Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Amersfow » 03 Nov 2025, 21:46

Als het gehard is staat er een merkje op. Dat is dan "veiligheid glas", dat spat in 1000 stukjes, en geeft dan beperkte verwondingen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 03 Nov 2025, 22:44

Amersfow schreef:Als het gehard is staat er een merkje op. Dat is dan "veiligheid glas", dat spat in 1000 stukjes, en geeft dan beperkte verwondingen.

Dat is het dus niet. Het werden grote scherven. Enige "bijzondere" aan het glas was dat het getint was zonder folie erop.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor SimondeDanser » 03 Nov 2025, 23:03

Amersfow schreef:Als het gehard is staat er een merkje op. Dat is dan "veiligheid glas", dat spat in 1000 stukjes, en geeft dan beperkte verwondingen.

Staat er überhaupt wel een merk op de ramen? Uit de bevinding van ts dat het geen gehard glas is wat eruit komt krijg ik het vermoeden dat het geen ramen van een gerenommeerd ramenbedrijf zijn. Die werken allemaal met gehard glas.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 03 Nov 2025, 23:42

Amersfow schreef:Als het gehard is staat er een merkje op.

Nu wel.
Maar was dat 40 a 50 jaar geleden ook zo?
Nu ik er zo over na denk , ik heb ook nooit een merkteken op de ruiten van mijn boot gezien.
Heb er ook niet expliciet op gelet trouwens.

En ja ,wat is veiligheids glas.
Is dat gelaagd glas ,zoals heden ten dage in voertuigen ,of wat jij bedoeld , het glas dat uiteen valt als ware het granulaat.
In een auto moet je er niet trots op zijn,dat je voorruit er in één keer uit ligt,met als gevolg dat al die kleine stukjes je de wagen in vliegen.
Vroeger 2 keer gehad onderweg.
Zo heb je een voorraam ,en boem ,raam eruit,en het glas granulaat ligt in je bed.
Prettig? Totaal niet.
Dan toch maar liever een scheur of ster in gelaagd glas.
Als ik mocht beslissen , voor een boot hetzelfde.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 04 Nov 2025, 07:01

Ik zal kijken of ik vanmiddag ergens een foto van het kapotte glas kan nemen. En nee, er zitten geen merktekens oid op. En gezien de staat van de boot, en dat kapotte ramen zijn vervangen door (rommel) plexiglas door een hobbyist, vermoed ik dat al het echte glas nog gewoon het originele glas is. Niet gelaagd, niet gehard, niet veiligheidsglas.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Budget-DIY » 04 Nov 2025, 18:24

Bij deze foto's van het oude raam + het nieuwe raam dat ik vanochtend gemaakt heb. Zoals is te zien, is het gewoon glas. Enige dat er "speciaal" aan is, is dat het getint glas is. Na een paar tikken met een hamer, werden het gewone scherven. Net zoals het nieuwe glas.

Is gehard glas beter? Ja. Is veiligheidsglas beter? Ja. Is gelaagd glas (zoals het voorruit van een auto) beter? Ja. En met de helft van de ramen die momenteel van plexyglas zijn, is ook duidelijk dat gewoon glas uiteindelijk kapot gaat. Maar in oorspronkelijke vorm is deze kruiser dus met gewoon glas gebouwd, en dat zet ik er ook weer in. (ivm prijs, en omdat ik het blijkbaar zelf heel mooi op maat kan maken)

Foto's van oude glas, scherven en 2e nieuwe raam.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Renegade » 04 Nov 2025, 19:55

Budget-DIY schreef: Maar in oorspronkelijke vorm is deze kruiser dus met gewoon glas gebouwd, en dat zet ik er ook weer in.

Volkomen met je eens.
Jij plaatst ze in bestaande alu raamframes.
En gaat er eentje stuk is zet je er zo weer een nieuwe in.
Bij dat veiligheidsglas wordt dat een prijzig verhaal,waar jij niet op zit te wachten.
En voor zonlicht bescherming kun je er altijd nog een folie opplakken toch?
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 05 Nov 2025, 08:59

ja gewoon glas ?? hangt er van af hoe groot de ruiten zijn .maar wij hebben eens wat moeten vervangen en werd ons aangeraden gelaagd glas te gebruiken dit is heel wat sterker moesten wel de kopse kanten goed bewerken
maar het hield zich goed bij mijn eerste passagiers scheepje kwamen ramen van 3 dubbel gelaagd glas 3x8mm moest van de scheepvaart inspectie of gewoon veiligheids glas 10 mm .(dit werden rafa ramen )wij vonden het behoorlijk overdreven maar ja om je certificaten te krijgen moest je doen wat zij voorschreven .
en ja in de stuurhut zat gewoon dubbeldik glas en daar zijden ze niets over maar hebben we later ook maar vervangen door dubbeldik gelaagd glas dit wel laten doen door een glas zetter .
later op andere verbouwingen mochten we gewoon 8 mm staalglas ramen in laten zetten dus alles van rafa/hora leusden .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor heuvels » 05 Nov 2025, 09:56

Voor vaste raampjes mag vensterglas geen probleem zijn. Voor openslaande e.d. ramen ander verhaal.
De ruiten van mijn stuurhut zijn een soort pantserglas, loodzwaar en niet stuk te krijgen. Moet ook wel, de ramen zijn afneembaar en zijn al een paar keer omgevallen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Budget-DIY » 05 Nov 2025, 17:42

Renegade schreef:En voor zonlicht bescherming kun je er altijd nog een folie opplakken toch?

Ik had eerlijk gezegd niet eens door dat ze getint waren. Maar het was eigenlijk best wel duidelijk vanaf het begin. (al het plexiglas heeft geen tint) Weet nog niet of ik het opnieuw een tint ga geven, of dat ik het houd bij alleen maar thermische folie. (Action heeft het betaalbaar, bedoelt voor enkelglas) Bijkomend voordeel van folie op het raam, tint of thermisch: ALS het toch knapt, houd het folie de scherven een beetje bij elkaar.

Heb vandaag het 2e raam terug in het aluminium frame gezet, met een dikke laag kit. De ramen met frame terug zetten, is nog een weekje wachten. In de haven is het niet toegestaan om aan de buitenkant van de boot te werken, dus moet ik ff de haven uit dobberen voordat ik de roest rondom het raam gat kan aanpakken. En voor dat varen, ben ik een extra setje handen nodig. (geen boeg/heck schroef, krappe haven, grote boot)

Dakraam:
Heb ook flink zitten nadenken over het dakraam, en hoe ik het daar allemaal ga aanpakken. De oude kit had immers geheel niet gehecht aan het plastic van het dakraam. En dat risico loop ik uiteindelijk misschien ook. Daarnaast is het dak daar ook bol. Terwijl het dakraam een vlak oppervlak nodig is. Nu heeft de gene die het dakraam oorspronkelijk had geinstalleerd, het wat platter/vlakker gemaakt. Maar dat is echt niet goed gegaan. Ik ga het dus helemaal anders aan pakken.

Het dakraam zit nogal richting het midden van het dak. Het dak waar je anders misschien nog wel had kunnen zitten. En de verstevigingsribben zijn ook verwijderd, en niet verstevigd. Ik ga het dakraam dus ongeveer 30 cm naar voren brengen, waardoor het dak weer een terras kan zijn. Ik ga de oorspronkelijke ribben ook weer zo goed mogelijk origineel maken. Daarnaast ga ik ook een soort kozijn maken van metaal. Heb nog zat 2x4 cm (en 2 mm dik?) koker profiel liggen. Dit is (waarschijnlijk) hoog genoeg om de ribben met elkaar te verbinden, en de kromming van het dak prima te volgen. Dit metalen kozijn kan ik dan netjes in het dak lassen. Ik heb dan een vlak oppervlak om het dakraam in vast te zetten. En een bijkomend voordeel is dat ik ook een "lip" heb waar het water niet zomaar boven op komt te liggen, waardoor de kans op lekkage ook weer enorm daalt. (en het verbind natuurlijk alle ribben met elkaar)

Foto's huidige situatie + aanwijzen raamkozijn lip en metaal.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

VorigeVolgende

Terug naar Projecten