Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Wolf1 » 26 Dec 2025, 14:22

Budget-DIY schreef:kan helaas niet meer zien of ik de gloeiplug daadwerkelijk aan het gloeien heb, doordat de gloeilampjes in het dashboard iets dimmen.

Het originele gloeisysteem van de OM is een serie systeem in combinatie met weerstanden en 1.7V gloeispiralen.
Vanwege de lagere accuspanning tijdens het starten wordt er een weerstand uitgeschakeld.
Controleoog afgeknipt, Doe It Yourself, is niet meer gloeien, is bepaalt ook niet, ter gunste van het toch al low budget!
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 26 Dec 2025, 20:00

Idd wat Wolf schrijft, je bent jezelf waarschijnlijk nu kosten op de hals aan het halen of iig heeft veel extra tijd om alles weer uit te pluizen.
Nu zie ik je alweer schrijven dat je dat allemaal heel goed kan en dat je er weer een hele goede reden voor hebt, maar je geeft al aan dat je geen verstand heb van motoren.
Dan is het toch niet bijster slim te noemen dat je alles maar weg haalt om dat het een "zooitje" is, ik kan je verzekeren dat vele boten een zooi aan kabels hebben en dat ook heel vaak kabels loos zijn geworden door de jaren heen.
Maar dan volg je een kabel en pas als je zeker bet of hij nut heeft of niet verwijder of nog beter label je hem incl het maken van een schema.

Je springt ook van hot naar her en legt je focus op niet primaire zaken en creëert alleen maar nieuwe problemen
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor henkvd » 27 Dec 2025, 09:38

Al doende leert men
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 30 Dec 2025, 19:18

Afgelopen paar dagen heb ik het een beetje rustig aan gedaan. Maar toch even een kleine update.

Gisteren heb ik de "kern" van de generator naar de boot gebracht. Het inladen was knap irritant, ivm een relatief smalle steiger en een erg lompe en zware generator. Tijdens het in de boot tillen, rolde het geheel in m'n arme, waardoor ik me redelijk bezeerd heb aan m'n arm. Maarrr, hij kwam toch netjes in de boot. Maar voordat de generator naar de boot werd gebracht, heb ik em nog wel in het nieuwe frame gepast: paste perfect. Heb ook eerst nog gekeken waar de accu op het frame kon worden geplaatst.

Vandaag ben ik bezig geweest met een frame voor de accu. Grootste deel van het lassen, ging heel mooi. Maar op het einde begon de draadtoevoer toch wel flink te haperen, door een uitgelubberde las tip. En ik kon de nieuwe helaas nergens vinden. (moet er een dozijn op reserve hebben, maar waar...) Maar al met al zit de "accu bak" toch goed vast aan het frame. En op basis van eerdere foto's, gaat dit heel mooi en netjes worden.

Verder ben ik nog heel erg druk bezig geweest om m'n garagebox efficienter in te richten. Heb nu nog 2 garageboxen tot mijn beschikking, maar de 2e vervalt in 2026. Die 2e is nu leeg, en klaar om de sleutel in te leveren.

Foto's van het frame, deel 2.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Vorige

Terug naar Projecten