Ook maar even voorstellen; mijn naam is Mark Vroom, bouwjaar 1972. Een jaar of 3 geleden hebben we in de corona tijd een Sealine S38 uit zuid europa opgehaald. Dat viel even tegen wat er bij nader inzien toch nog aan moest gebeuren. Voordeel is dat je in korte tijd heel veel leert over je eigen boot en over boot onderhoud in het algemeen. Vloerbedekking en kussens waren echt aan vervanging toe. En er voor gekozen om een Webasto diesel verwarming (zelf) te plaatsen. De boiler bleek overleden, ook maar een Webasto voor in de plek gezet. Intussen nog wat kleine probleempjes zoals een niet werkende douche afvoer pomp, wat verlichting problemen. En toen we dat allemaal klaar hadden ontstond er spontaan lekkage in het motorruim. De boot op de kant gehad, de lekkage was het gevolg van eerder uitgevoerd overdadig kitwerk in plaats van gebruik van een doorvoer van een paar euro. Maar toen bleek een Z-Drive ook lekkage te vertonen en die had stevig onderhoud nodig. Ook (laten) herstellen, maar na een jaar van klussen was ik er wel klaar mee (letterlijk en figuurlijk) en is de Sealine met een blije koper vertrokken naar onze oosterburen. Ik wist daarna beter wat ik wilde, en dat was geen polyester raceboot maar een mooie stalen klassieke boot. En dat is een Gillissen Vlet geworden die we eind vorig jaar tegenkwamen in Ter Apel.
Deze boot is gelukkig in prachtige staat van onderhoud en we vielen er meteen voor. Met een dag of drie naar onze thuis haven in Swifterbant gevaren, mooie route langs Nieuw Amsterdam, Hoogeveen, Meppel en via Zwartsluis over het Zwarte Meer naar Swifterbant. Een kleine 60 bruggen en stuk of 10 sluizen gepasseerd, maar dan leer je je boot wel meteen goed kennen.
De elektra in de boot was wel rommelig en dat wisten we van te voren. Dat wordt dus project voor dit najaar. De eerste aanpassingen zijn inmiddels gemaakt, maar het dashboard moet nog herzien worden, nog pittig winterklusje.