Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Wolf1 » 21 Dec 2025, 14:40

pascall schreef:Hoe wordt deze gekoeld?
Mvg, Pascal.

De Kohler (Grasmaaier) was lucht gekoeld, maar naar het blijkt is die ingeruild voor een Rohlko 10 deze hoort 8.3 kW te leveren, maar bij onze vriend met jonge ogen 3.4 kW, dus zoals gewoonlijk een zootje. Deze aggregaat is radiateur/water gekoeld, dat is nog een feestje voor de toekomst.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 21 Dec 2025, 18:24

pascall schreef:Hoe wordt deze gekoeld?

De motor van de generator, is een 10 pk luchtgekoelde Kohler diesel motor. Het output vermogen van de generator, is 3.4 kw, 1 fase. Er komt uiteindelijk actieve (lucht)koeling. Voor nu, zodra de generator ingebouwd is, zal ik hem alleen aan doen met een open luik. (ook omdat de uitlaat als tijdelijke opstelling, via een deur naar buiten gaat)

heuvels schreef:En als er aan de motor gesleuteld moet worden? Zit die generator dan niet afschuwelijk in de weg? Of is die dan met een handomdraai opzij te zetten?

De generator kan vrij ver naar achteren geplaatst worden. Er blijft meer dan genoeg ruimte over om gehurkt achter de bootmotor te zitten. Het probleem met "sleutel ruimte" zit em meer aan de zijkanten van de motor.

Afbeelding
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Budget-DIY » 21 Dec 2025, 18:38

Ben vandaag aan het knutselen geweest met een frame voor de diesel generator. De generator komt in het ruim, achter de motor. De hoogte tot de vloer, is erg beperkt. Maar er zit wel een frame al in de boot. (er ligt momenteel een plaat hout in) Heb dus van hoekijzer, dit frame gemaakt. Komt op/in het frame te liggen, dat al in de boot zit. Wordt vast gezet met 6 M8 bouten. Ik ga de oorspronkelijke ophang rubbers hergebruiken, en als het goed is, zijn alle gaten al voorgeboord. Omdat ik soms twijfels heb over mijn las kwaliteiten en de penetratie kracht van m'n flux-core lasapparaat, heb ik ook gebruik gemaakt van pen-en-gat verbindingen. Moet nog wel wat extra bij lassen, maar dit frame voelt al sterker aan dan het oorspronkelijke frame rondom de generator.

FOTO'S!!!
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Wolf1 » 21 Dec 2025, 23:26

Budget-DIY schreef:Afbeelding

Constructieve feedback:
Je schreef 10 PK klop dus weer niet !
Hier zit een KD 350 in 6.7PK en meer dan 100 decibel, ga je populair mee worden, in de haven daar waar je ligt.
Zonde van elke €, totaal niet geschikt voor inbouw !
Wat is nu de rechtvaardiging van deze uitgave tov. je grasmachine generator, een paar KW meer ?
Heb geprobeerd je uit te leggen hoe je meer vermogen uit je grasmachine had kunnen krijgen, daar had je geen oren naar, je vond me niet lovend genoeg over je enorme prestaties.
Gaat lekker zo !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 22 Dec 2025, 00:09

Wolf1 schreef:Constructieve feedback:
Je schreef 10 PK klop dus weer niet !
Hier zit een KD 350 in 6.7PK en meer dan 100 decibel, ga je populair mee worden, in de haven daar waar je ligt.
Zonde van elke €, totaal niet geschikt voor inbouw !
Wat is nu de rechtvaardiging van deze uitgave tov. je grasmachine generator, een paar KW meer ?
Heb geprobeerd je uit te leggen hoe je meer vermogen uit je grasmachine had kunnen krijgen, daar had je geen oren naar, je vond me niet lovend genoeg over je enorme prestaties.
Gaat lekker zo !

ALLES wat je typt, beschouw ik als pure onzin. ALLES wat je als suggestie doet: het tegenovergestelde is waarschijnlijk de betere optie. In je vorige reactie benoemde je b.v. dat het een watergekoelde motor was, met meer dan 8 kw aan output.

Stop aub met het vervuilen van dit draadje.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Renegade » 22 Dec 2025, 00:14

Budget-DIY schreef:De motor van de generator, is een 10 pk luchtgekoelde Kohler diesel motor. Het output vermogen van de generator, is 3.4 kw, 1 fase. Er komt uiteindelijk actieve (lucht)koeling. Voor nu, zodra de generator ingebouwd is, zal ik hem alleen aan doen met een open luik. (ook omdat de uitlaat als tijdelijke opstelling, via een deur naar buiten gaat.

Gebruik van dat ding kun je wel op je buik schrijven in een jachthaven of aan een Marrekrite steiger.
Binnen de kortste keren heb je bezoek van zo'n organisatie die je het verbied om aan een steiger van hun te gaan liggen met zo'n bonke lawaai.
Het ding produceerd 78 Decibel lawaai op 7 meter afstand.
Je boot werkt als een klankkast met open luik.
In een jachthaven mag het niet eens.
Ik denk zo langzamerhand ,dat je totaal geen benul en besef hebt van "Varen doe je samen" .
Dat betekend niet alleen het "varen" ,maar ook 3 x 24 uur aan een Marrekrite steiger liggen bv, maar dan zonder zo'n lawaai ding aan hebben staan.
Ik heb zelf ook een aggregaat ,helaas op benzine, maar het ding gaat niet mee op de boot.
Renegade

ligplaats: Nergens
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 22 Dec 2025, 00:53

Renegade schreef:Gebruik van dat ding kun je wel op je buik schrijven in een jachthaven of aan een Marrekrite steiger.
Binnen de kortste keren heb je bezoek van zo'n organisatie die je het verbied om aan een steiger van hun te gaan liggen met zo'n bonke lawaai.

De haven waar ik nu lig, heeft ook een DHZ loods. Daar komt ook de nodige herrie uit. Ik mag aan het interieur knutselen, terwijl ik in de haven lig. De generator is als nood back-up voor 230v stroom. In de winter, lijken er in deze haven meerdere klussers bezig te zijn. Tijdens de lente/zomer/herfst, verwacht ik genoeg stroom te krijgen uit m'n 580 Wp (totaal) zonnepaneel opstelling. Daarnaast heb ik een niet-standaard uitlaat gemonteerd, die de generator een sutk zachter maakt. En tot slot ben ik niet van plan om de boot in andere jachthavens te parkeren (ivm kosten), en ben ik ook niet van plan om de boot bij druk bezochte "marrekrite steigers" neer te leggen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

De huidige opstelling met de uitlaat de deur uit, en een open luik, is een TIJDELIJKE opstelling. Geluidsdempende maatregelen zullen uiteindelijk ook worden geplaatst. Niet alleen vanwege het geluid, maar ook met het oog op warmte isolatie. Je hoeft je dus niet druk te maken.

Het idee is om de generator als back-up te hebben. 3600 kwh aan accu opslag met 580 Wp aan zonnepanelen, zou meer dan genoeg stroom moeten zijn voor wanneer ik recreatief ga varen tijdens het vaar seizoen.

*PS: Ik ben helemaal voor het "samen varen". En zo houd ik ook rekening met wanneer en vooral WAAR ik herrie maak. En ik wil nog een stapje verder gaan: houd rekening met je golfslag en vissers. Er is niets erger (zelfs geluidsoverlast) dan een of andere "recreant" die met enorme heckgolven denkt langs te kunnen varen. *kijkt naar onze oosterburen die af en toe eens een bootje komen huren*
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Wolf1 » 22 Dec 2025, 11:00

Budget-DIY schreef:ALLES wat je typt, beschouw ik als pure onzin. ALLES wat je als suggestie doet: het tegenovergestelde is waarschijnlijk de betere optie. In je vorige reactie benoemde je b.v. dat het een watergekoelde motor was, met meer dan 8 kw aan output.

Stop aub met het vervuilen van dit draadje.
Als je de vervuiling van "Data Steel" verdeelt over al zijn werknemers dan zijn dat kleine jongens in vergelijk met het spoor van vervuiling wat jij achterlaat !
Stoppen ik denk er niet over, jullie stommiteiten brengen mij op ideeën en laat hier de kassa rinkelen, ben bezig met een nieuwe batch "Net checkers"
Wat betreft de aanschaf van je nieuwe generator, (verkeerd voorbeeld) Jij gaf op, een "Kohler" 10PK met een elektrisch vermogen van 3.4kW, deze gegevens brachten me direct naar de site van "Rholko" hier bleek dat de jou opgegeven gegevens niet klopte, en dat het door jou aangeschafte type, een veroudert model en uit productie genomen is. Er van uitgaande, dat de opgedane ervaringen met de grasmachine, je tot deze uitgaven hebben gedwongen, bleek de kleinste 10pk, de10 LC A een radiateur gekoelde generator te zijn (enigste mogelijkheid in een schip).
Ook deze generator had nog voor heel wat hoofdbrekers (koelen van water en olie, uitlaatspruitstuk) gezorgd maar was tenminste bruikbaar, wat je nu gekocht hebt niet !
Het is maar wat je onzin noemt, het gaat zo niet goed met je, en met je buget al helemaal niet.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 23 Dec 2025, 11:30

Zie dat je de site dagelijks meerdere malen bezoekt.
Denk dat je, je boot maar beter even kan vergeten, en je oriënteren op een fijne kerst !
En dat geld uiteraard ook voor alle overige forum leden, al schijnt het koud te worden, een gezellige en warme kerst en veel vaargenot voor het komende jaar !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 23 Dec 2025, 17:41

nou aggregaten hoe dan ook en de stank geluid en de last die de buren /schepen maar ook aan de wal er van hadden heeft geleid dat je nu vrijwel nergens meer zo een herrie en stank maker meer mag laten draaien ,,of je moet overal ver vanaf liggen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten