Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor Beemer » 07 Okt 2025, 11:23

Na 30 jaar vrij probleemloos met 2 Hanomag motoren in mijn dubbelschroever boot te hebben gevaren, heb ik nu een echt probleem.

BB-motor geeft oliedrukalarm en zowel op boven- als benedenstauurstand geven de oliedrukmeters nul oliedruk. Meters hebben elk eigen druksensoren.
Intussen de sensoren eruit geschroefd om hier een mechanise drukmeter in te schroeven. Maar echt nul oliedruk. Lijkt dus echt wel een defecte oliepomp, ik dacht dat zoiets vrijwel nooit voorkwam :?: .

Oliepomp zit vrij onbereikbaar voor in het carter, in elk geval moet ook het distributiedeksel eraf om bij de pomp te komen. Verwijderen van dit deksel vergt echter demontage van een poelie-flens. Deze flens zit voor op de krukas met een zeer forse bout (10.9 bout, sleutelmaat 36). Ruimte voor een luchtsleutel is er niet. Ik denk aan slagringsleutel, met gewone ringsleutel lukte me niet. Overigens ga ik uit van normale rechtse draad, of mogelijk linkse draad :?: :?: . Motor draait (vanaf distribuitie-zijde gezien) rechtsom.

Is er hier iemand met ervaring met deze Hanomag motoren? Of anderzijds een suggestie.
Ik wil dit probleem ook bij de Mercedes-Hanomag Kampeerautoclub Dubbellucht en de vereniging Nomade uitzetten. Kijken wat dat oplevert.

Groet , Cees

ps ter info: een Hanomag D142W is een viercilinder diesel van rond 1970. De laatste letter "W" geeft aan dat het door Hanomag zelf gemariniseerde diesels zijn (oa een verzwaard vliegwiel, oliekoeler, oliefilter-verplaatsingen, watergekoelde uitlaat-spruitstuk, iets aangepast brandstofpomp).
Laatst gewijzigd door Beemer op 07 Okt 2025, 12:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer

ligplaats:
info:

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor Wolf1 » 07 Okt 2025, 12:12

Ga je niet blij maken, geloof niet zo erg in die oliepomp ! Komt nooit voor.
Ben veel banger voor een ruim lagerwerk, zou daarom ook niet lang twijfelen en er 1 uitpakken, laat dat distributie deksel ook nog maar even zitten, carterpan er onderuit, voor lager inspectie.
Pas als de krukas eruit moet, moet de distributiedeksel en vliegwielhuis er af.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 07 Okt 2025, 12:38

Wolf1 schreef:Ga je niet blij maken, geloof niet zo erg in die oliepomp ! Komt nooit voor.
Ben veel banger voor een ruim lagerwerk, zou daarom ook niet lang twijfelen en er 1 uitpakken, laat dat distributie deksel ook nog maar even zitten, carterpan er onderuit, voor lager inspectie.
Pas als de krukas eruit moet, moet de distributiedeksel en vliegwielhuis er af.

Een dag eerder nog gevaren met de gebruikelijke oliedruk van 4 a 5 atm. Bij starten volgende dag dus blijvend oliedrukalarm. Heb motor toen direct uitgezet en op andere motor (dubbelschroever) de winterstalling in gevaren. Dus hoop het beste.

Maar wat jij ook zegt, zo'n oliepomp gaat toch nooit stuk.
Overigens meet ik de oliedruk direct achter de pomp, dus voordat de olie naar het lagerwerk gaat. En nogmaals 0 oliedruk, geen twijfelgevaltjes van 1/2 at of id/
Wat dan wel? Pomp wordt aangedreven via tussentandwieltjes bij distributie. Mogelijk iets in die aandrijving?
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 07 Okt 2025, 13:18

Waarschijnlijk overbodige vraag maar heb je oliepeil nog gecontroleerd?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Beemer » 07 Okt 2025, 13:49

heuvels schreef:Waarschijnlijk overbodige vraag maar heb je oliepeil nog gecontroleerd?

Jazeker, dit staat beslist voldoende op peil.
Doe dit uiteraard regelmatig, anders had ik waarschijnlijk ook niet al 30 jaar probleemloos gevaren met 2 motoren in mijn boot.:D :D
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 07 Okt 2025, 13:57

Beemer schreef:.................Overigens meet ik de oliedruk direct achter de pomp, dus voordat de olie naar het lagerwerk gaat. ......................

Ik heb helaas geen doorsnee tekeningen van deze motorblokken. Dus hoe de oliestromen precies zijn kan ik eigenlijk niet zeker zeggen.
Daarom op de SB-motor op dezelfde plek gemeten/getest. Nu, hier spoot de olie me om de oren.

De frappante vraag 'waarom van de ene dag op de andere dag geen oliedruk' blijft nog even. :cry: :cry:
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 07 Okt 2025, 15:16

Beemer schreef:].................Overigens meet ik de oliedruk direct achter de pomp, dus voordat de olie naar het lagerwerk gaat. ......................

Heel, heel ver terug, "Wet v. Pascal"
Geen lagers, geen druk, al zouden ze 1 km. ver weg zitten !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 07 Okt 2025, 15:57

Wolf1 schreef:Heel, heel ver terug, "Wet v. Pascal"
Geen lagers, geen druk, al zouden ze 1 km. ver weg zitten !

Ja, inderdaad begrijp ik.

Maar het raadsel "de ene dag nog 4 a 5 atm druk en de volgende dag nul, nul oliedruk" blijft.
Dat de lagerspeling van de ene dag op de andere dag plots zo groot kan worden dat er geen druk worden opgebouwd, kan er bij mij niet in. Des te meer daar er tussen die beide momenten niet is gevaren.

Aandrijving van de pomp lijkt, wat ik van boven af kan zien, goed. Mogelijk een probleempje met een spietje in de oliepomp? Helaas nooit goede documentatie van Hanomag kunnen vinden.

ps Ha, ha, bij het geheel opnieuw opbouwen van mijn Renault oldtimer uit 1932 heb ik wel alle originele fabrieksdocumentatie op Franse sites kunnen vinden, helaas weinig van Hanomag
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH2 » 07 Okt 2025, 16:25

Is het geen probleem in het elektrisch deel? 2 meters defect zal het niet zijn, maar 1 verbindinkje gammel op de verkeerde plaats geeft ook 0,0 op je meters.

Edit - teruggelezen, je heb al met mechanische meters getest.

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 07 Okt 2025, 17:54

Beemer schreef: Maar het raadsel "de ene dag nog 4 a 5 atm druk en de volgende dag nul, nul oliedruk" blijft.
Dat de lagerspeling van de ene dag op de andere dag plots zo groot kan worden dat er geen druk worden opgebouwd, kan er bij mij niet in. Des te meer daar er tussen die beide momenten niet is gevaren.

Zo'n kort tijdsbestek 2 motoren de zelfde klacht lijkt onwaarschijnlijk, maar als jij met een mechanische meter 0 druk meet, wordt het voor mij vanuit m'm luie stoel toch moeilijk een diagnose te stellen.
Ben benieuwd naar het vervolg ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten