Para Siempre Project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Para Siempre Project

Berichtdoor peter jansen » 24 Okt 2025, 07:24

kajoe schreef:nou ja in mijn marine tijd 6 maanden de opleiding gehad in de leerschool sloepenloods hout /polyester en op de lichtmetaal en vele malen op de rijkswerf geweest .
tja is nu gebouw ducdalf .

ok, dan heb je in dit gebouw ook enige uurtjes gemaakt lijkt me. En je gebruikt nog steeds de term Kajoe.... hier natuurlijk geen onbekende....
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor peter jansen » 24 Okt 2025, 07:29

SimondeDanser schreef:Dat is een mooie geveegde romp.
Heb je enig idee van de leeftijd, ontwerper, bouwer van de boot?
Veel succes met je project.

Bedankt Simon, 2e bootje waarbij we op het model zijn gevallen en niet het werk wat er in zit haha. Helaas is de historie niet helemaal bekend. voor op de boeg zit een schild wat het wapen is van Leidschendam. dat is 1 van de aanknopingspunten. helaas nog weinig verbinding daarmee kunnen vinden. De Ravensteijn Werf lijkt het meest voor de hand liggend maar ik kom er niet achter tot nu toe. er schijnt nog een doos in het gemeente archief van Den Haag te liggen. daar gaan we ooit nog eens naar kijken. Qua leeftijd schat ik eind jaren 50 of begin 60. Aan boord vond ik een schildje van een Holland Rally uit 1963. Wij gaan er van uit dat het schip daar aan heeft meegedaan. Ook van deze tocht heb ik geprobeerd beeldmateriaal boven water te krijgen. tot nu toe niet gelukt....

dus mocht iemand iets weten of ons verder kunnen helpen schroom niet. Altijd leuk om de historie een beetje compleet te hebben.
Gebruikers-avatar
peter jansen

Berichtdoor SimondeDanser » 25 Okt 2025, 03:48

peter jansen schreef:Bedankt Simon, 2e bootje waarbij we op het model zijn gevallen en niet het werk wat er in zit haha. Helaas is de historie niet helemaal bekend. voor op de boeg zit een schild wat het wapen is van Leidschendam. dat is 1 van de aanknopingspunten. helaas nog weinig verbinding daarmee kunnen vinden. De Ravensteijn Werf lijkt het meest voor de hand liggend maar ik kom er niet achter tot nu toe. er schijnt nog een doos in het gemeente archief van Den Haag te liggen. daar gaan we ooit nog eens naar kijken. Qua leeftijd schat ik eind jaren 50 of begin 60. Aan boord vond ik een schildje van een Holland Rally uit 1963. Wij gaan er van uit dat het schip daar aan heeft meegedaan. Ook van deze tocht heb ik geprobeerd beeldmateriaal boven water te krijgen. tot nu toe niet gelukt....

dus mocht iemand iets weten of ons verder kunnen helpen schroom niet. Altijd leuk om de historie een beetje compleet te hebben.

Dat kan wel eens een lastige zoektocht worden. Er waren in die tijd nog genoeg werven die dit soort rompen konden bouwen.
Mijn eerste idee zou zijn dat dit een boot is van De Vries Lentsch in Amsterdam. Dat zou zowel qua periode als qua model kunnen. Maar ja, die werf bestaat geloof ik sinds 1970 al niet meer. Ik heb wel eens begrepen dat het archief in het scheepvaarmuseum in Amsterdam terecht is gekomen. Ik heb zelf een boot gehad die bij deze werf ontworpen en gebouwd is. Die was van 1960. En die was ook zo mooi geveegd en gejocheld net als jouw boot.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 25 Okt 2025, 08:46

wij hadden voor heen ook wel eens gezocht naar de herkomst /bouw van enkele bootjes 2 ervan bleken na heel veel zoeken en vragen gebouwd te zijn op een ambacht school als leer project en daar kom je niet zo gouw op de 2 andere bootjes bleken van witsen en vich uit alkmaar te komen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor peter jansen » 29 Okt 2025, 09:01

je zou verwachten dat een werf als de vries lentsch toch echt een duidelijk kenmerk aan boord zou achter laten. helaas niets kunnen vinden. zelfs geen ingekraste opmerking of maatvoering vanaf de bouwers helaas. ik ben bezig met de binnenzijde en elk spantje al van dichtbij gezien. Het zal wel weer een vraagstuk blijven ben ik bang.....

ondertussen hoop ik deze week de gehele voorpunt in de Sigma 280 Yellow/green te hebben staan. eindelijk wat zichtwerk hahaha....
Gebruikers-avatar
peter jansen

Berichtdoor kajoe » 29 Okt 2025, 14:22

zijn er niet toevallig wat grote bussen grijze en blauwgrijze tjet blijven staan vroegen verdween er een hoop naar zeg maar onbekende bestemming . mooi om de boot vanbinnen te tjetten ,
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor peter jansen » 30 Okt 2025, 13:58

haha nee Kajoe, dat is echt verleden tijd. En dat is maar goed ook. Uiteraard kan ik wel leunen op de aanwezige kennis, machines en apparatuur. daar ben ik al ontzettend blij mee!
Gebruikers-avatar
peter jansen

Berichtdoor peter jansen » 10 Nov 2025, 09:23

beste forumleden, ik zit met een keuze:

ik moet een nieuwe schroefas plaatsen in ons schuitje, de oude is naar mijn mening te ver ingeteerd en onbetrouwbaar geworden. de diameter is 45mm en de lengte zal rond de 2.5 meter liggen. Nu heb ik de keuze tussen staal en RVS. Zelf zou ik voor staal kiezen ivm galvanische corrosie. anderen zeggen joh die lekker RVS 316. dus nu twijfel ik. welke keuze zouden jullie maken op basis van ervaring/ kennis danwel theoretische onderbouwing?
Gebruikers-avatar
peter jansen

Berichtdoor eagle » 10 Nov 2025, 15:12

RVS Duplex; S 31803 / Ws nr 1.4462

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Mopolcamper » 10 Nov 2025, 16:13

Ik zou plaatsen wat er nu ook in zit. Hoe lang gaat dat immers niet al mee!
Mopolcamper

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten