BB-motor geeft oliedrukalarm en zowel op boven- als benedenstauurstand geven de oliedrukmeters nul oliedruk. Meters hebben elk eigen druksensoren.
Intussen de sensoren eruit geschroefd om hier een mechanise drukmeter in te schroeven. Maar echt nul oliedruk. Lijkt dus echt wel een defecte oliepomp, ik dacht dat zoiets vrijwel nooit voorkwam
Oliepomp zit vrij onbereikbaar voor in het carter, in elk geval moet ook het distributiedeksel eraf om bij de pomp te komen. Verwijderen van dit deksel vergt echter demontage van een poelie-flens. Deze flens zit voor op de krukas met een zeer forse bout (10.9 bout, sleutelmaat 36). Ruimte voor een luchtsleutel is er niet. Ik denk aan slagringsleutel, met gewone ringsleutel lukte me niet. Overigens ga ik uit van normale rechtse draad, of mogelijk linkse draad
Is er hier iemand met ervaring met deze Hanomag motoren? Of anderzijds een suggestie.
Ik wil dit probleem ook bij de Mercedes-Hanomag Kampeerautoclub Dubbellucht en de vereniging Nomade uitzetten. Kijken wat dat oplevert.
Groet , Cees
ps ter info: een Hanomag D142W is een viercilinder diesel van rond 1970. De laatste letter "W" geeft aan dat het door Hanomag zelf gemariniseerde diesels zijn (oa een verzwaard vliegwiel, oliekoeler, oliefilter-verplaatsingen, watergekoelde uitlaat-spruitstuk, iets aangepast brandstofpomp).