Gillissen vlet elektra onderhoud

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor MarkV2 » 24 Jul 2024, 22:53

Het probleem wat ik met de huidige mechanische overbrenging heb is dat er een ketting loopt in het stuur gedeelte, zeg maar achter het stuurwiel, naar beneden onderdeks. En om die ketting en het stuurwiel te monteren zit er ook nog eens een behoorlijke ijzer constructie in verwerkt. En je kan alleen met een paar kleine deurtjes vanuit het leef gedeelte bij een klein stukje van alles wat zich in die kolom bevindt. Je kan er eigenlijk amper of niet bij. Neem mijn eerdere opmerking mee dat de elektra helaas dringend vervangen moet worden, dan begrijpen jullie misschien mijn opmerking dat die constructie in de weg zit, en dat ik bij voorkeur dat allemaal weghaal en vervang door 2 kleine olie leidingen. Dan kan die hele staal constructie er ook uit en kan ik de hedendaagse elektronica ook goed kwijt en kan ik er ook nog bij voor onderhoud. Ik bouw dus het liefst die hele kolom opnieuw op.

Maar er zijn blijkbaar wel wat voor en nadelen van een hydraulische constructie. Je wilt inderdaad niet constant het stuurwiel vast moeten houden, omdat door bv wiel effect het roer verzet wordt. Is dat een kwestie van een juist type cylinder uitzoeken? Ik laat me graag door jullie ervaringen informeren. En ja, het klopt dat de huidige mechanische constructie wel goed werkt en prettig stuurt, daar is niets mis mee. Maar ik heb in feite gewoon werkruimte nodig...
MarkV2
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 Jul 2024, 18:55
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor Wolf1 » 26 Jul 2024, 10:07

MarkV2 schreef:Maar er zijn blijkbaar wel wat voor en nadelen van een hydraulische constructie. Je wilt inderdaad niet constant het stuurwiel vast moeten houden, omdat door bv wiel effect het roer verzet wordt. Is dat een kwestie van een juist type cylinder uitzoeken? Ik laat me graag door jullie ervaringen informeren. En ja, het klopt dat de huidige mechanische constructie wel goed werkt en prettig stuurt, daar is niets mis mee. Maar ik heb in feite gewoon werkruimte nodig...

Bijna alle moderne hydraulische stuurhuizen zijn voorzien van terugslag kleppen.
Hierdoor raak je, het door sommegen geambieerde gevoel kwijt (ook totale onzin).
Als je van meerdere plaatsen wilt bedienen, ook b.v. elektrisch, kan je niet zonder !
Of het wordt een serie systeem, waarbij net als bij mechanisch alles meedraaid wat alleen maar energie verlies geeft en je echt niet wilt.
De plaatsing van de stuurcilinder is nog wel een puntje, de meest idiale roerbediening heeft in elke hoek het zelfde moment.
Iets om even over na te denken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2117
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor MarkV2 » 26 Jul 2024, 11:40

Wolf1 schreef:De plaatsing van de stuurcilinder is nog wel een puntje, de meest idiale roerbediening heeft in elke hoek het zelfde moment.
Iets om even over na te denken !

Ja, daar moest ik zeker even over nadenken Wolf. Wat bedoel je hiermee?
MarkV2
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 Jul 2024, 18:55
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor Wolf1 » 26 Jul 2024, 14:45

MarkV2 schreef:a, daar moest ik zeker even over nadenken Wolf. Wat bedoel je hiermee?

Standaard helmstok met daaraan de stang van de cilinder.
Hoe groter de kracht van het roerblad op de cilinder, hoe kleiner de helmstok.
Je zou andersom willen, hoe groter de kracht hoe groter de helmstok, dat heb ik nog niet kunnen bedenken, maar wel elke hoek de zelfde lengte !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2117
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor Amersfow » 26 Jul 2024, 14:49

Of je leest gewoon de installatie manual ;-) https://vetus.com/wp-content/uploads/02 ... 30_175.pdf
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2219
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Jul 2024, 17:48

Amersfow schreef:Of je leest gewoon de installatie manual ;-) https://vetus.com/wp-content/uploads/02 ... 30_175.pdf

Maar deze geeft geen antwoord op de opmerking die Wolf1 maakte. Bij de Vetus opstelling wordt de kracht die een cilinder op het roer kan uitoefenen ook kleiner naarmate de roeruitslag groter wordt.
SimondeDanser
 
Berichten: 356
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Gillissen vlet elektra onderhoud

Berichtdoor MarkV2 » 10 Nov 2024, 22:59

Maar even een korte update. De boot staat op de kant en eerst maar eens een koelkast bak onder de bank verwijderd. Er zal iemand vast met heel veel liefde en vakwerk die bak hebben aangelegd. Maar ik heb 'm niet nodig, bovendien koelde hij niet (maar trok wel m'n accu's leeg) en ik moest nog een definitieve plek voor alle scheeps elektronica hebben. Dus stofmasker op, de Festool stofzuiger aan en met de Fein zaag die bak er 'even' uit gehaald. Iets meer werk als verwacht... Two days later...

Afbeelding
Afbeelding
MarkV2
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 Jul 2024, 18:55
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten