Nieuwe motor

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Nieuwe motor

Berichtdoor pascall » 13 Mrt 2025, 13:35

Als eerst, wat is onze beweegreden om de huidige motor te vervangen?
Niet dat de huidige motor is versleten of niet aan onze wensen voldoet, in tegen deel!
De reden is een rekensommetje, de huidige motor (Nanni 100pk) is in 2010 als nieuwe motor ingebouwd ter vervanging van de toen 14 jaar oude Nanni 60 pk, toen ook als nieuwe motor aangeschaft.
Op de huidige motor staan bijna 7000 motoruren is dus 14 jaar oud.
Deze verkeerd nog in absolute goede staat maar laat ons nu nog eens 20 jaar varen.
Dan is de motor 34 jaar oud met circa 14000 uur op de teller, in deze tijd/uren zijn er ongetwijfeld flinke kosten gemaakt een mankementen als de motor überhaupt dan al niet overleden is.
Ook de betrouwbaarheid gerelateerd aan de leeftijd/uren gaat meetellen en aangezien we veel op openwater vertoeven telt deze ook zwaar mee.
Nog een bijkomstigheid is de fysieke en mentale gesteldheid in de toekomst, nu kan ik het zelf nog makkelijk behappen wat het inbouwen van de motor betreft. :lol:
Al bij al hebben wij daarom besloten om de motor nu te vervangen dan hebben we het maximale plezier van, ook de inruilwaarden is nu nog aantrekkelijk.
We hadden liefst de zelfde motor gehad maar helaas niet meer verkrijgbaar, de keuze is nu gevallen op een Nanni 115 pk.
De motor is besteld en komt een dezer dagen binnen.

Wordt vervolgd.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor Amersfow » 13 Mrt 2025, 13:42

Zeer respectabele beslissing; als je met ~ 60km/uur auto vergelijkt toch zo'n 420 k km's. Wat is de waterverplaatsing? Is de 100pk zo berekend?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 13 Mrt 2025, 13:51

Amersfow schreef:Zeer respectabele beslissing; als je met ~ 60km/uur auto vergelijkt toch zo'n 420 k km's. Wat is de waterverplaatsing? Is de 100pk zo berekend?

De waterverplaatsing is 14 ton en volgens de berekeningen van de ontwerper zou een 60 pk voldoende moeten zijn.
Maar onze ervaring heeft geleerd dat we toch wel wat meer vermogen vragen op ruimwater wat waarschijnlijk resulteerde in het vroegtijdig overlijden van de eerste motor bij een goede 6000 uur.
Vandaar de keuze voor een zwaarder motor, al is 115 pk zeker aan de hoge kant.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 13 Mrt 2025, 17:13

Ondanks je best wel hout snijdende argumenten vind ik het een heel moeilijke beslissing.
Ik weet niet waar het heen gaat, denk dat je het voornamelijk doet, voor je erfgenamen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 13 Mrt 2025, 17:47

Wolf1 schreef:Ondanks je best wel hout snijdende argumenten vind ik het een heel moeilijke beslissing.
Ik weet niet waar het heen gaat, denk dat je het voornamelijk doet, voor je erfgenamen.
Gr. Wolf1

Hoi Wolf.

Het linkje werkt niet, ik krijg een 404 error.
Erfgenamen, dat kan twee kanten op :lol:
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 13 Mrt 2025, 20:20

pascall schreef:Hoi Wolf.
Het linkje werkt niet, ik krijg een 404 error.
Erfgenamen, dat kan twee kanten op :lol:

Wolf had het linkje dubbel geplaatst, ik heb de helft eraf geknipt:
https://www.nauticlink.com/eu-richtlijn ... andhaving/
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 13 Mrt 2025, 20:21

Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 13 Mrt 2025, 23:02

Ik snap de beslissing zeker. Heb je ook een nieuwe keerkoppeling nodig? Moet je veel aanpassen?

Wij zitten hier ook over na te denken.

Hoi Bassie77

Mijn bericht plaatsen gaat niet zoals ik had bedoeld, het is in jou bericht terecht gekomen, oeps, maar hier het antwoord op jou vraag;

De keerkoppeling zou overgebouwd kunnen worden want het is exact te zelfde die op de nieuwe motor wordt gemonteerd.
Maar ook daarvoor geld de zelfde reden waarvoor we hebben besloten om voor een nieuwe motor te gaan.
Wat het aanpassen betreft, we hebben naar verschillende motoren gekeken, bijvoorbeeld een Sole (Mitsubishi).
Uiteindelijk toch voor de Nanni gekozen omdat deze voor ons het gunstigste bleek, ook wat aanpassingen betreft.
Mogelijk moet de motor aan de voorzijde een 2 cm zakken en dat zou betekenen dat de fundatie moet worden aangepast.
Maar dat is een kwestie van slijpen en lassen en dat is op een dag gerealiseerd.
De kabelboom voor de dashboarden binnen en buiten stuurstand is nog exact het zelfde als van de eerste motor (1996) dus dat is een pree.

Wat de aanpassingen op de nieuwe motor bederft;
We hebben gekozen voor een Technodrive keerkoppeling in plaats van de standaard Hurt, dus die moet nog gemonteerd worden.
De bestaande demperplaat wordt vervangen door een Centa demperplaat met back-up, mocht de demperplaat het begeven kan je er altijd nog mee (thuis) komen.
Een tweede dynamo (24 volt) op de motor bouwen, deze wordt voorzien van een Multi riem in plaats van 2 v-snaren om trillingen te voorkomen.
De warmtewisselaars demonteren en laten voorzien van een coating om corrosie in de toekomst te voorkomen.
De bestaande start/stop magneet vervangen zodat de motor geen spanning nodig heeft om de draaien.
De motor overspuiten zodat deze een dikkere verflaagdikte krijgt te bescherming tegen corrosie.
Waar het water geïnjecteerd wordt in de uitlaat aanpassen zodat circa 70% van het water voor het de uitlaat bereikt overboord gaat, dit om de tegendruk naar beneden te brengen.
De overige 30% procent van het koelwater gaat door de uitlaat voor het koelen en voor het geluid te reduceren.
De uitlaat voorzie van een uitlaattemperatuurmeter.
Mogelijk wordt de uitlaat nog aangepast op de motor zodat het eerste stuk droog wordt uitgevoerd zodat het punt waar het water geïnjecteerd wordt verder van de motor komt te liggen dit ter voorkoming van corrosie aan onder andere de turbo.
We hebben gekeken voor een droge uitlaat toe te passen, maar dat is een behoorlijke aanslag op de beperkte beschikbare ruimte wat de toegankelijkheid van de motorruimte behoorlijk beperkt.

Al bij al nog genoeg te doen, eerst maar eens zorgen dat de motor thuis staat zodat ik in alle rust deze naar eigen wens kan opbouwen.
Eind van het vaarseizoen kan hij dan geplaatst worden, eerst nog maar eens een paar uurtjes op de oude motor kloppen.

De eerst voorbereiding is al geschiet, zie foto.
De tweede actie is de motor in omtrek 1:1 namaken in hout zodat zodra de oude motor verwijderd is deze geplaats kan worden en de gaten kunnen afteken en boren voor de motorsteunen.
Ook voor de koppeling naar de schroefas, de hoogte, lengte en breedte van de motorkomen dan allemaal duidelijk in beeld zodat we niet voor verrassingen staan bij het plaatsen van de nieuwe motor.
Zo hebben we dat ook gedaan bij de eerste hermotorisering en dat is zeer goed bevallen, zie foto’s;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 14 Mrt 2025, 06:00

Wolf1 schreef:Sorry nogmaals "Het"

Tja Wolf, geen idee wat de toekomst allemaal gaat brengen maar daar zit ik niet zo mee, dan zien we wel weer.
Een ding is wel zeker, en is al menig keer geroepen, er moeten minder regels komen, het moet eenvoudiger, maar dat is tot nu toe nog niet geslaagd, in tegendeel!
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 14 Mrt 2025, 11:51

Hoi Pascal,
Ik begrijp je beweegreden om te hermotoriseren heel goed. Je komt qua leeftijd op een moment dat je moet besluiten of je dergelijke zaken nog wilt doen of niet. Als je het niet doet en uit blijft stellen doe je het waarschijnlijk voor een ander. Als je het wel doet heb je er zelf nog plezier van. En daar gaat het tenslotte om.
Leuk project trouwens. Heb ik een aantal jaren geleden met mijn vorige boot ook gedaan. Alleen ben ik daar naar een heel andere motor en keerkoppeling gegaan. Dus niets wat nog paste. In de machinekamer moest daardoor ook het nodige aangepast worden.
Succes ermee.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten