Advies over een Target Express 800 uit 1980

Advies over een Target Express 800 uit 1980

Berichtdoor Sapper_Morton » 22 Feb 2026, 12:16

Zoals het er nu naar uitziet is onze keuze gevallen op een Target Express 800 uit 1980 met een Peugeot Indenor XDP 4.90. Volgende week maken we een proefvaart. Motor loopt mooi en start goed, na 20 sec voorgloeien bij 5 graden en draait vrijwel gelijk netjes stationair. En start gelijk zonder voorgloeien na een paar minuten te hebben gedraaid.

Boot verkeerd in een redelijk nette staat.

Wat kunnen jullie vertellen over deze boot?

Tips en tricks?

Meer vragen zullen we volgen na eventuele koop :D

Groeten Ruud.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Re: Advies over een Target Express 800 uit 1980

Berichtdoor Renegade » 22 Feb 2026, 20:49

Sapper_Morton schreef:Zoals het er nu naar uitziet is onze keuze gevallen op een Target Express 800 uit 1980 met een Peugeot Indenor XDP 4.90. Volgende week maken we een proefvaart. Motor loopt mooi en start goed, na 20 sec voorgloeien bij 5 graden en draait vrijwel gelijk netjes stationair. En start gelijk zonder voorgloeien na een paar minuten te hebben gedraaid.
Wat kunnen jullie vertellen over deze boot?

Het model komt van de Vailland en Arthur ,voormalige boten van de Eistawerf te Nederhemert.
Heeft een mooie vorm.
Stalen boot , altijd werk eraan.

Qua motor ben ik minder enthousiast.
In deze tijd van het jaar , 20 sec voorgloeien?
Vooraf geprepareerd?
Normaal moet je de motor 50 sec voorgloeien.
Zitten er dan snelgloeiers in?(Normaal niet)
Verder ,een PI XDP motor is een zogenaamde "natte bussen" motor.
Dat betekend dat deze losse cilinderbussen heeft ,die gevat zijn in rubberen ringen, en als de motor nooit gereviseerd is ,wel eens aan een revisiebeurt toe is.
Waarom doet iemand een boot met Indenor XDP motor weg? Groot onderhoud zit eraan te komen.
Duur kostenplaatje.
Ligt de boot bij Floris Watersport in Waspik?

Je had m.i. beter die Passaat kunnen kopen.
Benzine torretje eruit ,een gebruikte Mitsubishi torretje( rond 35 pk)er weer in,en je had er jarenlang plezier van kunnen hebben.
Dat was beter geweest dan een Target met een oude Indenor XDP motor erin.

Die XDP motoren zijn af ,cruciale onderdelen worden schaars en zijn duur.
Bij Drinkwaard in Sliedrecht zit veel kennis van deze motoren.
Deze Peugeot Indenor motoren zijn vroeger gemariniseerd door Diesel Techniek Nederland in Ridderkerk,en zijn ook verkocht als Volvo Penta.
Mijn keuze zou het nu niet meer zijn.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 25 Feb 2026, 13:26

Tja de verhalen over de indenor blijven er altijd, dat is hetzelfde als mensen die geen Daf willen omdat deze "altijd" rookt.

Ja het zijn oude motoren en en kunnen dingen mis zijn en onderdelen worden minder, maar dat houd je altijd bij een oude boot. Houd vooral in de gaten of hij niet te warm word bij volgas dat kan een teken zijn van gezakte bussen.

Je kan een boot natuurlijk ook weg doen om iets anders(groters) te willen.
M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Sapper_Morton » 25 Feb 2026, 14:44

Blacktoppie schreef:Tja de verhalen over de indenor blijven er altijd, dat is hetzelfde als mensen die geen Daf willen omdat deze "altijd" rookt.

Ja het zijn oude motoren en en kunnen dingen mis zijn en onderdelen worden minder, maar dat houd je altijd bij een oude boot. Houd vooral in de gaten of hij niet te warm word bij volgas dat kan een teken zijn van gezakte bussen.

Je kan een boot natuurlijk ook weg doen om iets anders(groters) te willen.
M.v.g.

Je hebt zeker een punt, en als de motor aantoonbaar goed is onderhouden en zelfs een keer is gereviseerd zal het wel los lopen.
Navraag bij een vriend die bekend is met Renault en Peugeot leert mij dat er nog bakken met auto's en vrachtwagens rondrijden
met natte cilinderbussen.

Voor nu gaan we eerst naar een Bege 800S kijken waar een Vetus in ligt. Dit model hebben we in een wat nieuwere uitvoering
een paar jaar geleden gehuurd en dat beviel heel goed.

Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Renegade » 25 Feb 2026, 19:46

Sapper_Morton schreef:Navraag bij een vriend die bekend is met Renault en Peugeot leert mij dat er nog bakken met auto's en vrachtwagens rondrijden
met natte cilinderbussen.

Als oldtimer wellicht ,maar als vrachtwagen in de business in West-Europa niet meer.
Volvo o.a. heeft in 1993 de FH serie uitgebracht , en daar was geen eentje meer bij met "natte bussen",.
Volvo trucks en Renault Trucks is één bedrijf.
In Renauls liggen sinds jaar en dag Volvo Powertrain motoren.

Al dat ouwe meuk voldoet niet aan een milieu norm,is ook niet zo te maken dat het wel kan.
Voor nu gaan we eerst naar een Bege 800S kijken waar een Vetus in ligt.

Dat is stukken verstandiger ,een boot van Geertsema uit Grou.
Dat zijn degelijke boten.

En niet alle Peugeot Indenor motoren zijn slecht.
Een Vetus P 4.19 of een P 4.25 zijn gewoon goede motoren.
Maar deze hebben dan ook GEEN natte bussen.
De letter P staat voor Peugeot.

Voor meer info betreffende gebruikte motoren ,kijk eens op http://www.ab-marineservice.com
Bedrijf zit in Hemelum.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 26 Feb 2026, 10:35

Begreep dat Scania en MAN vrachtwagen motoren nog steeds met natte cilinderbussen worden gemaakt.
Kan ik verkeerd hebben begrepen, vraag ik voor de nieuwsgierigheid nog na ;)
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Oeverloos » 26 Feb 2026, 12:23

Ik lees in een van je berichten dat je gaat kijken naar een Bege met een Vetus uit 1990.
Daar kan eventueel een Vetus P series in staan. Misschien is de volgende info interessant voor je.
Vetus P serie scheepsdieselmotoren.
Vetus P4.17, op basis van de XUD7 1,8 liter 80 x 88 mm 42@3600 rpm
Vetus P4.19, op basis van de XUD9 1,9 liter 83 x 88 mm 52@3600 rpm
Vetus P4.42, op basis van de XUD9 1,9 liter 83 x 88 mm 57@3600 rpm.
Vetus P4.25, op basis van de XD3 Indenor 2,5 liter 94 x 92 mm 62@3600 rpm met droge cilinderbussen.

XUD motoren zijn vanaf 1983 een nieuwe lijn ontwikkelde PSA motoren en geen familie van de Indenor XD.
Deze XUD motoren met droge cilinderbussen (dry liners/sleeves) en een distributie ketting hebben een uitstekende reputatie opgebouwd.
De Vetus P4.25 2,5 liter 62@3600 rpm is nog wel afgeleid van het XD3 blok van Indenor, maar dit type heeft géén natte maar droge cilinderbussen. De latere XD2 2,3 liter en XD3 2,5 liter Indenor motoren zijn uitgerust met droge cilinderbussen en distributie ketting.
Dit in tegenstelling tot alle oudere XD Indenor motorblokken.

Het is niet zo dat natte cilinderbussen slecht zijn en droge goed. Bijvoorbeeld de Scania V8, de MAN inline 6 en V8 en de Deutz 1013-1015 en de opvolgers daarvan 2013-2015 zijn voorzien van natte cilinderbussen (wetliners).

De Bege is een heel courante boot van een bekende werf, zoals Renegade hierboven terecht schrijft.
Het voordeel van Vetus (een dochter van Yanmar) is de uitstekende onderdelen voorziening.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 26 Feb 2026, 12:44

Oeverloos schreef:Ik lees in een van je berichten dat je gaat kijken naar een Bege met een Vetus uit 1990.
Daar kan eventueel een Vetus P series in staan. Misschien is de volgende info interessant voor je.
Vetus P serie scheepsdieselmotoren.
Vetus P4.17, op basis van de XUD7 1,8 liter 80 x 88 mm 42@3600 rpm
Vetus P4.19, op basis van de XUD9 1,9 liter 83 x 88 mm 52@3600 rpm
Vetus P4.42, op basis van de XUD9 1,9 liter 83 x 88 mm 57@3600 rpm.
Vetus P4.25, op basis van de XD3 Indenor 2,5 liter 94 x 92 mm 62@3600 rpm met droge cilinderbussen.

XUD motoren zijn vanaf 1983 een nieuwe lijn ontwikkelde PSA motoren en geen familie van de Indenor XD.
Deze XUD motoren met droge cilinderbussen (dry liners/sleeves) en een distributie ketting hebben een uitstekende reputatie opgebouwd.
De Vetus P4.25 2,5 liter 62@3600 rpm is nog wel afgeleid van het XD3 blok van Indenor, maar dit type heeft géén natte maar droge cilinderbussen. De latere XD2 2,3 liter en XD3 2,5 liter Indenor motoren zijn uitgerust met droge cilinderbussen en distributie ketting.
Dit in tegenstelling tot alle oudere XD Indenor motorblokken.

Het is niet zo dat natte cilinderbussen slecht zijn en droge goed. Bijvoorbeeld de Scania V8, de MAN inline 6 en V8 en de Deutz 1013-1015 en de opvolgers daarvan 2013-2015 zijn voorzien van natte cilinderbussen (wetliners).

De Bege is een heel courante boot van een bekende werf, zoals Renegade hierboven terecht schrijft.
Het voordeel van Vetus (een dochter van Yanmar) is de uitstekende onderdelen voorziening.

Wat zoekwerk met de foto van de motor leverde een vrijwel zekere match op met de Vetus M4.14. Begrijp dat dit een Mitsubishi is.
Kom idd maar weinig narigheid tegen over Vetus en onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar. Morgen weten we meer ;)

Ben heel blij met de hulp van leden op dit forum, dank jullie wel.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Oeverloos » 26 Feb 2026, 12:49

Graag gedaan!
Vetus M series met Mitsubishi blok is prima.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 28 Feb 2026, 15:03

Nou de Bege 800S uit Drachten is het niet geworden. Wat een puinbak is dat zeg. En de verkoper, een handelaartje die werkelijk van alles inkoopt en verkoopt, was zeer ongeïnteresseerd.
Alle vragen die ik op voorhand heb gesteld zou hij gisteren beantwoorden maar het bleef akelig stil gisteren toen ik naar de antwoorden vroeg. Geen papieren bij de boot, de verkoper had
werkelijk geen idee over de staat van het onderschip, de motor en eigenlijk alles aan en in de boot. Toen ik aangaf dat de facturen een belangrijk onderdeel zijn van een boot deed hij dat
lachend af met de opmerking "deze boot is gewoon goed". Dus ik krijg garantie? Nou dat nou ook weer niet... Toen ik vroeg of hij de motor wilde starten zij hij "daar begin ik niet aan, ik wil
eerst weten of je wil kopen dus moeten we het eens zijn over de prijs". We zijn maar vertrokken, een ervaring en een illusie rijker.

Op naar de volgende.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Volgende

Terug naar Hints en tips