Zonnepaneel bevestiging met magneten

Zonnepaneel bevestiging met magneten

Berichtdoor Aike950 » 23 Jun 2026, 15:52

Bij mijn bevestiging van een flexibel zonnepaneel heb ik magneten (ferriet, roest niet) met inwendige schroefdraad gebruikt.  Blijkt perfect te werken, en hierbij deze tip om kitten en ventilatie problemen te voorkomen. En altijd afneembaar! 6 magneten (6mm hoog, rond doorsnede 35 mm) voor één zonnepaneel bleken voldoende om onweerstorm van afgelopen week zonder enige beweging te doorstaan.
Foto uploaden nog niet gelukt.
Aike950

ligplaats: PETTEN
info:

Re: Zonnepaneel bevestiging met magneten

Berichtdoor Sapper_Morton » 24 Jun 2026, 10:19

Welkom op dit forum.

Ik dacht nog, hoe heb je dan de magneten vastgemaakt aan de boot :( maar je hebt een stalen boot denk ik.

Die van ons is van polyester, gaat bij ons dus niet werken. Maar zeker wel een goede tip.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Berichtdoor laserdevil » 07 Jul 2026, 21:26

Aike950 , ik wil je afraden om magneten te gebruiken op een stalen schip.
Quote: Roestvorming (esthetisch): Laat magneten niet te lang onafgebroken buiten zitten, zeker niet in natte omstandigheden of zout water. Er kan dan vocht onder de magneet komen wat uiteindelijk kan leiden tot roestvorming onder uw verflaag ende quote.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor KarelST950 » 08 Jul 2026, 15:11

Ik zou gewoon een vaste plek kiezen en ze met polymer vastkitten. Evt borgen met 2 boutjes per paneel diagonaal. Schroefdraad tappen in je dak. Netjes doen. Zijn het van die flinterdunne?
Ik heb pasgeleden op het dak van mijn Ariadne stentor 950 het foeilelijke vierkante 80 wp zonnepaneel verwijderd en 2 dokio panelen erop gelijmd. 2x 100 wp in serie op een Victron mppt regelaar. Het ziet er zoveel mooier uit nu. En de doorvaarthoogte is nu zo laag als mogelijk. Over de connectorboxjes op de panelen heb ik een kabelgootje gemaakt ter afwerking.
Het is gedurfd geef ik toe die chinese paneeltjes, heb ze weer van iemand overgenomen die er teveel had voor zijn camper.
Maar tot nu toe blijft alles mooi zitten en ik hoor er ook vaak goede dingen over.
Die dure beloopbare panelen gaan richting de 400 pstuk.
KarelST950

Terug naar Hints en tips