Nadat de boot uiteindelijk in de haven lag, heb ik de accu kabels naar de Victron omvormer wat aangepast. Boot had oorspronkelijk een dubbele "nieuwe" 12v 220Ah AGM accu erin liggen, die ik niet heb overgenomen om de kosten te drukken. Daarna m'n zelfbouw accu er op aangesloten. (12v 280Ah LifePo4 met een 200A JBD BMS erop, met bluetooth functies) Deze accu had ik eerder dit jaar al gemaakt, voor een andere boot. Kosten van deze accu: ongeveer 300 euro, met A-merk cellen.
Filmpje van de zelfbouw accu.Daarna was het natuurlijk belangrijk om een muziekje op te kunnen zetten. Natuurlijk was de ingebouwde radio of defect of niet goed aangesloten. Deze heb ik er dan ook gewoon uit gesloopt. Om toch muziek te kunnen afspelen, heb ik m'n naar 12 volt omgebouwde 2.1 desktop speakers in de boot geplaatst. Voor nu rechtstreeks aangesloten op de accu, en is aan/uit te doen met de oorspronkelijke schakelaar. Met een smartphone erbij geeft het prima geluid, zeker in een kleinere ruimte zoals een boot. En doordat ik de transformator eruit gesloopt heb, is hij ook efficienter dan standaard. (12v DC vanuit de accu >>> 220v AC dmv omvormer >>> terug naar 12v DC met de ingebowude transformator)
Filmpje van de omgebouwde desktop speakers.Nu de meest belangrijke dingen waren geregeld, werd het tijd om die roest achterin aan te pakken. Om al die roest aan te pakken, moest het complete interieur in de achter kajuit eruit. Dat is was geen enkel probleem, omdat ik niet tevreden was met de indeling. Er zaten aan beide kanten van die kamer een kort bed. Als ik er gestrekt zou gaan liggen, zouden m'n voeten en hoofd de muren raken. En als ik met m'n vriendin ga varen, is het wel zo gezellig om in het zelfde bed te slapen. Dus het interieur was er erg snel uit gesloopt.
Daarna met een staalborstel, schroevendraaier en zelfbouw werkplaats stofzuiger alle los zittende roest verwijderd. Vooral die zelfbouw stofzuiger was geweldig. Het is de bovenkant van een 55 jaar oude "Nilfisk 70 GA" stofzuiger, gemonteerd op een 200 liter "olievat" (waar diervoeders in hadden gezeten). Prullenbakje van de Action met wat afzuigkap filter materiaal is het eerste filter, en heb er een dubbele stofzuigerslang op het vat gemonteerd.
Toen alle los zittende roest en stof verwijderd was, heeft m'n vriendin alles afgenomen met thinner. (geen idee of dit het juiste product was) Daarna hebben we ongeveer 1,5 pot Hammerite menie over de bodem gesmeert. Dit zou de bodem in dit deel van de boot wel weer een tijdje moeten beschermen. (PS: ik zag geen sporen van een oorspronkelijke verf laag, en ik vermoed dat het grootste deel van het interieur hier, nog het oorspronkelijke houtwerk was)
Foto album met de roestige binnenkant en daarna geschilderd.Nu alles goed genoeg in de verf zat, kon ik beginnen met de nieuwe inrichting. Ik kon lokaal 2 nette lattenbodems van een gewoon bed GRATIS ophalen. Helaas waren ze net iets te groot. (210 x 90 cm) De lattenbodems zagen er verder wel heel goed uit, al waren er 2 latjes wel beschadigd/kapot. Zowel het voeteneinde als het hoofd deel, kunnen omhoog geklapt worden. Ik wil graag een 200 x 140 cm bed in de boot, dus hebben we deze beide lattenbodems ingekort naar 200 x 70 cm.
Heb uiteindelijk een paar dagen op Marktplaats gekeken voor een gratis bed. Helaas kon ik niets vinden, dus uiteindelijk naar een kringloopwinkel gegaan. Daar kon ik voor 10 euro een grenen bed kopen. Gevraagd of het ook ok was, wanneer ik alleen de beide lange zijkant planken mee nam. Dit was gelukkig prima. 1 van deze 2 (bijna 2 meter lange) planken wordt de voorkant van het bed. De 2e plank ga ik in de lengte doormidden halen, zodat ik 2 "trap-bestendige" plinten heb voor een heel klein vloertje.
Met stukken van een oude balk, het rechthoekige bedframe af gemaakt. Met wat oud pallet hout en lijmtangen, de hoogte van het bed proberen te bepalen. (dit pallet hout is puur om de hoogte te bepalen/niet permanent) Het bed frame vulde deze ruimte toch iets meer dan ik had gevreest. Er was vrijwel geen ruimte meer om met je benen over de bedrand te zitten. Bed moest eigenlijk iets meer naar achteren. Dacht dat de wandbekleding dun triplex was, dat ik wel even weg kon trekken. Maar deze houten wandbekleding blijkt toch iets dikker: met de flex in het hout, en het leek eerder 12mm dik multiplex te zijn. Achter deze houten plaat kwam ik ook nog een iets roestige vierkante buis tegen van ongeveer 2 cm hoog. Hier was de wand blijkbaar aan vast geschroef. Met de flex het hout wat meer terug getrimd, zodat ik het bed frame een paar cm meer naar achteren kon drukken, EN beide achter hoeken op deze ijzeren buizen kon laten rusten.
*PS: negeer de plas water, de ramen blijken te lekken. Dit regenwater kwam eerder in de matrassen terecht, en hield de bodem droog.
Lattenbodem op het los liggende bedframe.Dit is hoe ver ik momenteel ben met deze cabine. Volgende stap is L-proefiel metaal in de lengte richting in de boot lassen, zodat ik daar bedpoten en een klein vloertje kan monteren. Een plek waarin ik wel durf te boren. Maar het is even wachten tot ik lasbare primer in huis heb. (helaas volle prijs betalen, maar vind het belangrijk genoeg om dit zo goed mogelijk te doen)
Daarnaast ben ik ook bezig met het verzamelen van gratis glas/ramen. De ramen zullen er even uit moeten, goed schoon maken, om daarna terug te worden geplaatst. Maar het meest lekkende raam, blijkt helaas ook een soort plexiglas te zijn, dus die hoop ik te vervangen door zelfbouw glas.
Het gewone houtwerk ga ik trouwens minimaal in de Action primer zetten. Gewoon om het marginaal te beschermen tegen vocht.