Nieuwe motor

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor pascall » 04 Apr 2025, 02:57

Weer een item wat geschrapt kan worden van het nog te doen lijstje, een verjonging stuk van de uitlaat.
Deze is op de motor 100mm terwijl de bestaande uitlaat 90mm is.
Omdat er een bijpas gemaakt wordt tussen het injectie punt waar het water in de uitlaat geïnjecteerd wordt en de warmtewissellaar gaat er maar circa 30% van het koelwater door de uitlaat, het overig gaat direct overboord, voordeel hier van is, minder tegendruk, bijkomend voordeel, de huidige uitlaat van 90mm kan worden behouden aangezien er veel minder water door gaat.
Voor het vervaardigen heb ik een 90mm rvs buis genomen en daar in het verlengde een slijpsnede in geslepen.
Deze slijpsnede met een stalenkeg open gewricht zodat een ''oude" gatenzaag van 90 mm er in pasten.
Een 16mm draadeind door de gatenzaag in de buis gestoken en zo de gatenzaag millimeter voor millimeter door de buis getrokken.
Toen de beoogde 100mm bereikt was een stipje gelast zodat de buis niet terug zou veren, de ontstane sparingen met opmaat geslepen stukken rvs buis dicht gelast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 04 Apr 2025, 06:26

Keurig stuk werk.
De technische uitleg moet ik even laten bezinken.

Afbeelding

Waar komt deze bypass dan te zitten?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor SimondeDanser » 04 Apr 2025, 06:50

pascall schreef:Omdat er een bijpas gemaakt wordt tussen het injectie punt waar het water in de uitlaat geïnjecteerd wordt en de warmtewissellaar gaat er maar circa 30% van het koelwater door de uitlaat, het overig gaat direct overboord, voordeel hier van is, minder tegendruk, bijkomend voordeel, de huidige uitlaat van 90mm kan worden behouden aangezien er veel minder water door gaat.

Dit is natuurlijk nog maar even de vraag. Ik hoop dat je theorie hier klopt.
Als 70% van het koelwater meteen over boord gaat betekent dit dat de uitlaatgassen minder gekoeld zullen worden dan wanneer alle koelwater door de uitlaat heen zou gaan. En het koelwater is juist bedoeld om de uitlaatgassen zoveel mogelijk te koelen zodat het volume ervan omlaag gaat en daarmee de snelheid van de uitlaatgassen in de uitlaat. En aangezien het volume van gassen enorm afhangt van de temperatuur, veel meer dan bij vloeistoffen, is de mate.van afkoeling van groot belang.

Wel een hoop werk om zelf zo'n verloop te maken. Kon je die niet zo kopen? Bij Noxon oid.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 04 Apr 2025, 09:59

pascall schreef:De koppeling is gemonteerd nu de oliekoeler nog monteren, de hydrauliek slangen zijn besteld, en het zaakje in Nanni blauw spuiten.

Ik zie dat er bij Kubota ook een directe aansluiting zit op de zijkant van het onderblok voor de oliefiter.
Niet bepaald handig,altijd een knoeiboel als de filter eraf moet.
Kun je daar niet beter een adapter op maken ( indien verkrijgbaar) zodat de filter rechtop( hangend) komt te zitten?
pascall schreef:Omdat er een bijpas gemaakt wordt tussen het injectie punt waar het water in de uitlaat geïnjecteerd wordt en de warmtewissellaar gaat er maar circa 30% van het koelwater door de uitlaat, het overig gaat direct overboord, voordeel hier van is, minder tegendruk, bijkomend voordeel, de huidige uitlaat van 90mm kan worden behouden aangezien er veel minder water door gaat.

Is het debiet van de nieuwe impellerpomp dan zoveel meer dan de vorige ,zodat het nu niet meer door de huidige 90 mm uitlaat past?
Misschien is die bypass helemaal niet nodig.
Verder sluit ik mij aan bij de woorden van Simon,m.u.v elders kopen.
Zelf iets kunnen maken geeft meer voldoening,dan elders kopen Simondedanser.
Renegade

ligplaats: Nergens
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 04 Apr 2025, 12:04

Renegade schreef:Verder sluit ik mij aan bij de woorden van Simon,m.u.v elders kopen.
Zelf iets kunnen maken geeft meer voldoening,dan elders kopen Simondedanser.

Dat hoef je mij niet te vertellen. Ik heb in mijn leven al zoveel dingen zelf gemaakt. Maar gaandeweg ben ik erachter gekomen dat het voor sommige dingen niet echt loont om het zelf te maken. En zo'n lasverloop is toevallig zo iets. Bovendien vind ik een handelsverloop er net even wat strakker uit zien. Maar als het niet te koop is of veel te duur is maak ik dingen ook zeker zelf, ook dit soort zaken. Dus wellicht was dat bij Pascal ook het geval. En daar was ik even benieuwd naar.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 05 Apr 2025, 05:03

broekie schreef:Keurig stuk werk.
De technische uitleg moet ik even laten bezinken.

Afbeelding

Waar komt deze bypass dan te zitten?

In mijn geval tussen de oliekoeller en de uitlaat.

Afbeelding
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 05 Apr 2025, 05:21

Dit is natuurlijk nog maar even de vraag. Ik hoop dat je theorie hier klopt.
Als 70% van het koelwater meteen over boord gaat betekent dit dat de uitlaatgassen minder gekoeld zullen worden dan wanneer alle koelwater door de uitlaat heen zou gaan. En het koelwater is juist bedoeld om de uitlaatgassen zoveel mogelijk te koelen zodat het volume ervan omlaag gaat en daarmee de snelheid van de uitlaatgassen in de uitlaat. En aangezien het volume van gassen enorm afhangt van de temperatuur, veel meer dan bij vloeistoffen, is de mate.van afkoeling van groot belang.

Wel een hoop werk om zelf zo'n verloop te maken. Kon je die niet zo kopen? Bij Noxon oid.

Ik ken het principe, Wolf1 kwam enige tijd geleden met de zelfde terechte opmerking toen we onze uitlaat aanpaste. ( staat hier op het forum)
Maar uit de praktijk is gebleken dat er weinig water voor nodig is om dit te bereiken, wel neemt het geluidsniveau toe en daar moet je de balans in vinden.

Wat het vervaardigen van het verloop betreft, het is wat Renegrade zegt, zelf maken is zo leuk om te doen, geeft zoveel voldoening.
Veel werk, een dikke 2 uur en het is klaar, meer niet, en het materiaal heb ik liggen.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 05 Apr 2025, 05:28

Ik zie dat er bij Kubota ook een directe aansluiting zit op de zijkant van het onderblok voor de oliefiter.
Niet bepaald handig,altijd een knoeiboel als de filter eraf moet.
Kun je daar niet beter een adapter op maken ( indien verkrijgbaar) zodat de filter rechtop( hangend) komt te zitten?

Daar zeg je zowat, ik ga er mee aan de gang, goede tip!!
Ik kom er op terug.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 06 Apr 2025, 13:17

De mock-up is klaar, alle benodigde afmetingen zijn er in verwerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 16 Apr 2025, 15:46

Weer een paar stapjes veder, de poele (multiriem) voor de tweede dynamo gemonteerd, hier moest nog wel een vul/pas ring voor worden geraaid.
De tweede dynamo is ook binnen , nu passen en meten waar deze gemonteerd gaat worden en daar moet uiteraard een beugel voor worden gemaakt.
De keerkoppeling is voorzien van de kleur Nanni blauw en de opmaat gemaakte hydraulisch slangen zijn gemonteerd op de oliekoeler.
Wat rest is de bypass fabriceren voor het koelwater en de boiler aansluiting en dan kan het inbouwen beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten