Ik snap de beslissing zeker. Heb je ook een nieuwe keerkoppeling nodig? Moet je veel aanpassen?
Wij zitten hier ook over na te denken.Hoi Bassie77
Mijn bericht plaatsen gaat niet zoals ik had bedoeld, het is in jou bericht terecht gekomen, oeps, maar hier het antwoord op jou vraag;
De keerkoppeling zou overgebouwd kunnen worden want het is exact te zelfde die op de nieuwe motor wordt gemonteerd.
Maar ook daarvoor geld de zelfde reden waarvoor we hebben besloten om voor een nieuwe motor te gaan.
Wat het aanpassen betreft, we hebben naar verschillende motoren gekeken, bijvoorbeeld een Sole (Mitsubishi).
Uiteindelijk toch voor de Nanni gekozen omdat deze voor ons het gunstigste bleek, ook wat aanpassingen betreft.
Mogelijk moet de motor aan de voorzijde een 2 cm zakken en dat zou betekenen dat de fundatie moet worden aangepast.
Maar dat is een kwestie van slijpen en lassen en dat is op een dag gerealiseerd.
De kabelboom voor de dashboarden binnen en buiten stuurstand is nog exact het zelfde als van de eerste motor (1996) dus dat is een pree.
Wat de aanpassingen op de nieuwe motor bederft;
We hebben gekozen voor een Technodrive keerkoppeling in plaats van de standaard Hurt, dus die moet nog gemonteerd worden.
De bestaande demperplaat wordt vervangen door een Centa demperplaat met back-up, mocht de demperplaat het begeven kan je er altijd nog mee (thuis) komen.
Een tweede dynamo (24 volt) op de motor bouwen, deze wordt voorzien van een Multi riem in plaats van 2 v-snaren om trillingen te voorkomen.
De warmtewisselaars demonteren en laten voorzien van een coating om corrosie in de toekomst te voorkomen.
De bestaande start/stop magneet vervangen zodat de motor geen spanning nodig heeft om de draaien.
De motor overspuiten zodat deze een dikkere verflaagdikte krijgt te bescherming tegen corrosie.
Waar het water geïnjecteerd wordt in de uitlaat aanpassen zodat circa 70% van het water voor het de uitlaat bereikt overboord gaat, dit om de tegendruk naar beneden te brengen.
De overige 30% procent van het koelwater gaat door de uitlaat voor het koelen en voor het geluid te reduceren.
De uitlaat voorzie van een uitlaattemperatuurmeter.
Mogelijk wordt de uitlaat nog aangepast op de motor zodat het eerste stuk droog wordt uitgevoerd zodat het punt waar het water geïnjecteerd wordt verder van de motor komt te liggen dit ter voorkoming van corrosie aan onder andere de turbo.
We hebben gekeken voor een droge uitlaat toe te passen, maar dat is een behoorlijke aanslag op de beperkte beschikbare ruimte wat de toegankelijkheid van de motorruimte behoorlijk beperkt.
Al bij al nog genoeg te doen, eerst maar eens zorgen dat de motor thuis staat zodat ik in alle rust deze naar eigen wens kan opbouwen.
Eind van het vaarseizoen kan hij dan geplaatst worden, eerst nog maar eens een paar uurtjes op de oude motor kloppen.
De eerst voorbereiding is al geschiet, zie foto.
De tweede actie is de motor in omtrek 1:1 namaken in hout zodat zodra de oude motor verwijderd is deze geplaats kan worden en de gaten kunnen afteken en boren voor de motorsteunen.
Ook voor de koppeling naar de schroefas, de hoogte, lengte en breedte van de motorkomen dan allemaal duidelijk in beeld zodat we niet voor verrassingen staan bij het plaatsen van de nieuwe motor.
Zo hebben we dat ook gedaan bij de eerste hermotorisering en dat is zeer goed bevallen, zie foto’s;



Mvg,
Pascal.