Ervaring opdoen schuren en schilderen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Ervaring opdoen schuren en schilderen

Berichtdoor Soy Pobre » 12 Nov 2024, 08:48

Goedemorgen,

Ik heb mijzelf vanmorgen aangemeld op het forum omdat ik zelf bezig ben met het opknappen van een beachcraft 1400 , stalen schip 14 meter lengte. Ik ben begonnen met de leefruimtes wat mij goed afgaat. Waar ik mee bezig ben:

Ombouw achterste 3 twee persoon hutten naar master bedroom en een extra natte ruimte tbv een niieuw toilet ( electrisch naar een nieuwe vuiwater tank)
'oorste twee persoons hut al compleet aangepakt , nieuwe bekleding etc.
Kombuis , nieuw aanrechtblad , tegeltjes , inductie koken , wasbak mengkraan etc etc .
Stuurhuis , nieuwe luiken , bekleding.
Electrisch te veel om op te noemen .

Van het voorjaar gaat het schip een maand droog en wil ik de buitenkant aan pakken , ik heb zelf wat minder ervaring met schuren , plamuren en schilderen en zou graag wat ervaring opdoen door bij wat projecten te komen kijken en eventueel een paar uur kostenloos mee te helpen.

Dus als er iemand in de omgeving van Zuid-Holland , Gelderland bezig is met een project en mijn "in de weg lopen" kan gebruiken hoor ik het graag.

Vriendelijke groet,

Robert
Soy Pobre

ligplaats: Maurik
info: Beachcraft 1400, DAF 575,615.

Op 18/10/24 eigenaar geworden van dit opknap project.

Re: Ervaring opdoen schuren en schilderen

Berichtdoor aadbloem » 12 Nov 2024, 10:40

Welkom op het forum en heel gaaf dat je eerst nog even ervaring op wil doen. Er zijn zat zelfschilders te vinden hier dus online zal je in ieder geval adviezen kunnen krijgen. Ik schilder ook zelf maar dit seizoen nog niet (pas gedaan). Het is enorm veel werk en er komt veel bij kijken. Als eerste natuurlijk je gereedschap en dan met name de schuurmachine en het schuurpapier. Ik gebruik een excentrische schuurmachine, niet te zwaar. Een excentrische schuurmachine haalt snel veel meer materiaal weg dan een vlakschuurmachine dus je moet oppassen en zorgvuldig de korrel kiezen. Ik gebruik voor onbeschadigde lak korrel 320 en eventueel soms even 240 op de waterlijn maar die haalt al snel teveel weg. Ik koop doosjes van 100 bij Ecotools, aantrekkelijk prijs en veel beter en lager in prijs dan de bouwmarkt. Als ik de boeg 2x doe dan gebruik ik op de nieuwe 1e laag vervolgens korrel 600 voor de tweede laag. Verder koop ik veel materialen bij Polyestershoppen. Ik schilder met 2K lakken maar qua keuze ben je het beste gebonden aan de huidige soort laag op je schip. De jongens van Polyestershoppen zijn best ter zake kundig en kan je vragen om advies. Ze hebben nette prijzen voor allerlei hulpgereedschap, handschoenen, kwasten, rollers, allerlei soorten tape, mengbekers en veel merken lak tegens scherpe prijs. Deze machine gebruik ik, ligt lekker in de hand en ik heb aansluit accessoires voor de stofzuiger en met twee slangen aan elkaar heb ik 4mtr slang waardoor ik niet elke 5 minuten de stofzuiger hoef te verplaatsen. Als stofzuiger gebruik ik de goedkoopste gele ronde Karcher. Ik begon ooit met stofzuigers van de kringloop maar die gaan niet zolang meer voor dit werk.
Afbeelding
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Beemer » 12 Nov 2024, 22:26

aadbloem schreef:......... Als stofzuiger gebruik ik de goedkoopste gele ronde Karcher.

Helemaal eens met Aads adviezen. Kleine aanvulling wat betreft stofzuiger: neem beslist een stofzuiger met Inschakelautomaat dat geeft veel extra gemak bij je schuurwerk. Voor ons als hobbyisten hebben oa Parkside/Aldi) of HBM zeer bruikbare en betaalbare machines. Succes met je schip.

ps HBM en Polyestershoppen zitten op hetzelfde bedrijven terrein in Moordrecht, vanuit Maurik 30 minuten rijden. Ha, ha, ik kom er (te) vaak :lol: :lol:
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Soy Pobre » 15 Nov 2024, 11:29

Bedankt voor de tips ! Toch nog steeds de vraag of ik ergens op "sage" mag komen :-)
Soy Pobre

ligplaats: Maurik
info: Beachcraft 1400, DAF 575,615.

Op 18/10/24 eigenaar geworden van dit opknap project.

Berichtdoor Amersfow » 15 Nov 2024, 13:19

Nog een tip; probeer de boot binnen te stallen. Dan ben je niet afhankelijk van het weer, kan het ook in de winter, en mijn ervaring is dat het er enorm veel beter uitziet. Geen wind dat er stof inblaast enzo.

Mijn ervaring met buiten schilderen; als de tuin erg droog is, ga ik aan de boot schilderen. Bijna gegarandeerd gaat het dan binnen 3 uur regenen. (Ook zo'n 10 seconden licht buitje ruïneerd het verfwerk volledig). Zeker met de langzaam drogende verf Rubbol XD die ik gebruik (is huisverf, maar hetzelfde als de scheeps variant en maar 75 euro per liter).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 15 Nov 2024, 15:49

Amersfow schreef:Nog een tip; probeer de boot binnen te stallen. Dan ben je niet afhankelijk van het weer, kan het ook in de winter.

Prima tip maar 's-winters hebben de werven meestal de hallen vol met winterstallers en doorgaans is de prijs dan ook hoog. Ik ga altijd zodra de winterstaller uit de hallen is en twee weken begin april lukt altijd wel. Ben dan nog redelijk op tijd voor het seizoen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Nov 2024, 17:47

Ik heb scheepswerf de Jong uit Alphen aan den Rijn. Zolang ik maar een jaar vantevoren vraag of ik terecht kan hebben ze weleens een gaatje :D
Daar staat de boot dan als enige in een loods. Ideaal.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 23 Nov 2024, 19:27

Wat de stofzuiger betreft klopt het wat de mannen zeggen , maar zou wel met een cycloon werken.
Heb er een bij ali besteld , en op een kunststof vat van de welkoop gemonteerd.
Die laten zich ook niet vacuüm zuigen.
Voordeel is dan dat de zak niet meer vol komt , en de fijne stof niet in de stofzuiger of zelfs in de motor terecht komt.
Heb zo het hele onderwaterschip met de peragoschijf kaal gemaakt en de rest van de boot geschuurd zonder maar 1 zak te verwisselen.
Het bespaard een hoop zakken , en de stofzuiger gaat veel langer mee.
Afbeelding
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Terug naar Projecten