App ipv AIS transponder voor in Belgie.

Re: App ipv AIS transponder voor in Belgie.

Berichtdoor Het Sluizenfront » 20 Jun 2026, 09:51

Wolf1 schreef:Kan wel een heel pleidooi over de voordelen schrijven, mijn advies probeer het eens, je moet er wel even voor gaan zitten, een RWS account aanmaken, de aanvraaglijst even invullen en na toestemming op je telefoon instaleren.
Doe elke dag warneer ik vaar, de nieuwe reis aanmaken, en aangekomen bij het kunstwerk de naam van de boot opgeven, de rest gaat vanzelf.
Sluizen op de boven Rijn waar ik vroeger moest wachten tot dat ik met een groot schip mee mocht, liggen nu met de deur open op me te wachten !
De app op de telephone is zin's korte tijd en dus nieuw en werk ook zonder ENI.

Je bent een Koning!!! maar wat je doet is wel oneigenlijkk gebruik van de middelen. Iets wat wellicht nog niet is opgemerkt omdat je met een ex-rijksvaartuig, die de oorspronkelijke naam en kleur nog heeft. Ik sluit ook niet uit dat hij nog als rijksvaartuig in de databases van IVS-next staat. Je moet er maar de moeite voor nemen om dit "voordeeltje" te hebben.
Overigens is het zo dat je als pleziervaart net zo veel recht op je toerbeurt hebt als beroepsvaart. Vele pleziervaarders weten dat niet en dat is wel handig voor sluispersoneel, dus die laten ze in de waan.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Sapper_Morton » 20 Jun 2026, 10:45

Wat een leerzame topic is dit geworden, top :)
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Berichtdoor kajoe » 20 Jun 2026, 12:10

helaas is het dat veel bedienaren van sluizen vergeten zijn wat er in het BPR staat maar nog meer in hun instructie en wat ze hebben moeten leren in de noutop opleidingen .
groote vaart heeft geen voorschutten op kleine vaart ,behalve de aangewezen schepen .
wel is het zo dat bij het invaren eerst de groten gaan en dan de rest heel soms heb je een bedienaar die eerst de kleintjes laat gaan het probleem is dan dat deze vaak niet naar voren gaan en blijven liggen wat hun uitkomt helaas
menig keer gehad dat je op een sluis van 320 meter tussen jachten door moest truffelen om naar voren te komen en dan maar hopen dat je geen schade maakte al het gebrul van de bedienaren hielp ook niet veel
maar goed in frankrijk heb je geregeld dat je niet mee kan schutten omdat een bootje van rond 10 meter die de hele 38 meter nodig heeft en je er niet bij inlaten wil .
ook is het wel mogelijk dat als er veel recreatie aanbod is de bedienaar bekijkt of hij er niet een schutting voor alleen jachten kan doen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jun 2026, 20:16

Het Sluizenfront schreef:Je bent een Koning!!! maar wat je doet is wel oneigenlijkk gebruik van de middelen. Iets wat wellicht nog niet is opgemerkt omdat je met een ex-rijksvaartuig, die de oorspronkelijke naam en kleur nog heeft. Ik sluit ook niet uit dat hij nog als rijksvaartuig in de databases van IVS-next staat. Je moet er maar de moeite voor nemen om dit "voordeeltje" te hebben.
Overigens is het zo dat je als pleziervaart net zo veel recht op je toerbeurt hebt als beroepsvaart. Vele pleziervaarders weten dat niet en dat is wel handig voor sluispersoneel, dus die laten ze in de waan.

Nee. nee, nee, nadrukkelijk navraag gedaan, elk bootje kan van het BICS potal gebruik maken ! Vandaag Klein Williebroek / Brussel / Charleroi gevaren elke sluis lag voor me klaar Zemst lag zelfs te wachten met 2 schepen in de sluis.
Vanwere de gasolie varen we niet harder als 7,5 km/uur. Bij het aanmelden Sluis Molenbeek, de sluismeester "Had al bij mijn collega geinformeerd, heb u op de lijst staan maar zag u niet."
Wat wil je nog meer mooier kan toch niet !
Wat wel hier in België opvalt zels rubberbootjes zijn hier tegenwoordig uitgerust met A.I.S.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Ruiter » 22 Jun 2026, 16:05

Ter info dit staat bij veelgestelde vragen als antwoord op de site van BICS:

Kan ik BICS gebruiken als recreatievaarder?

Voor recreatievaarders is het gebruik van BICS alleen mogelijk wanneer hun vaartuig is voorzien van een officieel scheepsnummer. Dit moet een erkend en uniek identificatienummer zijn, dus een ENI-nummer (European Number of Identification) of een IMO-nummer (International Maritime Organization). Beschikt een recreatievaartuig niet over een ENI- of IMO-nummer, dan is gebruik van BICS niet mogelijk. Pas nadat het vaartuig officieel is geregistreerd en een dergelijk scheepsnummer heeft ontvangen, kan BICS worden gebruikt.
Ruiter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jun 2026, 12:28

Mijnheer Ruiter, n.a.v. uw bericht nogmaals extra navraag gedaan, de BICS helpdesk heeft mij verzekerd dat een IMO of ENI voor het sinds januari '26 werkende BICS portal niet nodig is !
Van de 3 invul keuze mogelijk heden bij de aanvraag van een Rijkswaterstaataccount is er èèn, N.V.T.
Mooier kan ik het niet maken !
Maar als u er geen gebruik van wilt maken, "be my guest" het zou alleen maar afbreuk doen aan mijn voorrang positie !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips