LifePo4 Low budgetplan

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor jkb » 25 Apr 2024, 09:13

Sorry, float 27V à 27,2V
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 25 Apr 2024, 09:52

jkb schreef:Sorry, float 27V à 27,2V

Ik heb me niet verdiept in 24v systemen, maar misschien 28,4v toch wel?
De float is alleen belangrijk als je het laden niet uit kan schakelen, veel moderne laders hebben een mogelijkheid om uitgeschakeld te worden door een BMS of ander controle systeem.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor aadbloem » 20 Okt 2024, 11:27

De Low-Budget LifePo4 heeft deze zomer prima gepresteerd en ik wil uitbreiden.

In het kort de bestaande situatie:
4 LifePo4 cellen 3,2v in serie met een capaciteit van 304Ah
Aanpassingen aan bestaande laadapparatuur: Victron Multiplus 3000/16/120 aangepaste firmware die ATC (allow to charge) mogelijk maakt, Mastervolt Alfa Pro externe 3-traps dynamo regelaar ATC mogelijk gemaakt en Victron Solar regelaar ATC middels met VE.Direct niet-inverterende externe aan/uit-kabel. De ATC wordt extern aangestuurd door een eigen ontwerp minicomputer opgebouwd met RaspberryPi 3B en een relaisprint die de ATC signalen stuurt: Er mag (instelbaar) niet verder dan 95% SOC (state-of-charge) geladen worden. Het accupack van 4 wordt beveiligd en gecontroleerd (SOC) met een JK-BMS 200A. Deze BMS balanceert ook de cellen tijdens laden.

De gewenste aanpassing:
Om nu meer dagen zonder zon en walstroom stil te kunnen liggen wil ik de capaciteit verdubbelen met 4 identieke cellen en een nieuw pack te bouwen met: tweemaal de 2 bestaande cellen parallel te zetten en 2x twee nieuwe cellen parallel te zetten en deze combinatie van 4 dus in serie zodat een nieuwe capaciteit van 608Ah en 12,8v ontstaat die dan weer als zijnde 4 cellen bewaakt en gecontroleerd door de bestaande JK-BMS met daarachter weer de RaspberryPi 3B die de SOC leest en het laden aanstuurt.

De BMS wordt dus een beetje pootje gelicht door deze te laten werken als cel balancer voor 4 stuks cellen die eigenlijk bestaan uit 4x 2 cellen parallel.
Mijn vraag: Is dit een werkbare oplossing of moet ik de 4 nieuwe cellen in serie zetten met een eigen BMS?
aadbloem

info:

Berichtdoor FKZ » 21 Okt 2024, 08:05

Prima om de accus er bij te plaatsen als je stroom vraag niet groter word. Ik vind een 200 amp bms wel wat krap voor een MP3000.

Je voorstel maakt wel onbalans in je cellen 2x nieuw en 2x oud moet je interne weerstand van de gekoppelde cellen wel gelijk liggen. Anders gaan de voltages uit elkaar lopen.

Hier gaan de agms er uit en komen er 2x 12v lifepo accus voor terug. Bewust 2 ivm de vraag van de MP3000 .

mooi dat het goed bevalt
FKZ

ligplaats: Sneek
info:

Berichtdoor bassie77 » 21 Okt 2024, 18:39

Fijn om te lezen dat het goed bevalt! Ik ben ook helemaal blij met mijn lifepo4 batterij.

Ik zou als het mogelijk is een extra BMS plaatsen en dan beide parallel aansluiten. Zo heb je perfecte redundantie. Valt de ene BMS uit doordat bijvoorbeeld 1 cel gek doet blijft de andere werken. Zo ga ik het in ieder geval maken in het voorjaar.

Succes,

Groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 21 Okt 2024, 20:03

Een tweede BMS op de nieuwe set is inderdaad het meest optimale. Ik krijg dan wel een probleem met de laadapparatuur. Die is niet niet dubbel natuurlijk. In de huidige installatie schakel ik de (krachtige) dynamo, de Solarlader en de Multiplus uit bij een SOC van 99% (instelbaar) en een spanning van 14,2V. Ik kan uiteraard de tweede BMS ook bevragen op SOC en V maar wanneer ga ik het laden dan stoppen? Dat is eigenlijk de reden om setjes van 2 (2x oud en 2x nieuw) parallel te zetten en die setjes in serie. Ik kan niet doorladen tot een 2e set op die waarden is, de andere set kan dan in overload situaties raken.
aadbloem

info:

Vorige

Terug naar Projecten