LifePo4 Low budget
Mijn goedkope onderhoudsvrije loodzuur accupakket van tweemaal 185Ah is na 6 jaar aan vernieuwing toe, er verschijnen meldingen spanning te laag met name vanuit de Webasto Airtop waarvan de onsteking nogal veel stroom vraagt maar ook de Dometic koelkast klaagt soms over spanning te laag. Dit beide is het signaal om de service-set te gaan vervangen. Plan voor de vervanging met Lifepo4 is het 'drop-in' principe, de twee loodzuur accu's met een totale capaciteit van 370Ah eruit en vier LifePo4 cellen van 305Ah erin. De huidige laadapparatuur (zoveel mogelijk) afstemmen op LifePo4.
De laadapparatuur:
Victron Multiplus-12-3000-120
Victron Blue Solar Charger MPPT-100/30
Bosch Compact (2e)dynamo 12v/150A met externe regelaar Mastervolt Pro B
De Victron laders zijn voorzien van de recente firmware update en hebben een keuze voor een LifePo4 profiel, een profiel dat ik ook nog wat wil aanpassen: de laadspanningen bijstellen. De externe Mastervolt Pro B regelaar kan niet voorzien worden van nieuwe firmware maar de laadspanningen absorption en float zijn wel instelbaar.
De accuset wordt opgebouwd met vier LifeoPo4 cellen Envision ESS 72173207 305Ah/3.2V met een Battery Management System JK Smart Active Balance BMS B2A8S20P - (4S - 8S) – 200A. De kosten van deze combinatie zijn vrijwel gelijk aan de kosten van de loodzuurset, rond de €500. De capaciteit van 305Ah is lager dan de huidige loodzuurset van 370Ah maar de effectieve capaciteit van de LifePo4 ligt een stuk hoger dan de loodzuur accu's: 80% LifePo4 tegen loodzuur 50%. Het is de bedoeling dat deze LifePo4 langer mee gaat dan de loodzuur.
Een nadeel van dit Low Budget plan is de afwezigheid van onderlinge communicatie tussen de componenten. In nieuwe laadinrichtingen en -opslag wordt tegenwoordig een communicatiebus toegepast: de Masterbus van Mastervolt, de VE.bus van Victron en ook de CAN-Bus van de JK Smart BMS. Na installatie wil ik me verdiepen in deze netwerkstructuur om uiteindelijk toch een communicatie-bus te ontwikkelen en gegevens uit te wisselen tussen de apparaten. Misschien moet ik dan nog wel de Mastervolt Pro B vervangen voor een Mastervolt Pro III. Het JK BMS kan de state-of-charge (SOC) doorgeven aan de laadinrichtingen waarbij dan de laadinrichtingen kunnen stoppen met laden.
Bij aanvang is mijn plan om alle laadinrichtingen te configureren op spanningen: Absorption 14,0 volt en Float 13,35 volt en waar mogelijk het amperage beperken tot 60A of 30A en Absorption-time zo kort mogelijk. De JK-BMS bewaakt de over- en onderspanning en zorgt voor balans van de cellen onderling. Door het instellen van de spanningen 14,0 volt en 13,35 volt verwacht ik de cellen nooit in volts te overladen en dus nooit een BMS shut-off mee te maken. De voorlopige spanningskeuze van 14,0 en 13,35 zijn veilig te noemen voor het laden van LifePo4 cellen tot 90% of meer. Misschien moet ik zorgvuldig meten en deze waarden nog bijstellen. De praktijk zal het uitwijzen.
De test-planning is om de set eerst te laden met de Multiplus en het proces te volgen middels de JK BMS bluetooth app die uitgebreide informatie verschaft en de reeds aanwezige Victron BMV602. Daarna te ontladen tot +/- 75% en aansluitend de Blue Solar zijn werk laten doen en dat ook monitoren met de JK BMS informatie. Uiteindelijk zal ook de Bosch dynamo met de Mastervolt regelaar aan de beurt komen, dit proces moet dan ook gemonitored worden op spanning en stroom waarbij ook de dynamo bewaakt moet worden op stroomafgifte en warmte. De absortie-tijd is instelbaar en moet zo kort mogelijk.
Voor dit plan heb ik geprobeerd om me zoveel mogelijk te informeren via internet, youtube en brainstorm met twee medeschippers uit onze jachthaven. Ik plaats hier het plan om forumleden mogelijk op ideeen te brengen maar zeer zeker ook om op dit plan te schieten of tips te krijgen, dingen die ik niet goed inschat of geheel over het hoofd zie. Kom maar op.....