Para Siempre Project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Para Siempre Project

Berichtdoor pascall » 11 Nov 2025, 09:49

Amersfow schreef:Aha u weet het beter. De schroefas was toch echt doorgeroest en daarom brak de schroef van de as.

Dan vraag ik mij wel af, hoe heeft het in hemelsnaam zover kunnen komen, vind er gaan controle plaats?
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 11 Nov 2025, 14:06

Amersfow schreef:Kon je dan de schroef wel goed los krijgen voor onderhoud?

Geen probleem. De vloeibare koolteer kwam soms nog uit de dopmoer gelopen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 11 Nov 2025, 16:24

Vakwerk. Ik weet nog dat mijn broer en ik eens 20 minuten aan het knoeien waren de schroef van de as proberen te krijgen. Toen kwam de scheepswerf meneer, 4 seconden. Weten waar je de klap moet geven.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor peter jansen » 15 Dec 2025, 11:40

weer een korte update van het project. afgelopen tijd is het een stuk rustiger geweest. veel weekendjes weg of andere plannen.

Afbeelding
voor
Afbeelding
na
Afbeelding
even de drinkwatertank geopend, zat gelukkig nog een kleine 300 liter water in. de tank lijkt op zich in orde, hij is nu gecementeerd en dat heeft zijn beste tijd gehad. ga hem kaal maken en dan met speciale drinkwatertank coating behandelen.
Afbeelding
1e deel van het dak ook weer in de primer, helse klus boven je hoofd met een bik en naaldhamer.....
Afbeelding
raampartij voor ook in de primer.
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor Oeverloos » 15 Dec 2025, 11:49

Wat een mooie waaiersteven! Mooi om je vorderingen te zien. Bedankt voor het posten.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 15 Dec 2025, 16:28

peter jansen schreef:...... is nu gecementeerd en dat heeft zijn beste tijd gehad. ga hem kaal maken en dan met speciale drinkwatertank coating behandelen.

Waarom niet verder met gecementeerde tank? Heb er zelf alleen maar goede ervaringen mee. Geen lekkages en altijd 100% goed water zonder enige bijsmaak, zelfs als het weken erin zit.
Toen we in 1995 ons schip uit 1965 kochten was tank dus reeds zo'n 30 jaar gecementeerd. In 1995 de enkele, echt geheel los zittende delen verwijderd, vervolgens in 2 lagen de cementering weer opgebouwd. Sindsdien elke 5 a 8 jaar nieuw laagje er opsmeren (cement papje met stoffer erop smeren).

En wat een mooie rondspant, bijna jammer om deze lijnen te betimmeren. :)
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor peter jansen » 05 Jan 2026, 12:01

Bedankt voor de reacties!

je hebt mij aan het denken gezet. misschien doe ik hem wel weer opnieuw cementeren. Het is natuurlijk wel een bewezen methode voor drinkwatertanks. ik zal hem eerst een goed kaal maken en dan mijn plan trekken.

ondertussen weer een stukje verder gekomen met het behandelen van de huid, we komen er wel. heeft alleen een lange adem nodig.
Afbeelding
helaas had ik net te kort verf aangemaakt voor het laatste stukje. dat komt wel weer bij de volgende verfmengklus!

ook de vloerspanten aangebracht waar nodig.
Afbeelding
hier kun je goed zien dat de drinkwatertank cementlaag aardig op zijn eind is!
Gebruikers-avatar
peter jansen

Berichtdoor broekie » 05 Jan 2026, 12:16

Ga je Armaflex plakken als koudebrug? Alles is nu mooi bereikbaar.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor peter jansen » 05 Jan 2026, 13:11

Hoi Broekie,

Nee ik ga hem niet met Armaflex beplakken. ik ga hem laten spuiten met 2 componenten PUR. dat lijkt mij op dit moment de beste keuze qua isolatie en dampdichtheid. uiteraard ben ik nog lang niet zo ver. hopelijk ergens aankomende zomer.
Gebruikers-avatar
peter jansen

Berichtdoor SimondeDanser » 06 Jan 2026, 09:28

Een stalen tank waar je goed bij kunt zou ik ook in de cement zetten. Dat is een bewezen systeem voor smaakloos drinkwater. Het is goedkoop en je hebt geen moeilijke condities nodig om het aan te brengen en je kunt de tank bijna meteen na aanbrengen in gebruik nemen. En met coatings loop je toch de kans op bijsmaakjes aan het water. Het kwetsbare bij een gecementeerde tank is de onderkant van de bovenkant. Die heeft nog wel eens de neiging om te gaan roesten wanneer de cement eraf gevallen is. Om die reden moet je de tank ook om de 4-5 jaren inspecteren en er indien nodig weer wat nieuwe cement in smeren. Vandaar dat een voorwaarde is dat je er goed bij moet kunnen.
Zoals in deze specifieke situatie hoef je de tank niet eens helemaal blank te maken. Zelfs beter van niet. Losse roest eruit en cement erover heen. Staal onder cement roest niet.
Een andere optie is natuurlijk om deze tank buiten gebruik te stellen en op dezelfde plaats een rvs tank neer te leggen. Of misschien ook wel een kunststof tank, maar daar heb ik geen ervaring mee. Met een rvs tank heb je ook geen last van smaakjes aan het water. Alleen kost dit een veelvoud t.o.v. cement in de huidige tank smeren. Ook zal het wat inhoud kosten.
Succes verder met het project. Het schip gaat er weer geweldig uit zien.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Projecten