LifePo4 Low budgetplan

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Yep » 21 Apr 2024, 22:43

In dit jaargetijde rond de 60 graden C.
Als het buiten 20 graden warmer wordt zal er wel wat bijkomen.
Maar ik heb genoeg marge nu.
Wellicht kunnen de laadwaarden nog wat omhoog.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Arjen9 » 22 Apr 2024, 06:45

Je kan in de wakespeed de belasting toerental afhankelijk maken. Ik heb dat bewust nog even uitgelaten maar je ziet dan ook dat de temperatuur het hoogst oploopt bij stationair draaien. ( scheelt in mijn geval 7 graden) Deze functie is ook ingebouwd om relatief kleine motoren niet gelijk te zwaar te belasten ( bijvoorbeeld in zeilboten)

Omdat ik een kleine dynamo ten opzichte van het accupakket draai ik 100% van het dynamo vermogen. ( daar was immers de WS voor bedoeld) de hoogst gemeten temperatuur is 81 graden. Bij iets meer toeren loopt het laadvermogen nog iets op maar de temperatuur juist terug.
De WS grijpt niet in omdat de waarden onder de ingestelde limiet ligt. Ben benieuwd wat er gebeurt als het buiten warmer wordt , en of dat invloed heeft.
Arjen9
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Yep » 22 Apr 2024, 09:54

Eensch, jij draait het om ofwel, volle bak laden en de temperatuursensor en toerental leidend laten zijn.
Is ook een optie.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 22 Apr 2024, 16:53

Wat gebruikt de Wakespeed dan als maximaal toegestane temperatuur? Of moet je die zelf instellen?
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Arjen9 » 22 Apr 2024, 18:34

Je kan kiezen uit vooraf geprogrammeerde dynamo merken of , als de juiste er niet tussen staat, zelf de instelling maken.
Arjen9
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor gewoonmich » 24 Apr 2024, 07:04

Ik blijf het een interssant onderwerp vinden. Maar vraag me af of het niet nog goedkoper en simpeler kan.

Bijvoorbeeld, LiFePO4 accu met ingebouwde BMS en temperatuur controle als huishoud accu en normale (lood) accu's voor starten en eventueel boegschroef.
Start accu laden doormiddel van dynamo (standaard) en LiFePO4 laden doormiddel van DC-DC lader. Van start accu naar LiFePO4. Als vervanging van een diodebrug.
LiFePO4 eventueel ook laden met (Victron) combi lader (geschikt voor LiFePO4) en MPPT (zonnepanelen) lader.

Volgens mijn kan je zo je dynamo ook niet kapot maken over over verhitte. Omdat de laadspanning bij draaiende motor loopt via de DC-DC lader
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor pascall » 24 Apr 2024, 08:43

gewoonmich schreef:Ik blijf het een interssant onderwerp vinden. Maar vraag me af of het niet nog goedkoper en simpeler kan.

Bijvoorbeeld, LiFePO4 accu met ingebouwde BMS en temperatuur controle als huishoud accu en normale (lood) accu's voor starten en eventueel boegschroef.
Start accu laden doormiddel van dynamo (standaard) en LiFePO4 laden doormiddel van DC-DC lader. Van start accu naar LiFePO4. Als vervanging van een diodebrug.
LiFePO4 eventueel ook laden met (Victron) combi lader (geschikt voor LiFePO4) en MPPT (zonnepanelen) lader.

Volgens mijn kan je zo je dynamo ook niet kapot maken over over verhitte. Omdat de laadspanning bij draaiende motor loopt via de DC-DC lader


https://www.litime.de/products/litime-2 ... mIQAvD_BwE
pascall
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor jkb » 24 Apr 2024, 10:10

Toch maar even een reactie. In de wetenschap dat er kritische reacties kunnen volgen. Mijn configuratie was: lood startaccu en lood service accu. Laden via dynamo en Victron diodescheider. Spanningsregelaar vervangen door één met iets hogere spanning om het verlies van de diodeverdeler op te vangen.
Victron Multiplus voor opladen met walstroom. Zonnepaneel 330 W met mppt van Victron.
Nu toegevoegd in het service circuit een goedkope (Grueniq.de, goedkoop gekocht via MP in nieuwstaat 24V 100A) Lfp4 accu. Met intern BMS en helaas zonder bluetooth. Zolang de lood service accu nog goed is blijft deze gehandhaafd. Daarna waarschijnlijk een tweede Lfp4. Met een accuschakelaar kies ik voor het service circuit voor de lood accu of de Lfp4 accu. Dus off grid dient de Lfp4 als reserve.
In het service circuit en in het Lpf4 circuit zitten Victron smart shunts. Daarmee valt te zien hoe vol de accu’s nog zijn. Uitgaande van vol 100% en het verbruik Andersom is wat lastiger: als je niet vol laadt, weet je niet hoe of de shunt de laadtoestand goed weergeeft. Liefst laad ik de Lfp4 ook tot vol. Zou de Lfp4 teveel ontladen worden en schakelt de interne BMS dan af en zou de Multiplus het laadproces niet aan de gang kunnen krijgen, dan heb ik nog een Victron blue smart lader van 8 A die de Lfp4 dan kan laden. De Multiplus heb ik voor het laden ingesteld op Lfp4. Moet de service accu maar genoegen mee nemen. De lood service accu is meestal vol door het zonnepaneel. De Victron Multiplus staat alleen aan tijdens het varen. Dus de service loodaccu staat niet constant aan de lader. De startaccu al zeker niet.
Tijdens het varen wordt de Lfp4, indien gewenst, via de Victron Orion TR smart DC-DC lader geladen. Met de mogelijkheid deze met een schakelaartje uit te schakelen (linker 2 contacten op de DC-DC lader.
Ik heb geen temperatuursensor op de dynamo. Daarom heb ik met een shunt in het dynamo circuit een ampèremeter geplaatst. Blijkt dat de loodaccu’s de circa standaard aanvangsstroom van ca 38 A gebruiken, dan wacht ik even met bijschakelen van de DC-DC lader. Mijn dynamo is een klassieke Bosch 55A. Al met al toch nog redelijk ingewikkeld en veel te monitoren. Maar ik heb eigenlijk geen zin me erg druk te maken over de noodzaak de Lfp4 niet altijd op 100% vol te hebben en over de kwestie van het balanceren van de cellen. Dan gaat de Lfp4 maar minder lang mee. Het is ook een mooi leer en hobby project. Hoewel ik nog wel eens kijk naar de mogelijkheid achteraf de Lfp4 te voorzien van een nieuw BMS met bluetooth. Ergens heb ik daar wel iets over gelezen. Ik denk op het camperforum.
jkb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 24 Apr 2024, 10:30

jkb schreef:Toch maar even een reactie. In de wetenschap dat er kritische reacties kunnen volgen.

Geen probleem, als jouw oplossing goed werkt dan is het toch prima? Ik begrijp dat in de accu een interne BMS aanwezig is? Ongetwijfeld balanceert die ook de cellen voor je. Wil je een extra BMS toevoegen kan je dan bij de cellen en ga je de interne BMS vervangen? Tweemaal een BMS zou ik niet doen. De hoofdfunctie van het BMS is balanceren en beveiligen tegen te ver laden en ontladen. Er is geen bluetooth op de accu, kan je dan wel de status van de BMS ergens mee opvragen en/of instellen? Ik zie wel meer dat schippers de laadtoestand in % bijhouden met een BMV ook Victron. Ook zie ik dat er vaak geladen wordt met DCDC laders van Victron. Met name omdat deze makkelijk te begrenzen zijn met de Bulk-Abs-Float instellingen. Je zet de Float vrij laag bijvoorbeeld 14,2v zodat het laden in feite stopt. Qua BMS is JK-BMS een veelgebruikte (made in China en te koop bij AliExpress).

Mijn experiment ging met de eis: De huidige laadapparatuur moet blijven werken, wellicht met wat aanpassingen maar geen omweg met een extra zogenaamde preload-accu waarop de dynamo(s) de laadstromen dumpen waarna vervolgens één of meer Victron DCDC laders en Smart Shunts gekoppeld worden om de LifePo4 te laden. Een oplossing die veel extra muntjes kost en mijn forse (2e) dynamo tekort doet. Ik heb met prima tips en hulp van Bluepowershop (Aquanaut) de bestaande laadapparatuur in kunnen zetten voor het direct laden van de LifePo4 set. Om de laadstroom te onderbreken bij 100% SoC heb ik zelf software ontwikkeld waarmee relais gestuurd worden om de laadstromen uit te schakelen. Het experiment is gestart met 4xLifePo4 cellen 308Ah in serie ter vervangen van een loodzuurset van 380Ah.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor jkb » 25 Apr 2024, 09:00

De float toch minder? Ca 27,6 V?
jkb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten