Idle hours

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Idle hours

Berichtdoor kajoe » 01 Mei 2024, 08:47

een pracht om te zien onder de 20 meter dus valt mee .
maar ik zou ik niet zijn als ex kajoe/scheepstimmerman dat het schip van hout is .
dus heel veel werk ik heb helaas al vele van die projecten om houten loggers op te knappen mislukt zijn wegens de kosten .
een stalen schip snij je een stukje uit en plakt er een nieuw stukje in bij hout is het vele malen ingewikkelder ,.
maar goed blijft staan dat het een mooi ding is en de motorretjes zien er nog goed uit .
goed zee waardig dus kun je er mooie reizen mee maken ,sterkte alvast .
kajoe
 
Berichten: 1381
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Idle hours

Berichtdoor Romkes » 01 Mei 2024, 10:09

heb een paar plekjes gevonden in de eiken spanten, romp is dubbel diagonaal gebouwd, en verder niks raars kunnen vinden.
De motoren draaien prima, in principe... paar probleempjes maar dat komt in de volgende verslagen wel weer voorbij. Boot ligt momenteel in Lemmer, vaargebied voornamelijk IJsselmeer. Zoek of een iets permanenter ligplekje, ik woon er ook op.
planning, nee niet echt, bij mooi weer buiten verder. Kan veel willen maar dit is een project wat ik uitsmeer over de jaren. Beetje bij beetje anders heb ik er alleen maar zelf last van. Wil het interieur aanpakken, machinekamer fatsoeneren, nieuwe kachel, elektra vernieuwen, en misschien een nieuw composiet dek. Huidige is bekleed met polyester en dat is langzaam aan het opgeven. Kan het eventueel nog kaal halen en opnieuw kitten, of opnieuw bekleden met epoxy/glas
Romkes
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 18:55
ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

Re: Idle hours

Berichtdoor stefan » 01 Mei 2024, 15:52

Wat een prachtig verhaal zeg, zo zie je maar dat je aan een bod vastzit bij een auction :-)

Ben benieuwd naar het vervolg!
stefan
 
Berichten: 635
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Idle hours

Berichtdoor Romkes » 02 Mei 2024, 20:00

Terug naar Duitsland

Het is mei, het weer klaart op, en de agenda op het werk geeft ruimte. In de afgelopen maand mooi wat spullen kunnen verzamelen, verf, gereedschap, enz. Bijrinus uit Harlingen blijkt hofleverancier te worden, vaak goeie aanbiedingen van overjarig/overtollig spul. Zo is dit project nog wel te doen. Tijd om weer naar Duitsland te rijden.
Het plan is om wat aan de romp te werken, stroom op de boot te krijgen, en dan eens kijken of de motoren ook werken. Ik verblijf deze keer in/op Zingst, een voormalig eiland, thans schiereiland, met ook een lange zeevarende geschiedenis. Tegenwoordig vooral een toeristische badplaats, wat in mei aardig op gang aan het komen is. Het lijkt een leuk plaatsje, veel zie ik er niet van helaas, want ja, de boot heeft aandacht nodig!

Afbeelding

De romp

Deze week is het tijd om de romp aan te pakken. De romp is gelakt, en die wil ik weer blauw. Lak is me teveel werk. Helemaal kaal halen trouwens ook, dus ik ga er met een krabber omheen, en daarna schuur ik de lak die vastzit op. Niet het mooiste, maar ja, wil hier ook niet te lang staan. Het gaat aardig vlot, en de romp staat dan ook al snel in de primer.
Det onderwaterschip is nooit afgespoten. Het kan alsnog, maar oppakken, verplaatsen en weer terugzetten, dat kost me mijn zakgeld. Dan zelf maar schrapen. Met een bouwzeil er onder, en een geventileerd masker op, vliegen de pokken er af. Muziekje er bij, best te doen. Niks wat ik aanraak is zacht, dus dat gaat nog steeds goed. In het verleden zijn de naden eens gevuld met iets. Dat hoort niet met deze bouwmethode. Ik ga ze niet allemaal uithalen en dan maar hopen dat ze dichttrekken, dus ik moet wat verzinnen voor de naden waar de vulling uitgevallen is. Een oplossing dient zich aan in de vorm van stopverf. Lijnolie gevuld met krijt. Hard eigenlijk amper door, dus dan heeft het hout genoeg tijd en ruimte om weer uit te zetten, als het dat wil.
Ik doe nog een thermografisch onderzoekje, en kan niks vinden, zover ik met dat apparaat kan omgaan.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat wel tegenvalt is zijn de dieseltanks. Die zijn in het verleden (jaren 70 waarschijnlijk) zo gemaakt dat de oude luchtkasten gebruikt zijn. Het jammere daarvan is, die zitten tegen de huid aan. En die houten huid, hoewel van teak en vrij stabiel, krimpt toch een beetje. Op de naden is een waas van diesel aan het doorschijnen. Maar eens kijken wat ik daar tegen kan doen...

Afbeelding

Met een aantal verlengkabels weet ik walstroom op de boot te krijgen. De koelkast doet het! Koud bier! En ook de kookplaat, ik kan volgende keer aan boord verblijven. Ik weet ook het 24volt systeem onder spanning te krijgen. Een meevaller zijn de accus, ik check het vloeistofnivo en zet de lader aan. Die kunnen nog wel even lijkt het. Veel aan boord lijkt het gewoon te doen, inclusief de verouderde navigatie apparatuur, en ook het stuurwerk weet ik weer aan de gang te krijgen. Ik krijg ook stroom op de paneeltjes van de motoren...

Afbeelding

De motoren

Ik trek de impellers uit de motoren. Die moeten toch vernieuwd, en zonder koelwater kunnen ze wel even draaien. De impellers kunnen daar niet zo lekker tegen dus die er uit. Maar eens kijken of ze rond gaan op de startmotor. Hier hangt toch wel het hele project op. Ik zet stroom op het paneel van stuurboord. Oliedruk alarmpje piept, dat gaat goed. Ik druk de startknop in. Shit, shit shit! Dat ding begint gelijk te lopen! Nooit gekeken waar de stopknop zit natuurlijk, dus ik spring naar beneden en druk de brandstofpomp dicht. Ik veeg het zweet van mn voorhoofd, kijk waar de stopknop zit, en start nog eens. Loopt prima, eigenlijk! Na een seconde of 20 stop ik de motor weer. Ik weet genoeg. Nu bakboord. Draaien, draaien, draaien, maar starten , ho maar...
Ik vermoed dat die geen brandstof krijgt, heeft al lang stilgestaan denk ik. Me maar eens even vermaken met wat gereedschap in de machinekamer. Ik draai de brandstofleidingen los op de verstuivers. Verstuivers zelf zitten onder het kleppendeksel, maar een handleiding lezen doe je pas bij problemen, dus ik loop wat te prutsen en zie niks. Dan maar op de brandstofpomp lospakken. Effe tornen op de startmotor, en ik zie brandstof verschijnen. Alles weer vast, nog ff tornen, en met mijn gepruts weet ik toch alle lucht er uit te krijgen. Dat weet ik, want daarna start ook bakboord gelijk. Ik pak een koud biertje om het te vieren. Later blijkt stuurboord ondaks het gelijk starten toch wel een zorgenkindje.

Afbeelding

De vrijdag vul ik met nog wat schrapen en primeren, en dan is het tijd om de boot weer dood te maken en af te sluiten. Boodschappenlijstje maken, auto weer inpakken, en dan nog 6 uur met een blij hoofd in de auto zitten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Romkes op 02 Mei 2024, 21:47, in totaal 2 keer gewijzigd.
Romkes
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 18:55
ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

Re: Idle hours

Berichtdoor rene79shovel » 02 Mei 2024, 20:09

echt een waanzinnig mooi schop man , best wel jaloers eigenlijk
rene79shovel
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Idle hours

Berichtdoor broekie » 03 Mei 2024, 08:49

Je schrijft het verhaal leuk en leesbaar.
Ik kom een keertje kijken in Lemmer als je het goed vindt.
Zoals ik het nu zie is het een haalbaar project.
Het schip is te redden en jij weet hoe het aan te pakken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2550
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Idle hours

Berichtdoor Lotte » 03 Mei 2024, 09:39

Mooi project, verhaal en wat ik er zo van kan zien, prachtige boot. Bewondering voor mensen zoals jij die dit kunnen. Technisch inzicht, overzicht, handig en doorzettingsvermogen. Benieuwd hoe dit verder gaat.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Idle hours

Berichtdoor Romkes » 16 Mei 2024, 19:16

En toen was het weer een tijdje stil op de boot. het project op het werk liep uit, natuurlijk, en tussendoor ook nog een weekje op pad met de zeekadetten. Het volgende project was inmiddels alweer aardig dichtbij aan het komen, en ook de herfst kwam snel dichterbij. De boot nog een winter daar laten staan had ik weinig zin in, dus bemanning werd gepolst, en in september.oest het dan maar gaan gebeuren. Maar zo ver waren we nog niet! Eind augustus dus weer naar de boot toe, en gelijk de week er na ook weer.

Afbeelding

Er moest nog verf op de romp, en ook de reparatie van het dek . moest nog gebeuren. Bijrinus had vrijwel precies de goede kleur rood staan, dat kwam mooi uit.

Afbeelding

Zo'n oude boot trekt veel bekijks, en dan ook vooral van een bepaalt type mensen. Op de werf stond een Colin Archer, iets jonger als mijn bootje, en die ouwe zooi trekt toch wat aan. over en weer even wezen kijken, en er zijn ook nog foto's gemaakt terwijl ik bezig was. toch leuk om te hebben. Ook goed te zien is het niet originele roer. Feitelijk 3 bladen aan elkaar, zodat het schroefwater van beide schroeven goed benut kan worden.

Afbeelding

Ik vermaak me prima in Duitsland, het is mooi weer en ik kan lekker wat doen. De plaat hout die ik in maart al eens over een scheur in het polyester dek heb gezet heeft zn werk prima gedaan, het dek is kurkdroog, en nadat ik ongeveer een vierkante meter loszittende polyester heb weggetrokken komt het houten dek er onder er in prima staat tevoorschijn. weer een meevaller. Helaas geen foto's, maar met een paar uurtjes plakken zat het weer dicht. voorlopig, want wat ik met dat dek ga doen weet ik nog niet zo

Afbeelding

Ondertussen kruip ik met mijn plamuurmes nog onder de boot en door de tunnels om de laatste pokken af te steken. Het onderwaterschip is niet hoe ik het hebben wil, maar ook dat maak ik een probleem voor later. Ik heb op Troostwijk een paar bussen zelfslijpende antifouling gewonnen, dus dat gaat er eerst onder. Eerst maar eens varen, en dan de volgende werfbeurt de hogedrukspuit er op, en dan de boel maar weer eens goed opbouwen. Het lijkt in ieder geval weer wat zo.

Ondertussen bereken ik hoeveel diesel er nog in de tanks zit. Ik kom uit op een kuub of 3. Uit de handleiding haal ik het brandstofverbruik, en daarmee haal ik Nederland met de nodige marge, zelfs vol gas nog wel. De nieuwe impellers en filters worden geplaatst, en het is weer tijd om naar Nederland te vertrekken. Ik vraag Herr Rammin of ze binnenkort te water kan, en alles is ok.

In Nederland volgt nog de nodige tocht voorbereiding. Opencpn op de laptop, kaartenset, gps muis, sdr dongle voor AIS ontvangst. Route uitstippelen met de nodige vluchthavens. Informatie over het kielerkanaal, en ook het Eems-Jade kanaal als backup. Moet net kunnen qua hoogte. Waar zitten de supermarkten op loopafstand en de bunkerstations. Stomingstabellen voor de noordzeehavens. Marifoonkanalen en telefoonnummers.
En hoewel ik het volste vertrouwen in de boot heb, ook nog een reddingsvlot gekocht. M'n grootvader heeft er eens in moeten klimmen, en hoewel ik geen rare dingen van plan ben wil ik ook niet op mijn zwemkunsten vertrouwen als het zo ver komt.
Ik had het liefste de boot daar nog een weekje, misschien 2 in het water willen hebben, om spelenderwijs wat vertrouwd te raken. Maar ja, je kan niet alles hebben, en de tijd is om. De volgende keer naar Duitsland te water en de kop naar het westen sturen, het is niet anders.
Ik ben zover, en de boot ook. Denk ik....
Romkes
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 18:55
ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

Re: Idle hours

Berichtdoor Romkes » 16 Mei 2024, 20:02

broekie schreef:Ik kom een keertje kijken in Lemmer als je het goed vindt.


Welkom, stuur maar een berichtje, komende tijd hopelijk een beetje vaker varen dus niet altijd in Lemmer haha
Romkes
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 18:55
ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

Re: Idle hours

Berichtdoor rene79shovel » 16 Mei 2024, 22:47

geweldig man , alhoewel ik moet zeggen dat ik die grijze kleur ook echt mooi vond :-)
rene79shovel
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Romkes en 4 gasten