Gillissen vlet elektra onderhoud

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor MarkV » 24 Jul 2024, 12:43

Ook maar even voorstellen; mijn naam is Mark Vroom, bouwjaar 1972. Een jaar of 3 geleden hebben we in de corona tijd een Sealine S38 uit zuid europa opgehaald. Dat viel even tegen wat er bij nader inzien toch nog aan moest gebeuren. Voordeel is dat je in korte tijd heel veel leert over je eigen boot en over boot onderhoud in het algemeen. Vloerbedekking en kussens waren echt aan vervanging toe. En er voor gekozen om een Webasto diesel verwarming (zelf) te plaatsen. De boiler bleek overleden, ook maar een Webasto voor in de plek gezet. Intussen nog wat kleine probleempjes zoals een niet werkende douche afvoer pomp, wat verlichting problemen. En toen we dat allemaal klaar hadden ontstond er spontaan lekkage in het motorruim. De boot op de kant gehad, de lekkage was het gevolg van eerder uitgevoerd overdadig kitwerk in plaats van gebruik van een doorvoer van een paar euro. Maar toen bleek een Z-Drive ook lekkage te vertonen en die had stevig onderhoud nodig. Ook (laten) herstellen, maar na een jaar van klussen was ik er wel klaar mee (letterlijk en figuurlijk) en is de Sealine met een blije koper vertrokken naar onze oosterburen. Ik wist daarna beter wat ik wilde, en dat was geen polyester raceboot maar een mooie stalen klassieke boot. En dat is een Gillissen Vlet geworden die we eind vorig jaar tegenkwamen in Ter Apel.

Afbeelding

Deze boot is gelukkig in prachtige staat van onderhoud en we vielen er meteen voor. Met een dag of drie naar onze thuis haven in Swifterbant gevaren, mooie route langs Nieuw Amsterdam, Hoogeveen, Meppel en via Zwartsluis over het Zwarte Meer naar Swifterbant. Een kleine 60 bruggen en stuk of 10 sluizen gepasseerd, maar dan leer je je boot wel meteen goed kennen.

De elektra in de boot was wel rommelig en dat wisten we van te voren. Dat wordt dus project voor dit najaar. De eerste aanpassingen zijn inmiddels gemaakt, maar het dashboard moet nog herzien worden, nog pittig winterklusje.
Laatst gewijzigd door MarkV op 24 Jul 2024, 13:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gillissen rondspant vlet 10 meter
Doe het nou gewoon meteen goed...
MarkV
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 Jul 2024, 12:30
ligplaats:
info: Gillissen Vlet 10.0 meter

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor MarkV » 24 Jul 2024, 12:57

Het eerste onderhoud'aan de elektrische installatie heeft versneld plaats gevonden, omdat de accu's opeens spontaan leegliepen. Aangezien er geen hoofdschakelaars waren en allerlei verbruikers direct op de accuklemmen aangesloten waren heb ik eerst maar eens een tijdelijke oplossing met wat Victron apparatuur gemonteerd. Dit zal in de winter nog wel verplaatst worden naar een beter bereikbare en centrale plek onder het dashboard, maar ik moest voor nu even wat.

Voor wie het leuk vindt een tweetal foto's. De ene is een 250 amp busbar voor het starten van de motor en bekabeling richting de boegschroef. De andere is een tijdelijke oplossing voor de stroomvoorziening aan de overige apparatuur. Met in ieder geval hoofdschakelaars zodat ik bij vertrek alle verbruikers uit kan zetten.
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk moet dit dashboard er nog aan geloven, daar zit nu nog een mechanische overbrenging met een ketting in naar een stuur as onder het dek. De elektra hangt daar wat tussendoor en er is amper of niet bij te komen. Nog 'even' een timmerman regelen die een nieuwe ombouw kan maken :D

Afbeelding
Gillissen rondspant vlet 10 meter
Doe het nou gewoon meteen goed...
MarkV
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 Jul 2024, 12:30
ligplaats:
info: Gillissen Vlet 10.0 meter

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Jul 2024, 13:45

MarkV schreef:Uiteindelijk moet dit dashboard er nog aan geloven, daar zit nu nog een mechanische overbrenging met een ketting in naar een stuur as onder het dek.

Alhoewel dit draadje gaat over de aanpassing aan het electrisch systeem krijg ik de indruk dat je het stuursysteem ook wil gaan vervangen. Een goed mechanisch stuursysteem zou ik nooit vervangen. Mijn vorige boot had ook een mechanisch systeem en dat werkte voortreffelijk. Ik heb er vele grote internationale zeereizen mee gemaakt. Nooit iets aan gehad.
Nu heb ik een boot met een hydraulisch stuursysteem. Dat functioneert ook en ik zal het er niet uitslopen. Maar ik denk nog vaak terug aan mijn mechanische systeem. Dat gaf veel meer gevoel in het roer en het liep zo licht als een veertje.
Dus de moraal van dit verhaal: voor een bestaande boot waar al een mechanisch stuursysteem in zit, denk 2 maal na alvorens het eruit te slopen want wat je ervoor in de plaats krijgt kan ook tegenvallen. En het eerste wat tegenvalt is meestal de prijs.
Veel plezier met je boot en succes met je electra.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor Mopolcamper » 24 Jul 2024, 14:07

Mooie boot, maar het is geen vlet, ik zou het eerder een kotter noemen. Ze heeft wel het van Gillissen karakteristieke petje, maar of het ontwerp wel van Theo Gillissen is weet ik niet. Mooi scheepje overigens, veel vaarplezier.
Mopolcamper
 
Berichten: 603
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Jul 2024, 14:32

Mopolcamper schreef:Mooie boot, maar het is geen vlet, ik zou het eerder een kotter noemen. Ze heeft wel het van Gillissen karakteristieke petje, maar of het ontwerp wel van Theo Gillissen is weet ik niet. Mooi scheepje overigens, veel vaarplezier.

Mee eens. Het is geen vlet.
Veel verkopers geven het beestje maar een naam. Hetzelfde zie je gebeuren met Beenhakkers. Boten die helemaal geen Beenhakker zijn worden toch als Beenhakker verkocht. En zo zijn er meer voorbeelden.
Bij Gillissen komt daar nog een aspect bij. Heel veel mensen weten niet dat Gillissen een ontwerper was en dat zijn ontwerpen door allerlei werven zijn gebouwd.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor Wolf1 » 24 Jul 2024, 16:32

SimondeDanser schreef:Nooit iets aan gehad.
Nu heb ik een boot met een hydraulisch stuursysteem. Dat functioneert ook en ik zal het er niet uitslopen. Maar ik denk nog vaak terug aan mijn mechanische systeem. Dat gaf veel meer gevoel in het roer en het liep zo licht als een veertje.
Mvg Felix

Dat is helemaal afhankelijk van hoe dat mechanisch/hyraulisch is uitgevoerd !
Een hydraulisch systeem zonder terugslag kleppen voelt net zo als een mechanisch systeem zonder wormkast.
Het vervelende van deze systemen is dat door het wieleffect je het stuur niet los kunt laten.
Wat is zo fijn aan dat voelen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2113
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor MarkV2 » 24 Jul 2024, 18:59

Hallo mede forum leden!

Ja 't is wat jullie opmerkingen, hij is ook verkocht onder de naam kotter, dus 't is soms maar net welke naam men er op plakt. Ik denk dat kotter het type schip wel beter dekt en ik zal de titel aanpassen. Voor wat betreft die stuur inrichting... het is zo verrekte onhandig. Maar niet iedereen is blijkbaar even enthousiast over een cylinder gestuurde oplossing?

Mark.
MarkV2
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 Jul 2024, 18:55
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Jul 2024, 19:29

MarkV2 schreef:Hallo mede forum leden!

Ja 't is wat jullie opmerkingen, hij is ook verkocht onder de naam kotter, dus 't is soms maar net welke naam men er op plakt. Ik denk dat kotter het type schip wel beter dekt en ik zal de titel aanpassen. Voor wat betreft die stuur inrichting... het is zo verrekte onhandig. Maar niet iedereen is blijkbaar even enthousiast over een cylinder gestuurde oplossing?

Mark.


Wat is er zo onhandig aan een mechanische besturing? Je hebt zeker een as door je boot heen naar je roerkoning toe lopen? En achterin zit zeker een kogelkringloop besturing uit een bestel- of vrachtwagen?
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor Amersfow » 24 Jul 2024, 20:33

Hydraulische besturing is imho superieur. Geen speling, simpel en onderhoudsvriendelijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Jul 2024, 20:45

Wolf1 schreef:Dat is helemaal afhankelijk van hoe dat mechanisch/hyraulisch is uitgevoerd !
Een hydraulisch systeem zonder terugslag kleppen voelt net zo als een mechanisch systeem zonder wormkast.
Het vervelende van deze systemen is dat door het wieleffect je het stuur niet los kunt laten.
Wat is zo fijn aan dat voelen ?
Gr. Wolf1

Ik heb wel terugslagkleppen (vanwege de pomp voor de stuurautomaat). In de mechanische besturing zat geen wormkast. Roer was helemaal uitgebalanceerd. Werkte gewoon erg goed. Dus vandaar dat ik daar heel erg over te spreken was. Beter dan over mijn hydraulische besturing. Dat mag toch hoop ik? :lol:
SimondeDanser
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten