door quichot » 24 Nov 2019, 11:36
Toen ik in 1978 onderhands en cash de Jonge Willem kocht, leek het me verstandig om iets van bewijs te hebben. Dus schreef ik eigenhandig op een blaadje papier, gewoon met een balpen, een kwitantie met een juridisch verre van waterdichte tekst. Daar zette ik woonplaats, datum en handtekening onder. Na enig aandringen zette ook de vorige eigenaar er een krabbeltje bij.
Hoe verstandig dat was bleek in 2012, toen ik het schip officieel kadastraal moest laten registreren op mijn naam, dit in aanloop naar CVO-CBB en subsidie voor AIS.
Het kadaster in Rotterdam vroeg mij om een eigendomsbewijs. Goddank had ik het zelfgewrochte episteltje bewaard en meegenomen, en liet dat ten kantore zien. De medewerker keek er even naar en zei toen, tot mijn grote opluchting: 'prima, dit is precies wat we nodig hebben!'
Moraal van het verhaal: kun je niet zelf achteraf een soortgelijk 'eigendomsbewijs' fabrieken?
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido