Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Wolf1 » 01 Dec 2025, 14:21

Amersfow schreef:Ja toch knap he dat ik zo'n 45 jaar ~30 boten in de vaart heb kunnen houden zonder enige technische kennis :D
Grappenmaker, en mooie bruine arm naar ons oude schaap :)

Als je genoeg bij baantjes er op na houdt, kan je het allemaal laten doen !
En zo doe je het nog steeds van je nieuwe motor heb je ook geen vuile handen gekregen.
Over de kleur van mijn armen hoef je, je ook echt geen zorgen te maken, heerlijk bruin van de zon !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 01 Dec 2025, 15:11

chaea schreef:Jouw manier van werken is niet de meest gangbare manier, denk dat elke forumbezoeker dit ook wel doorheeft. Maar maakt dit uit?
Neen, het is jouw boot en jij doet er iets mee waar jezelf kennelijk tevreden mee bent, en daar gaat het om.
Zolang je dit op je eigen boot doet is dit prima, uiteraard moet jezelf wel beseffen dat je manier niet de juiste is en dat meelezers beseffen dat je verhalen geen adviezen zijn. M.i gewoon blijven posten, ben benieuwd naar je verdere " vindingrijkheid"

Laten we dat vooral waarderen en vasthouden.
Want iedereen beslist naar eigen inzicht wat de mogelijkheden zijn die hen bied ,dat hoofdzakelijk te maken heeft met het beschikbare budget.
Dat ik er andere gedachten over heb,is niet oppertuun.
Het is zijn boot.
Leerzaam niet,en dan in de zin van het anders gaan doen, maar wel ontzettend leuk om te lezen hoe sommigen bv rijkelijk de kitspuit hanteren.
Brengt i.i.g. veel sjeu in een éénheidsworst.
Dus DIY ,ga a.u.b. zo door.
Het is jou boot immers.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 01 Dec 2025, 16:01

Ik houd van creatief zijn, en dingen doen die bij mij (en mijn budget) passen. Ik houd ook heel erg van custom. En dat is terug te vinden in vrijwel al mijn projecten. En een eigen (grotere) project boot is DE ultieme uitdaging in NL. B.v. een lapje grond kopen, en er naar eigen inzicht een huisje bouwen, is not-done. Auto's ombouwen en aanpassen, en je wordt in no-time van de weg geplukt. Met dat als context, kun je veel meer knutselen en aanpassen op een boot.

Even nog 2 korte voorbeelden van knutselprojecten die ik "tegen het gangbare in" gedaan heb: m'n fiets, en m'n fietskar.
Ik heb m'n huidige fiets als gratis wrak gekregen. Het was een typische "beach cruiser style" fiets, met terugtrap rem en geen versnellingen. Geen bagage dragers of wat dan ook. Heb de fiets in eerste instantie terug gebouwd naar standaard. Later heb ik er een (gebruikte) Shimano Nexus 8 achterwiel hub in gezet. (8 in-hub versnellingen) Daarbij heb ik moeten leren om een nieuwe velg om een wiel hub te zetten, dus allemaal spaken reigen. Het vernieuwde achterwiel bleek een stuk breder dan de oorspronkelijke as, dus gewoon het fiets frame meer open gebogen. Heeft voorop een bagage rek gekregen. En ruim een jaar geleden heb ik hem electrisch gemaakt. Een goedkope kapotte e-bike gekocht, en daar alle electronica en motor vanaf gehaald. Daarna het voorwiel een dynamo-hub gegeven en er weer spaken in gevlochten. Voor de zelfde prijs weer doorverkocht (was verder een heel erg nette fiets), dus gratis een front-hub motor. Deze heb ik in m'n fiets gezet. Via AliExpress nieuwe universele electronica gehaald. Een erg sterke bagage drager gemaakt, met ingebouwde trekhaak. Aan de bagage drager is ~25 kg aan li-ion accu's gebout. (Samsung Prismatic accu cellen, afkomstig uit een nooit gebruikte UPS voor een datacenter) Het mag duidelijk zijn, dat zo iets niet normaal is. Maar m'n e-fiets heeft nu wel 250-300 km bereik. Hij kan ruim 30 km/u (maar houd het netjes op 25 km/u), en trekt tot 700 watt uit de accu tijdens het optrekken. (als de ingestelde snelheid is bereikt, is het verbruik iets minder dan 250 watt, en dat maakt het allemaal helemaal legaal/ben voor de zekerheid langs politie bureau geweest) Daarnaast heb ik ook een omvormer gekocht voor bij de e-bike. Daardoor heb ik tot ~1000 watt aan constante 220v bij me, met een capaciteit van 2200 wh.

M'n fietskar is ook een appart geval. Natuurlijk compleet zelfbouw. Is een platte kar, met een vloer oppervlak van 1 x 1.5 meter. Rondom allemaal haken, om touwen/spanbanden aan vast te zetten. (gemaakt van kettingslot schakels) De vloer is gemaakt van pallet hout, en staat met opzet een beetje bol. De trekstang is uitschuifbaar, wat de trailer 1 meter langer kan maken. Kar heeft ook diverse reflectors, en eigen achterlichten. Doordat het een platte kar is, kan ik er enorm grote dingen mee vervoeren. Heb er b.v. ook 6 meter lang staal mee opgehaald. (iets wat niet echt makkelijk gaat met alleen een auto) Qua gewicht kan deze fiets trailer ook meer aan dan wat je maar ook kant en klaar kan kopen: ik heb tot wel 250 kg aan stoeptegels erop gehad. En ivm de bolle vloer, wordt de trailer dan vlak. ~2 weken geleden, heb ik nog een extra upgrade gedaan bij m'n trailer: heb er een 250 kg capaciteit lier op gezet. Op die manier kan ik heel makkelijk in m'n eentje de 100 kg Diesel generator opladen. Raar en absurd? Yep, maar ook heel erg functioneel. Had niet in een gewone auto gepast, en het opladen met een kar voor achter een auto, zou haast onmogelijk zijn.

PS: deze combo kan met die 100 kg generator, nog steeds prima 25+ km/u halen.

Beetje samengevat: creatief knutselen is m'n hobby, en daar haal ik plezier uit. En m'n boot heeft allemaal verschillende projecten die ik op m'n eigen manier kan invullen. Ook als ik niet vaar, haal ik veel plezier uit m'n boot.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Amersfow » 01 Dec 2025, 17:32

Geweldig! Kun je niet een eigen bedrijfje beginnen? Gewoon jezelf aanbieden op een facebook group en ff een KvK nummer scoren. Er is zoveel werk in kapotte spullen weer maken. En laswerk. Alles lijkt tegenwoordig gemaakt voor max een paar jaar gebruik, en dan staat het kapot in de schuur en mensen kopen nieuw terug.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 01 Dec 2025, 20:28

Amersfow schreef:Ja toch knap he dat ik zo'n 45 jaar ~30 boten in de vaart heb kunnen houden zonder enige technische kennis :D

Het kleinste beetje kritiek en je zoekt je heil in dit soort dom kinderlijk geneuzel, en dat ondanks dat een bul hebt, die bul van je is kennelijk een afgeleide van bullying.

Maar ach, je bent inmiddels de clown van het forum dus lees het met een busje zout.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor pascall » 01 Dec 2025, 20:45

Als je zoveel boten in de vaart hebt gehouden heb je bar weinig kennis opgedaan!
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 01 Dec 2025, 20:46

Waar baseer je dat op Pascal? Dat jij ongeveer 40% van mijn reacties verkeerd interpreteert en foute conclusies trekt zegt meer iets over jou analytisch vermogen dan over mijn onvermogen. Ik voel geen neiging om alle verkeerde interpretaties te gaan corrigeren, dat is de moeite niet waard. Wellicht wel eens van cognitieve dissonantie gehoord? Je kunt beter vragen stellen als je iets niet begrijpt dan gelijk er met gestrekt been in.

Ik vind dit best een leuk forum, maar veel, zelfs de moderators, lijken hun best te doen leden zoveel mogelijk weg te jagen. Wat is de incentive voor dat? Anyhow, je hoort erbij of je staat er boven :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 01 Dec 2025, 23:47

Amersfow schreef:Waar baseer je dat op Pascal? Dat jij ongeveer 40% van mijn reacties verkeerd interpreteert en foute conclusies trekt zegt meer iets over jou analytisch vermogen dan over mijn onvermogen. Ik voel geen neiging om alle verkeerde interpretaties te gaan corrigeren, dat is de moeite niet waard.

Nou nou , ik denk dat Pascal wel gelijk heeft.
Want het verbaasde mij dat je een qoute plaatste met deze strekking.
Amersfow schreef:Ja toch knap he dat ik zo'n 45 jaar ~30 boten in de vaart heb kunnen houden zonder enige technische kennis .

Als ik dat los laat op vele zogenaamde "technische adviezen":, denk ik , Wouter hoe heb je dat kunnen doen.
Want jij bereikt ook mensen die er geen bal verstand van hebben,en die twijfelen ,wie er gelijk heeft.
En ik vind het zeer kwalijk , dergelijke mensen te voorzien van oplossingen die geen oplossingen zijn, en misschien wel problemen veroorzaken.
Ik ben ermee gestopt ,om er tegen in te gaan ,doodgewoon omdat je niet luisteren naar de adviezen.

En het is niet zo moeilijk om 45 jaar boten verhuren zonder technische kennis.
Als je maar zorgd dat je voor dat gedeelte de goede mensen inhuurt.

Ik heb vroeger in de bouw gewerkt.
Was bij een bouwbedrijf.
En waarom was dat een bouwbedrijf?
De ondernemer had geen aannemers papieren,en dan mag je je geen "aannemer" noemen.
Maar om daarin werk te krijgen,had hij een uitvoerder in dienst met de juiste diploma's.

En nogmaals ,ik hou me wel van de domme.
Want het heeft toch geen zin ertegen in te gaan omdat ,je het door je eigenwijsheid niet accepteerd of niet wilt accepteren.

Maar toch denk ik dan vaak , zou hij ook bij dat transportbedrijf gewerkt hebben in Bodegraven , dat ze in de jaren van 1970 " het groene circus " noemden?
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 02 Dec 2025, 08:27

Amersfow schreef: of je staat er boven :D

Dat blijkt wel ja.
Soms moet je ergens boven staan, je schouders rechten of ze maar laten lullen.

Maar wellicht een klein beetje zelfreflectie is op zijn plaats.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Vorige

Terug naar Projecten