Advies over renovatie versus aankoop van een tweedehands met

Re: Advies over renovatie versus aankoop van een tweedehands

Berichtdoor chaea » 06 Nov 2025, 07:46

Een typische Amsterdamse grachtenboot, heb er velen van dit model aan hoofdstedelingen verkocht.
Heb er afgelopen zomer nog 1 compleet opgeknapt zelfs, die is overigens niet naar Amsterdam gegaan maar naar een verhuurbederijf.

Qua kosten, en dan ga ik uit van het model wat ik opgeknapt heb en welke ogenschijnlijk ik zelfde staat was als de jouwe nu.
Verf plus minus 400 euro, uitgaande van 1 component van Epifanes en is incl primers, bodembehandeling en zelfslijpende antifouling. Ik werk het liefst met 2 component van de IJssel maar daar moet je wel wat ervaring mee hebbeb en vaak is de huidoge ondergrond niet geschikt. Vooral de stalen " grachten"bootjes zitten vaak ondergekliedert met allemaal verschillende exotische verflagen, wil je dan 2 component dan moet het bootje kaal en dat kost veel tijd, energie e/o geld.
Dus gewoon 1 component doen.

Ik ben er nog nooit 1 tegengekomen die geen laswerk nodig heeft, hou daar rekening mee.
Zelf ben ik 3 a 4 uur aan het lassen geweest, ik heb zelf het apparatuur en de skills maar als je dit niet hebt kan je daar gerust 2 tot 300 euro voor rekenen.

Dus in principe kan dit binnen budget als je het schuur en schilderwerk zelf doet.

Je zit alleen met je opslag en evt kraan of trailerkosten plus een plek waar je mag werken, ben bang dat dit wel een hap uit je budget neemt.

Tja en een ander bootje kopen, jouw boot in de staat in deze periode levert niet veel op.
Anderzijds is de koopmarkt iets gunstiger maar het aanbod beperkter, beste kooptijd is eigenlijk net voorbij.
Mensen willen vaak in oktober van hun bootje af ivm stallingskosten, onderhoudskosten en de aanbrekende donkere periode waarbij men niet aan varen denkt. Maar er zullen zeker mooie aanbiedingen kunnen zijn.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor gpessa82 » 06 Nov 2025, 13:30

chaea schreef:Een typische Amsterdamse grachtenboot, heb er velen van dit model aan hoofdstedelingen verkocht.
Heb er afgelopen zomer nog 1 compleet opgeknapt zelfs, die is overigens niet naar Amsterdam gegaan maar naar een verhuurbederijf.

Qua kosten, en dan ga ik uit van het model wat ik opgeknapt heb en welke ogenschijnlijk ik zelfde staat was als de jouwe nu.
Verf plus minus 400 euro, uitgaande van 1 component van Epifanes en is incl primers, bodembehandeling en zelfslijpende antifouling. Ik werk het liefst met 2 component van de IJssel maar daar moet je wel wat ervaring mee hebbeb en vaak is de huidoge ondergrond niet geschikt. Vooral de stalen " grachten"bootjes zitten vaak ondergekliedert met allemaal verschillende exotische verflagen, wil je dan 2 component dan moet het bootje kaal en dat kost veel tijd, energie e/o geld.
Dus gewoon 1 component doen.

Ik ben er nog nooit 1 tegengekomen die geen laswerk nodig heeft, hou daar rekening mee.
Zelf ben ik 3 a 4 uur aan het lassen geweest, ik heb zelf het apparatuur en de skills maar als je dit niet hebt kan je daar gerust 2 tot 300 euro voor rekenen.

Dus in principe kan dit binnen budget als je het schuur en schilderwerk zelf doet.

Je zit alleen met je opslag en evt kraan of trailerkosten plus een plek waar je mag werken, ben bang dat dit wel een hap uit je budget neemt.

Tja en een ander bootje kopen, jouw boot in de staat in deze periode levert niet veel op.
Anderzijds is de koopmarkt iets gunstiger maar het aanbod beperkter, beste kooptijd is eigenlijk net voorbij.
Mensen willen vaak in oktober van hun bootje af ivm stallingskosten, onderhoudskosten en de aanbrekende donkere periode waarbij men niet aan varen denkt. Maar er zullen zeker mooie aanbiedingen kunnen zijn.

Dank je wel voor je lange en duidelijke bericht, het was super nuttig om te lezen.

Ik heb de boot trouwens al eens eerder geverfd, en ik weet nog hoe enorm veel werk dat was

Een paar vragen:

Ik heb mogelijk een plek waar ik het werk kan doen, maar dat kost ongeveer 900 euro (inclusief winterstalling).

Zou jij het werk zelf kunnen of willen doen? Uiteraard betaal ik daarvoor.

En stel dat ik van boot zou veranderen, welk materiaal zou jij dan aanraden? Ik zou mijn budget eventueel een beetje kunnen verhogen.
gpessa82

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 06 Nov 2025, 16:08

Als je dat bootje met liefde gekocht hebt, zou ik deze houden. Anders begin je weer opnieuw. Als je lekker makkelijk wilt, en niet geeft om nostalgie, ga je voor plastic. Lekker makkelijk. Zou wel iets met een zeiltje kopen, dan hoef je ook niet te hozen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 06 Nov 2025, 20:01

Helaas kan ik fysiek niks voor je betekenen, zit tot mijn nek in een project wat elke vrije minutt opslokt.
Kan je wel van gratis advies voorzin op het forum 8-)

Ik vind je genoemde bedrag behoorlijk hoog voor stalling en klussen voor dit model bootje, maar dat zal in jouw regio waarschijnlijk het tarief zijn.

Ik was vorig jaar voor winterstalling incl 3 weken klusloods , kraankosten en motorwissel ongeveer 700 kwijt, en dat was een groter boot dan de jouwe.( Friesland)
Mijn buurman in de loods kwam helemaal uit Rotterdam om zijn boot te refitten, hij had toestemming om naast de loods in een kleine caravan te bivakeren. Dit omdat het daar gewoon 3 x zo duur was.

Wellicht een tip om iets verder te kijken om kosten te drukken.

Materiaal qua boot is persoonlijk, polyester is gebruiksvriendelijker en heeft minder onderhoud nodig, bij schade ook makkelijker te herstellen. Staal is robuuster en meer hufterproof, maar heeft in principe continu onderhoud nodig om het up to te houden.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Amersfow » 06 Nov 2025, 20:50

Zo werd zo'n bootje gemaakt, prachtig! https://youtu.be/PMQq0Epzrj8?si=w4jJO4iBIAKb66u-
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips