de gang voor een relatief klein deel. Morgen even kijken hoe het er voor staat.

Na het gebruik van hybrifix (inmiddels aangeschaft) ga ik de boel op z’n plaats houden met een serie lijmklemmen en wat schroeven.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor FKZ » 28 Mei 2020, 10:02

Ik wil je niet bang maken maar als ik het nu begrijp heb je staal dan multiplex en dan mahonie delen. Als er inmiddels water tussen de mahonie delen en het multiplex zit of tussen het staal en het multiplex zal je altijd een vocht probleem onder je dek houden. Het multiplex kan je nooit helemaal droog krijgen. Je schrijft ook dat je vocht problemen aan de binnen kant hebt is dat condens of regenwater wat binnen komen door je dek? Als dat het laatste is dan is je dek lek en je multiplex verrot. Is het het eerste condens dan zorgen dat je meer ventileert ook onder de tent goed ventileren om vocht weg te krijgen en lucht verversing te houden.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 28 Mei 2020, 12:03

Klopt, Het Multiplex onder het mahonie lijkt mij nog van redelijke staat. Ik kan niet merken dat het verrot is. De bouwer van de boot (niet ik) heeft deze volgens mij in de beits/vernis gezet (rode kleur). Of dat afdoende is geweest, weet ik niet. Op het oog lijkt het mee te vallen.
De vochtproblemen waren twee ledig. Enerzijds aan de achterkant waar bij oude schroef/pop gaten water was ingelopen (kopse kant). Dit hout (mahonie) was al flink bros en zwart. Daar heb ik nu nieuw hout voor. Ventilatie achter is redelijk OK waar de lucht via de bun/spiegel redelijk "ververst" wordt.

Onder het voordek heb ik vooral last vocht vanuit binnen uit (flink wat schimmelvorming op de verf onderop het dek). Even de vraag of dit ook verder het hout in getrokken is. Ik heb het zelf schoongemaakt met schimmel en weerplekken reiniger en wil het even aankijken.
Daar vermoed ik dat condens de boosdoener is. Op circa 0,75m3 heb ik 2 m2 staal waar geen natuurlijke lucht circulatie is. Ik heb het plan dit op te lossen door hoog in romp van de boeg twee gaten (sb en bb) te maken. Initieel voor de claxon-trompetten (die wil ik niet op het dek), maar door deze niet op de opening maar iets naar achter te plaatsen kan dit als een ventilatie gat/rooster dienen. Boeg is circa 78cm hoog tov de waterlijn, en verwacht niet heel veel last te hebben van inwateren door golfslag (in polder wateren).
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten