Mahonie en blanke lak op dek

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor pascall » 29 Mei 2020, 08:37

varg schreef:Den Braven = Bostik en verkoopt alles. Veel eigen merk producten komen bij Bostik vandaan. De deknadenkit die ze aanraden kan je bij Polyservice kopen voor ong, 14.50 per stuk. Daar wordt nog steeds uitgegaan van cleanen met een bostik product en primeren met een bostik product. De Hybriseal of de de hybriseal 2PS kost 5,50 en kan zonder voorbewerking worden gebruikt. Je weet dat alles waar marine voor staat in prijs wordt verdubbeld!
Ik heb persoonlijk prima ervaring met de Hybriseal. De naad blijft ook mooi zwart en het is goed schuurbaar. Ook het inkitten van de naden gaat prettig omdat het product makkelijk uit de kitspuit komt (niet te dik). Ik had geen last van lucht-insluitsels en ik heb gewerkt zonder eerst alles af te plakken. Na de droogtijd van de kit (neem je tijd, dan weet je zeker dat het goed uitgehard is, heb ik de overtollige kit met een scherp mes weggesneden en daarna geschuurd. Zo zet je niet teveel kracht op de naden.
Vandaag nog eens gekeken, maar geen enkele losgelaten voeg. Terwijl de origineel aangebrachte voegen (Sikaflex, door een goede werf!) na 3 jaar loslatingen ging vertonen. De kit is uv bestendig, mijn voor en achterdek liggen zomer en winter open en bloot. Ik heb ook gepoogd de technische informatiebladen te vergelijken, maar kan de vinger niet op de verschillen leggen.
Tsja...wat nu; ik heb natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, alleen wat praktijkervaring. Ben een groot fan van Polyservice (verstandige mensen)...die zou je kunnen vragen. Maar wat mij betreft is de vochtuithardende industriekit tegenwoordig zo goed en zo breed inzetbaar dat deze de speciaal-kitten met hun bijzondere gebruiksaanwijzing verslaat. Zeker ook qua prijs. Maar goed...je krijgt veel adviezen maar je moet zelf kiezen! succes


Zeer intresante en waardevolle informatie, deze prent ik in mijn geheugen!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 25 Jun 2020, 09:54

Voorbehandelen groef: gewoon droog en schoon is voldoende. Ik heb goede ervaring met de MS polymeerkit van Bouwmaat (Den Braven/Zwaluw dacht ik). Neem de 'dunne' versie, dus niet de high tack...die is te dik en werkt moeilijker. Na 5 jaar buiten heb ik nog geen enkele naad die ook maar een klein beetje heeft losgelaten. Voorheen waren deze teakdelen geprimerd, voorzien van een inlegstripje (sorry, weet geen beter woord) en met Sikaflex gerubberd. Dat ging na een aantal jaren toch op een aantal plaatsen een beetje los van de rand waardoor er water bleef staan. Ik heb van mijn bouwwerf ook vernomen dat ze overgestapt zijn op MS polymeer en geen voorbehandeling meer toepassen. groet, Arnold[/quote]

Ik ga vanmiddag starten met het vullen van de groeven met Hybriseal 2PS van Den Braven. Op een proefstukje reeds geprobeerd. Het gaat er mooi in, maar straks afmessen was wel een ding. Mogelijk dat ik een houten spatel ga gebruiken, doordrenkt in sop-water. Met een vinger afsmeren gaf nog het meest homogene resultaat, hoewel de kitnaad dan hol is. Na 5 dagen drogen, wordt de kit wel dof, dus deze zal ik met een flexibele verf (Coulan) nog gaan aflakken. Dit uiteraard wel nadat deze goed is uitgehard. Hoe is de (hoog)glans vastheid van Coulan op kit? Op hout heb ik wel eens gezien dat deze na een paar jaar dof wordt op hout (maar het hout wel in goede conditie laat zodat je met een nieuwe laag Coulan weer even voort kan).
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor varg » 25 Jun 2020, 11:36

ik heb de naden bol gelaten en na doorharden geschuurd. Rubbernaden zijn eigenlijk nooit glimmend maar altijd dof/mat.
Het dakluik dat bij mij voorzien was (af werf) van coulan-coating over de teak en naden heeft dit 15 jaar volgehouden...met hoogglans! Omdat ik een keer flink met een plaat hout tegen de dwarse kant had gestoten was daar een witte vlek ontstaan...de coulan was losgelaten van het hout. Na een jaar werd de vlek iets groter en heb ik alle coulan eraf getrokken...dat ging verbazend makkelijk, alsof je een vel eraf trok. De beste hechting van de coulan was niet op het hout maar op de rubbernaden. Nu heb ik een dakluik van verweerd teak met doffe naden...droogt snel en is nooit glad! groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 25 Jun 2020, 13:11

Hoopt er dan na het schuren niet gemakkelijk vuil op in de voeg?

Eens dat het rubber doorgaans mat dient te zijn. Vooral icm teak en zwarte kit. Gelakt mahonie met witte voeg vind ik met gelakte seams/voeg niet misstaan. Schoonmaken lijkt mij dan ook gemakkelijker gaan.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 26 Jun 2020, 14:27

Gisteravond en vanmorgen de kit erin gezet. Ik ben benieuwd wat deze temperaturen doen met de uitharding. Juist vochtig weer nodig om goed/sneller uit te harden?
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Mahonie en blanke lak op dek

Berichtdoor Thinlanet » 18 Aug 2021, 10:28

Inmiddels een jaar verder. De kit zit er nog steeds strak in. Hij wordt wel beschermt door een stuk bouwzeil en boothoes (die helaas niet meer waterdicht is, vandaar het bouwzeil). Het valt mij alles mee, dus aankomende winter wordt ook het voordek op dezelfde manier behandeld.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten