Pagina 1 van 5

Boarnkruiser - Varend project

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2025, 16:59
door Budget-DIY
Bijna een maand geleden heb ik een oudere "Boarnkruiser" gekocht. "Vorig jaar uit het water geweest", en daarna kon de vorige eigenaar ivm de leeftijd en kwaaltjes, niet meer mee verder. Hierdoor is er achterstallig onderhoud. De vorige eigenaar had de bovenbouw in de verkeerde verf gezet, maar dat was in eerste instantie voor hem geen probleem: hij wou de bovenbouw ombouwen. Van 10 meter afstand lijkt de boot heel wat, maar als je beter bekijkt, mankeert er wel het nodige aan. Vraagprijs was 6k, heb er uiteindelijk 4k voor betaald. Bootje ophalen was een 50 km vaartocht.

Link naar een Google Photo's album met de Marktplaats foto's.

Tijdens het komen kijken (met de fiets 50 km heen, 50 km terug), was er heel wat meer te zien, waaronder de slechte verf buiten. Ik vond ook de nodige roest achterin, maar alles leek wel heel goed droog. Thuis alles besproken met m'n vriendin, en de roest-foto's gedeeld met mensen die verstand hebben van metaal. Er zou nog genoeg leven in de romp zitten, dus de boot gekocht.

Link naar een album met zelf genomen foto's.
Kort filmpje van het varen: boeg golven en heck golf.
Kort filmpje vanuit de kajuit, focus op dashboard/de motor.

Re: Boarnkruiser - Varend project

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2025, 17:56
door Budget-DIY
Nadat de boot uiteindelijk in de haven lag, heb ik de accu kabels naar de Victron omvormer wat aangepast. Boot had oorspronkelijk een dubbele "nieuwe" 12v 220Ah AGM accu erin liggen, die ik niet heb overgenomen om de kosten te drukken. Daarna m'n zelfbouw accu er op aangesloten. (12v 280Ah LifePo4 met een 200A JBD BMS erop, met bluetooth functies) Deze accu had ik eerder dit jaar al gemaakt, voor een andere boot. Kosten van deze accu: ongeveer 300 euro, met A-merk cellen.
Filmpje van de zelfbouw accu.

Daarna was het natuurlijk belangrijk om een muziekje op te kunnen zetten. Natuurlijk was de ingebouwde radio of defect of niet goed aangesloten. Deze heb ik er dan ook gewoon uit gesloopt. Om toch muziek te kunnen afspelen, heb ik m'n naar 12 volt omgebouwde 2.1 desktop speakers in de boot geplaatst. Voor nu rechtstreeks aangesloten op de accu, en is aan/uit te doen met de oorspronkelijke schakelaar. Met een smartphone erbij geeft het prima geluid, zeker in een kleinere ruimte zoals een boot. En doordat ik de transformator eruit gesloopt heb, is hij ook efficienter dan standaard. (12v DC vanuit de accu >>> 220v AC dmv omvormer >>> terug naar 12v DC met de ingebowude transformator)
Filmpje van de omgebouwde desktop speakers.

Nu de meest belangrijke dingen waren geregeld, werd het tijd om die roest achterin aan te pakken. Om al die roest aan te pakken, moest het complete interieur in de achter kajuit eruit. Dat is was geen enkel probleem, omdat ik niet tevreden was met de indeling. Er zaten aan beide kanten van die kamer een kort bed. Als ik er gestrekt zou gaan liggen, zouden m'n voeten en hoofd de muren raken. En als ik met m'n vriendin ga varen, is het wel zo gezellig om in het zelfde bed te slapen. Dus het interieur was er erg snel uit gesloopt.
Daarna met een staalborstel, schroevendraaier en zelfbouw werkplaats stofzuiger alle los zittende roest verwijderd. Vooral die zelfbouw stofzuiger was geweldig. Het is de bovenkant van een 55 jaar oude "Nilfisk 70 GA" stofzuiger, gemonteerd op een 200 liter "olievat" (waar diervoeders in hadden gezeten). Prullenbakje van de Action met wat afzuigkap filter materiaal is het eerste filter, en heb er een dubbele stofzuigerslang op het vat gemonteerd.
Toen alle los zittende roest en stof verwijderd was, heeft m'n vriendin alles afgenomen met thinner. (geen idee of dit het juiste product was) Daarna hebben we ongeveer 1,5 pot Hammerite menie over de bodem gesmeert. Dit zou de bodem in dit deel van de boot wel weer een tijdje moeten beschermen. (PS: ik zag geen sporen van een oorspronkelijke verf laag, en ik vermoed dat het grootste deel van het interieur hier, nog het oorspronkelijke houtwerk was)
Foto album met de roestige binnenkant en daarna geschilderd.

Nu alles goed genoeg in de verf zat, kon ik beginnen met de nieuwe inrichting. Ik kon lokaal 2 nette lattenbodems van een gewoon bed GRATIS ophalen. Helaas waren ze net iets te groot. (210 x 90 cm) De lattenbodems zagen er verder wel heel goed uit, al waren er 2 latjes wel beschadigd/kapot. Zowel het voeteneinde als het hoofd deel, kunnen omhoog geklapt worden. Ik wil graag een 200 x 140 cm bed in de boot, dus hebben we deze beide lattenbodems ingekort naar 200 x 70 cm.
Heb uiteindelijk een paar dagen op Marktplaats gekeken voor een gratis bed. Helaas kon ik niets vinden, dus uiteindelijk naar een kringloopwinkel gegaan. Daar kon ik voor 10 euro een grenen bed kopen. Gevraagd of het ook ok was, wanneer ik alleen de beide lange zijkant planken mee nam. Dit was gelukkig prima. 1 van deze 2 (bijna 2 meter lange) planken wordt de voorkant van het bed. De 2e plank ga ik in de lengte doormidden halen, zodat ik 2 "trap-bestendige" plinten heb voor een heel klein vloertje.
Met stukken van een oude balk, het rechthoekige bedframe af gemaakt. Met wat oud pallet hout en lijmtangen, de hoogte van het bed proberen te bepalen. (dit pallet hout is puur om de hoogte te bepalen/niet permanent) Het bed frame vulde deze ruimte toch iets meer dan ik had gevreest. Er was vrijwel geen ruimte meer om met je benen over de bedrand te zitten. Bed moest eigenlijk iets meer naar achteren. Dacht dat de wandbekleding dun triplex was, dat ik wel even weg kon trekken. Maar deze houten wandbekleding blijkt toch iets dikker: met de flex in het hout, en het leek eerder 12mm dik multiplex te zijn. Achter deze houten plaat kwam ik ook nog een iets roestige vierkante buis tegen van ongeveer 2 cm hoog. Hier was de wand blijkbaar aan vast geschroef. Met de flex het hout wat meer terug getrimd, zodat ik het bed frame een paar cm meer naar achteren kon drukken, EN beide achter hoeken op deze ijzeren buizen kon laten rusten.
*PS: negeer de plas water, de ramen blijken te lekken. Dit regenwater kwam eerder in de matrassen terecht, en hield de bodem droog.
Lattenbodem op het los liggende bedframe.

Dit is hoe ver ik momenteel ben met deze cabine. Volgende stap is L-proefiel metaal in de lengte richting in de boot lassen, zodat ik daar bedpoten en een klein vloertje kan monteren. Een plek waarin ik wel durf te boren. Maar het is even wachten tot ik lasbare primer in huis heb. (helaas volle prijs betalen, maar vind het belangrijk genoeg om dit zo goed mogelijk te doen)

Daarnaast ben ik ook bezig met het verzamelen van gratis glas/ramen. De ramen zullen er even uit moeten, goed schoon maken, om daarna terug te worden geplaatst. Maar het meest lekkende raam, blijkt helaas ook een soort plexiglas te zijn, dus die hoop ik te vervangen door zelfbouw glas.

Het gewone houtwerk ga ik trouwens minimaal in de Action primer zetten. Gewoon om het marginaal te beschermen tegen vocht.

Re: Boarnkruiser - Varend project

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2025, 19:19
door heuvels
Uitkijken met tinner in een gesloten ruimte!!! Ontvet wel goed natuurlijk.
Er is speciale bilge verf, heel geschikt voor onder de vloer.

Re: Boarnkruiser - Varend project

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2025, 20:27
door Budget-DIY
heuvels schreef:Uitkijken met tinner in een gesloten ruimte!!! Ontvet wel goed natuurlijk.


Klopt dat het ff uitkijken was. Beide deuren open, beide dakramen open. Toen het allemaal afgenomen was, hebben we 20 meter van de boot even een half uur een rookpauze genomen. (en de rest van de dag niet meer in de boot gerookt)

Kon deze A-merk verf met 40% korting bij de Karwei kopen, dus direct in totaal 8 blikken gehaald. Hopelijk hebben we genoeg, we smeren het dik. Kunnen we het niet goed zien of kunnen we er slecht bij? 3 volle kwasten erin drukken en hopen dat het goed genoeg is. Met het beetje regenwater dat erin is gekomen, hebben we totaal geen nieuwe roestvorming gezien dus lijkt goed gegaan.

Re: Boarnkruiser - Varend project

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2025, 21:11
door heuvels
FF opgezocht, hammerite menie is terpentine gedragen en daardoor niet olie bestendig...
Op plekken waar olie of brandstof kan komen zou ik alsnog oververven met bilgeverf... Zeker de bilge!

Re: Boarnkruiser - Varend project

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2025, 21:25
door chaea
heuvels schreef:FF opgezocht, hammerite menie is terpentine gedragen en daardoor niet olie bestendig...
Op plekken waar olie of brandstof kan komen zou ik alsnog oververven met bilgeverf... Zeker de bilge!


Rondom mijn motor ook Bilgeverf gebruikt, rest eromheen waar geen ( diesel)olie komt eerst in de menie en daarna in de Metalgel. Dat scheelt enorm in de kosten en het ziet er ook nog mooier uit.

Re: Boarnkruiser - Varend project

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2025, 21:47
door Budget-DIY
heuvels schreef:FF opgezocht, hammerite menie is terpentine gedragen en daardoor niet olie bestendig...
Op plekken waar olie of brandstof kan komen zou ik alsnog oververven met bilgeverf... Zeker de bilge!

Bedankt voor die info! Dat is dan zeker iets om rekening mee te houden. Gelukkig heeft de bilge verven, een veel lagere prioriteit. Daar is "gek genoeg" vrijwel geen roest te bekennen. Geeeen idee hoe dat mogelijk is. :D

Ik heb trouwens wel het idee om de bilge veel kleiner te maken. Een vorige eigenaar had het geweldige idee om allemaal plankjes/balkjes hardhout aan de vloer te nieten als een soort tegeltjes. ("stuurhut" gebied) Dit hebben ze ook onder de banken in de kuip door getrokken. Erg lelijke verf erop, en bijna de helft van de nietjes, ging niet helemaal in het hout. Die uitstekende nietjes hebben ze daarna gewoon krom geslagen, dus je wilt er niet lopen op blote voeten. (of sokken gok ik zo) Dus die vloer moet eigenlijk vervangen worden voor het mooiste resultaat. En dat betekend ook dat alle zit banken (met opslag ruimte) er tenminste tijdelijk uit moet. Ik ben echter niet van plan om die zitbanken terug te zetten. Het is voor mij veel makkelijker (en goedkoper) om 2 nette gebruikte (gratis?) stoelen en een bankstel via Marktplaats te regelen. Zit ook nog eens veel fijner. Maar dan mis je natuurlijk wel enorm veel opslag ruimte, dus... Schotten en afscheidingen maken in het ruim. Paar nette vloer luiken erin... En dan kan ik alsnog zoveel mogelijk van de binnenkant in de Hammerite zetten.

Oh, en wat natuurlijk ook nog een enorm voordeel is: ik kan dan een nette (inklapbare) trap bij de deuren maken. Nu moet je immers nog steeds bij het in en uit stappen, over de zitbanken heen lopen.

Re: Boarnkruiser - Varend project

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2025, 22:10
door heuvels
Budget-DIY schreef:Geeeen idee hoe dat mogelijk is. :D
Door de olie en vet aldaar

Re: Boarnkruiser - Varend project

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2025, 22:13
door heuvels
Budget-DIY schreef:Ik heb trouwens wel het idee om de bilge veel kleiner te maken.
Hoe zie je dat voor je? Beetje grote bilge is wel fijn om goed bij je motor te kunnen trouwens.

Re: Boarnkruiser - Varend project

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2025, 22:28
door Budget-DIY
heuvels schreef:Hoe zie je dat voor je? Beetje grote bilge is wel fijn om goed bij je motor te kunnen trouwens.

Vertikale schotten plaatsen langs de motor. En die schotten tot een redelijke hoogte water/olie dicht maken. Ja, je leverd wel ruimte in. Maar met de huidige opstelling kun je toch al nergens bij vanaf de zijkant. (ook deels vanwege de electra kabels die maar wat gewoon rond hangen) Zolang ik simpel motor onderhoud kan doen (zoals olie wissel/nieuw filter), en de motor er theoretisch uit getakeld kan worden, vind ik het wel prima.

Als je een complete ruim-ombouw-planning van A tot Z wilt, zul je nog even moeten wachten. Het vervangen van de vloer en het maken van die opslag ruimte, heeft een veel lagere prioriteit.

*PS: voor z'n lengte, is m'n boot best wel breed.