Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor SimondeDanser » 05 Nov 2025, 19:05

Dat lijkt me meer een dakluik van een camper dan een vluchtluik van een boot. De laatste is meestal zwaarder uitgevoerd en voorzien van knevels.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 05 Nov 2025, 19:24

SimondeDanser schreef:Dat lijkt me meer een dakluik van een camper dan een vluchtluik van een boot. De laatste is meestal zwaarder uitgevoerd en voorzien van knevels.

Het luik kan er ook niet af. Je zou hem moeten slopen, wil je kans maken om erdoorheen te gaan. Al heb ik wel het idee dat als het van een camper afkomstig is, het een dikke-wand camper was. (gezien hoe het er in was gezet: is niet standaard, en was er erg slordig in geknutseld. Dakraam geeft wel heel veel frisse lucht, en daarom ga ik het dakraam wel behouden)
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Beemer » 07 Nov 2025, 20:36

Amersfow schreef:..................... Als het gehard is staat er een merkje op.
Nu wel. Maar was dat 40 a 50 jaar geleden ook zo?

Amesfow vraagt zich weer wat af :lol: :lol:
Ha, ha, mijn Renault auto uit 1933 heeft al ruiten met het opschrift "Glace Securit".
Bijgaand een foto van de achteruit van mijn Monaquatre 1933. En nog 2 foto's van begin en einde van dit project.

Afbeelding
Afbeelding
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 07 Nov 2025, 21:54

Aha de voorloper van de Kangoo.... Ik rijd inmiddels in mijn derde!
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor chaea » 07 Nov 2025, 22:37

@Beemer, Prachtige wagen, dan is mijn 1302 kevertje uit 71 toch wel heel modern hoor :lol:
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor pascall » 08 Nov 2025, 04:44

Wauw prachtig!!!
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Nov 2025, 12:45

Afgelopen week was m'n vriendin op bezoek, en dus hebben we de boot uit de haven gevaren. Boot ligt nu even ergens anders, zodat we aan de buitenkant konden werken.

Omdat de boot niet heeft gevaren sinds hij in de haven lag, gingen we eerst kijken of de accu nog genoeg spanning had/de motor wou starten. Accu zat op ~12.5v, maar we hadden er wel een probleem mee. Vorige eigenaar had namelijk een hoofdschakelaar voor de start accu "aangesloten". Maar in plaats van correcte terminals gebruiken, had hij de dikke accu kabels als een Y open getrokken, en gewoon ongeveer om de contactpunten gezet en de moertjes half aan gedraaid. Daar kwam dus rook uit, en de stroom die naar de gloeipluggen moest gaan, ging richting het smelten van de schakelaar. Dus goede M10 kabel ogen gekocht en op de kabels gezet, en een nieuwe hoofd accu schakelaar erop gedaan. Ook hebben we m'n zelfbouw 12v generator een half uurtje in de boot laten draaien, en de accu spanning was riching de 12.9v. Daarna starte de boot na 30 seconden voorgloeien, direct.

We waren ook van plan om de zij ramen erin te zetten. Daar zat eerst nog kurk op de wand/binnenkant. Toen we dat verwijderden, kwamen we belachelijk slechte reparaties nodig. (er waren aan 1 kant stroken nieuw metaal in gelast, maar natuurlijk niet vlak) Ook waren er diepere roest gaten aanwezig, die opgevuld waren met (redelijke) filler. Bij het andere raam waren de roest kraters dusdanig, dat het raam niet meer goed zou kunnen afdichten. Daar heb ik het slechtste stuk uit geslepen, en een nieuw strookje erin gelast. Strook van ruim 4 cm rondom het raam gat vol met Hamerite gesmeerd, en toen dat droog was, de ramen er weer in. (geen foto's genomen)

Het oorspronkelijke dakraam gat, is waarschijnlijk ooit een kleiner gat geweest. Ik vond namelijk 2 maal 3 boutjes, rondom een paar enorme roest kraters. Deze kraters waren opgevuld met filler en kit. Deze stukken heb ik eruit geslepen, en nieuwe stukjes metaal erin gezet. Daarna heb ik een plaat staal op maat gemaakt, om een groot deel van het oude dakraamgat dicht te maken. (bleek dat het nieuwe metaal cortenstaal is, en daar heb ik niet de optimale lasapparatuur voor...) Daarna het dakraam frame dat ik eerder gemaakt had, afgetekend en het gat er netjes en correct uit geslepen met de flex. Tijdens het eruit slijpen, bleek het dak bij het grote achter raam, wat in te zakken. Hier heb ik een paal onder geslagen, om de oorspronkelijke dakkromming terug te krijgen. Toen het frame uiteindelijk paste, er recht/vlak in gezet, en op meerdere punten vast gelast. (is uiteindelijk geheel rondom gelast, niet de mooiste lassen) Heb daarna de paal nog verplaatst naar het nieuw ingelaste stuk staal, om daar de dak kromming ook goed te krijgen. Heb ook de dak ribben, waar het bij het dakraam frame in contact kwam, volledig gelast. Het achterste dak was bijna een trampoline toen ik de boot kocht, het dak is nu weer heel stevig geworden. En het dakraam past perfect en sluit prima aan op een vlak dakraam frame.

Wat ik tijdens dit lassen wel heb gemerkt, is dat m'n flux-core lasapparaat eigenlijk echt ondermaats is voor dit werk. Heb 3x gehad dat het lasapparaat oververhit werd, en af sloeg. Ook zijn sommige lassen echt niet mooi geworden, maar alles zit wel muurvast. Zodra de vervangende plaat er goed in gelast zit, gaat er een laag hamerite over heen, en daarna preventief nog wat kit. (ook om het egaal/vlak/mooi te krijgen)

We hebben ook gekeken hoe de nieuwe zonnepanelen er het mooiste op konden komen. Om ruimte te maken, moest het oude paneel eraf. En toen kwamen we er achter dat alle bevestigingsbeugels voor het oude panneel, gewoon compleet los op het dak lagen.

Tot slot heeft m'n vriendin ook 1 van de (houten) deuren van de boot geschuurd, en hebben we er een nieuw raam in gezet.

Foto's dakraam verplaatsen.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Amersfow » 17 Nov 2025, 15:10

Ik bevestig flex zonnepanelen met op de hoeken 4 strippen gelijmd op het dek, RVS of aluminium galvanisch gescheiden door Sika of PolyMax. Het boutje voor het paneel in die strips, en daar dan het zonnepaneel op. Heb je geen gaten in het dek nodig. (dat geeft vroeg of laat problemen).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 17 Nov 2025, 15:35

Zo bij mij, steunen overal te koop, vastgekit op dak.

Afbeelding

Maar de oplossing van Amersfow zal goedkoper zijn...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Nov 2025, 17:13

heuvels schreef:Zo bij mij, steunen overal te koop, vastgekit op dak.

Afbeelding

Maar de oplossing van Amersfow zal goedkoper zijn...

Precies zulke steunen werden er gebruikt. En die steunen lagen er dus gewoon los op/marginale kit had vrijwel niet gehecht aan het dak zelf.

Ik ben afgelopen weekend aan het passen en meten geweest. Ik wil namelijk 2 panelen van 1 x 1.65 meter op het dak leggen. Naast elkaar gaat helaas niet passen, of ik moet de dak railing/greep gaan verplaatsen. (klusje waar ik niet op zit te wachten) Ik moet ze dus overdwars gaan plaatsen. En door de kromming van het dak, zijn dat soort hoekstukken ongeschikt. Ik ga morgen (?) dus wat L-beugels maken van 4mm dikke en 4 cm brede strippen metaal. 6 stuks per paneel. En die ga ik aan het dak vast bouten. Zit er wel aan te denken om die bouten gewoon in het dak vast te lassen. Plafon moet er immers toch ook uit om de stroomkabels netjes weg te werken. En als ik dan toch bezig ben, ook de gaten voor de oude stroomkabels dicht bakken, en de (radio)antenne eraf vegen/dicht lassen.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

VorigeVolgende

Terug naar Projecten