Advies over roeraanpassing gevraagd

Advies over roeraanpassing gevraagd

Berichtdoor NicoPluijmers » 14 Mrt 2026, 12:34

Ik heb een Grundel boot die bij KOK is gebouwd. Dit is een enorme zwabber op het water.
Hij is 10,5 mtr. lang en 3,50 breed. Een heerlijke vakantieboot. Deze gaat volgende maand in april de kant op om de antifouling te vernieuwen.
Nu heb ik iemand gesproken die ook zo'n boot had en die adviseerde me om het roer wat groter te maken zodat hij wat wendbaarder is. Ook zei hij dat hij een hoekijzer vertikaal achter op het roer had gelast. Dit zorgde voor meer roerdruk waardoor hij gemakkelijker te besturen is in sluizen en bij het aanleggen. Tevens had hij een paar vinnen van 3 meter lengte 20cm. onder de waterlijn in de lengte van de boot gelast. Dit maakte de boot stabieler zodat hij niet zo schommelt als je ingehaald wordt.
Iemand ervaring met een dergelijke roeraanpassing????
NicoPluijmers

ligplaats: Kerkdriel
info: Kaagkruiser San Remo S

Re: Advies over roeraanpassing gevraagd

Berichtdoor heuvels » 14 Mrt 2026, 14:42

Klopt van dat hoekijzer, moet je met de punt vastlassen aan het roer zodat je een Y profiel krijgt. Zorgt dat de boot makkelijker rechttrekt en recht blijft. Heb ik ook, ik weet niet hoe hij stuurde vóór die aanpassing.
Je grundel is denk ik een knikspant dan hebben de vinnen niet zo veel effect, bij een rondspant wel. Vinnen kunnen wel nuttig zijn als ze laag zitten en je wilt droogvallen op het wad.
Van een groter roer zul je uitsluitend plezier kunnen hebben met achteruit varen.

Lijkt alsof je kennis heel goed de klok heeft horen luiden.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Terug naar Hints en tips