door Budget-DIY » 25 Dec 2025, 11:37
Update:
Ben gisteren even bij de boot geweest. Generator frame gepast in het frame dat al in de boot zat. Paste helaas op 2 mm na net niet. Maar dat bleek te komen doordat het frame in de boot zelf, iets krom was. Met een spanband het frame iets rechter getrokken, en m'n generator frame viel er mooi in. Gaatjes geboord voor de 6 M8 bouten die de frames aan elkaar zetten, en uiteindelijk ook een staalborstelschijf voor de flex mee naar huis.
Heb ook de verkapte meterkast uit de boot gevist. Niet alleen alle 230v kabels verwijderd, maar ook het rattennest van 12v eruit gehaald. Maar hier heb ik mogelijk iets teveel verwijderd. Zo was er b.v. toplicht verlichting, toeter en overige navigatie verlichting bekabeling. Maar niets van dit alles werkte, en was half of gewoon niet aangesloten. Waarschijnlijk (niet getest) heb ik toch iets teveel weg geknipt. Kan zijn dat ik de dashboard verlichting per ongeluk ook verwijderd heb. Maar dat is geen ramp. (kan helaas niet meer zien of ik de gloeiplug daadwerkelijk aan het gloeien heb, doordat de gloeilampjes in het dashboard iets dimmen)
Tijdens het terug varen naar de haven, hoorde ik ook allemaal herrie bij het stuurwiel weg komen. Veel geklang en gekling en geschraap. Maakte me daar toch wel wat zorgen over. Heb nu eindelijk m'n hoofd daar in die "meterkast" kunnen stoppen, en gezien wat het probleem was. Er heeft ooit afstandsbediening op de boot gezeten. Er zit een groot tandwiel op een cylinder, aan de stuurwiel as klem. En ik zeg klem, omdat hij er los op wiebelt, maar met een inbus boutje toch vast genoeg om er niet af te vallen. En tijdens het sturen, probeerde het tandwiel een stroomkabel door te zagen. Kon m'n inbus setje niet vinden, maar ben toch blij dat er eigenlijk niets mis is met de stuurinrichting. (en die stroomkabel lijkt niet aangetast te zijn)
Planning voor de volgende keer:
Het vriest vandaag, dus weet nog niet zeker of ik er vandaag mee bezig ga, of een andere keer... Maar als volgende stap moet ik het generator frame verder af lassen. Ik moet ook de Diesel generator uit z'n huidige frame zien te halen, en kijken hoe goed ik het nieuwe frame voorgeboord heb voor de motorsteunen. Ben er ook achter gekomen, dat de schroefas van de boot veel langer, groter en complexer is. De plaat hout die in het frame van de boot zelf lag, zit ook op bepaalde stukken onder de olie/het vet dat de schroefas heeft rond geslingerd. Ik wil niet dat de generator vanaf de onderkant onder het vet wordt geslingerd, dus ik ga kijken of ik deze plaat hout, onder het generator frame kan bevestigen. Los van een paar boutjes, gaat deze onverwachte aanpassing, mij niets kosten.
De start schakelaar voor de generator heeft een stekker in de kabelboom zitten. Zal hier foto's van maken en op Discord na vragen hoe die stekkers precies heten, zodat ik nieuwe kan kopen via AliExpress. Met een beetje geluk kan ik dan de start sleutel etc, verlengen naar het dashboard toe.
Ook lijkt er 1 of andere water afvoer in de romp van de boot te zitten. Geen idee hoe deze opstelling oorspronkelijk was, maar hij lijkt op waterlijn hoogte te zitten. Heb hier nog niets van kunnen opmeten, en eerder belemerde een plaat hout, m'n uitzicht hierop. Ik acht de kans klein, maar misschien is het mogelijk om de generator hier op aan te sluiten? Zou heel fijn zijn wanneer het mogelijk is om het allemaal passend te maken, zonder dat de boot uit het water hoeft te gaan.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.