App ipv AIS transponder voor in Belgie.

App ipv AIS transponder voor in Belgie.

Berichtdoor Sapper_Morton » 15 Jun 2026, 13:31

Kwam op het prachtige internet de Flanders Boating-app tegen. Deze app is er nog maar kort en werkt alleen in België
en mag / moet gebruikt worden als je geen AIS transponder hebt. E.a is na te lezen op deze link

https://www.vlaamsewaterweg.be/nl/nieuws/flanders-boating-app-vanaf-3-april-beschikbaar-voor-pleziervaart-vlaanderen
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Re: App ipv AIS transponder voor in Belgie.

Berichtdoor kajoe » 15 Jun 2026, 14:37

mooi kunnen we wat mee doen . bedankt .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jun 2026, 17:28

Heb al diverse malen geprobeerd uit te leggen dat AIS via internet niet werkt !
Is geen "Real Time"

De laatste keer dat ik dit aan je heb uitgelegd, was je tot je enkels afgebrand, Is toch weer snel hersteld.
Maar begrijpen doe je het noch steeds niet !
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 15 Jun 2026, 18:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 15 Jun 2026, 17:53

Ik woon in Maassluis met uitzicht op de Nieuwe Waterweg, ik kijk regelmatig op marinetraffic.com als er een cruiseschip of speciaal transport voorbij komt. En je ziet dan dat de locatie soms een paar honderd meter achterloopt. Kan zo maar een minuut vertraging hebben, of misschien wel meer.
En marinetraffic werkt met dezelfde AIS signalen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Het Sluizenfront » 15 Jun 2026, 18:03

Voor zover ik het begrepen heb is het niet een algehele vervanger van Ais. Het heeft als doel om je te kunnen melden bij sluis of brug-objecten. Voorheen deed je dat als niet ais-bezitter, met de marifoon, maar dat wordt niet meer geaccepteerd. Voor ais bezitters veranderd er niets want de objecten zien de betreffende schepen aankomen op een scherm. Niet ais-bezitters moeten in de Flander Boats-app toestemming geven voor het gebruiken van je lokatie, In de app kun je zien waar je je bevindt en als je binnen een omcirkeld gebied om een object komt, dan mag je je melden voor dat object. Het object maakt gebruik van de gegevens in de app en ziet dus ook jouw lokatie..real-time. Proefperiode begon op 3 april en vanaf 1 juli (meen ik) gaat het voor het echie. Ik ben de laatste maand veel in Belgie geweest, maar op de secundaire vaarwegen is men er over het algemeen nog niet klaar voor. Alleen objecten die op afstand bediend worden (ik ben er geen gepasseerd) zouden het al gebruiken. Het heeft niets te maken met het al of niet in de Antwerpse haven te mogen varen waar ais verplicht is, want je bent alleen maar zichtbaar voor de vaarwegbeheerder. Andere vaartuigen krijgen die info niet.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jun 2026, 18:19

Het Sluizenfront schreef: Het object maakt gebruik van de gegevens in de app en ziet dus ook jouw lokatie..real-time. .

Nee, de app werkt via internet en laat alleen de gegevens zien die je zelf van tevoren hebt ingevuld je positie kan alleen via camera of radar bepaald worden !
Sluis en brug aanvraag is daarom ook geen enkel probleem, maar navigatie kan niet ! En is daardoor totaal onverantwoord.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 15 Jun 2026, 18:34

heuvels schreef:Ik woon in Maassluis met uitzicht op de Nieuwe Waterweg, ik kijk regelmatig op marinetraffic.com als er een cruiseschip of speciaal transport voorbij komt. En je ziet dan dat de locatie soms een paar honderd meter achterloopt. Kan zo maar een minuut vertraging hebben, of misschien wel meer.

App's als MarineTraffic maken gebruik van AIS-signalen die op het internet worden gezet. Dat is iets anders dan de AIS-signalen die door schepen worden uitgezonden. Die worden door walstations opgepikt en van daaruit via intranet naar de beheerder gezonden. Ook worden ze ontvangen door in de buurt varende schepen die een AIS-ontvanger aan boord hebben, Via die walstations worden ze gebruikt voor verkeersposten,sluizen, bruggen en havenautoriteiten. Men is dus afhankelijk van het beheer van AIS, wat er uiteindelijk op internet wordt doorgegeven. De gegevens die op internet staan zijn ook de gegevens die tegenwoordig in veel navigatie-app's worden gebruikt. In die app's zie je dan AIS hebbende schepen. Vaak kun je dan jouw lokatie vrijgeven waarna de app-beheerder die gegevens kan toevoegen in de app zodat jij, ook als je geen ais hebt, toch zichtbaar bent in de app. Alleen in die betreffende app. Andere gebruikers van diezelfde app, die ook hun lokatie vrijgeven, zijn dan ook voor jou zichtbaar in de app.
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Het Sluizenfront » 15 Jun 2026, 18:54

Nee, de app werkt via internet en laat alleen de gegevens zien die je zelf van tevoren hebt ingevuld je positie kan alleen via camera of radar bepaald worden !
Sluis en brug aanvraag is daarom ook geen enkel probleem, maar navigatie kan niet ! En is daardoor totaal onverantwoord.

Zoals ik al zei, in de Flander boat app ben je verplicht om je lokatie vrij te geven. De lokatie van je telefoon dus. Die moet aan staan anders werkt de app niet en kun je je niet melden voor een sluis. In de beschrijving staat ook te lezen dat men je dan kan weigeren. In de vaarwegenkaart die in de app zit, zie je dan ook de exacte lokatie. Melden voor een object mag pas als je in een op de kaart afgetekend gebied van het betreffende object bevindt. Een kaart die objectoperator ook op een scherm ziet en waar hij jou ziet varen. Als hij jou daar aanklikt ziet hij alle relevante info over jouw boot. Afmetingen, of je een vaarvergunning hebt en waarschijnlijk ook vorige in het systeem gepasseerde objecten. Sluispersoneel vraagt je vaak wat je bestemming (voor vandaag) is. Waarschijnlijk komt dat ook in jouw label te staan zodat volgende objecten al weten of ze evt. op jou moeten tellen.
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jun 2026, 19:09

heuvels schreef:Ik woon in Maassluis met uitzicht op de Nieuwe Waterweg, ik kijk regelmatig op marinetraffic.com als er een cruiseschip of speciaal transport voorbij komt. En je ziet dan dat de locatie soms een paar honderd meter achterloopt. Kan zo maar een minuut vertraging hebben, of misschien wel meer.

Mijnheer de sluismeester heuvels geeft toch duidelijk aan dat er minuten verschil tussen wat je op je scherm ziet en de werkelijkheid kan zitten !
Daar is toch niet mee te manoeuvreren. De cirkels zijn bedoeld voor de verrekijker van de brug of sluiswachter.
De "Vlaamse Waterwegen" doen er al het mogelijke aan om bruggen en sluizen zo economisch mogelijk te bedienen, laten wij er dan aan meewerken en een AIS met marifoon te installeren.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 16 Jun 2026, 08:02

tja zelf gebruik ik geen ais .voor ons werk gebruikten we het wel eens om een schip te vinden en ev hoe hard het voer maar mochten het niet gebruiken omdat er veel te veel verschil in zat .
hier waar ik woon gebruikten we het nog wel om te kijken of er schepen an kwamen ,vaak zat tussen het beeld en de wekelijke plaats waar het schip voer zo tussen de 200tot 800 meter en ls je er op vertrouwen zou ,zat je goed in de problemen .dit ook omdat we bv in de mist de sluisdeuren even dicht deden om over te steken tja en dan had het een hele dikke boem kunnen geven .
dus via alles behalve de officiële installatie aan boord vertrouw ik daar niet op . maar verder is het een leuk speeltje trouwen hoe zou de verzekering er op reageren als je op elkaar knalt als je vaart met zo een apje op telefoon of computer volgens mij ben je dan dik de klos .
ik weet nog van vroeger toen we op de radar gingen varen er werd gezegd dat die geen wettig navigatie middel was maar een hulp middel ,later is dit veranderd en een erkent middel geworden voor heen moest je met minimaal 2 man 1 achter de radar die de stuur aanwijzingen gaf 1 achter het roer en een man voorop op de kop ,later werd dit gewoon een mans bediening en hoefde je ook niet iemand voorop te hebben .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips