LifePo4 Low budgetplan

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Arjen9 » 05 Apr 2024, 18:27

Ik ga daar morgen mee verder. Ik begin te vermoeden dat het de dynamo is die afschakelt en inderdaad niet de bms. Ik zal ook de JK app in de gaten houden.
Ik had sowieso een instelling verkeerd staan op de wakespeed , signaal op de shunt verkeerd om, dat werkt natuurlijk niet echt mee.

De wakespeed moet ik beter in duiken, er is een log mogelijkheid waar hij data opslaat en je kan" life" meekijken wat hij regelt. Ik heb nu een lange kabel waarmee ik dit al varend op de telefoon in de gaten kan houden.
Morgen weet ik meer.


Waar ik nog wel tegen aan loop ,en waar jij misschien antwoord op hebt; ik heb de victron multiplus geprogrammeerd zodat deze geschikt is voor lifepov4. Instellingen heb ik van het internet geplukt.

Wat er nu gebeurt is dat wanneer de victron vindt dat de accu vol is en er zijn geen andere gebruikers dan schakelt hij uit. Dat is goed. Echter schakelt hij na 5 seconden weer in, komt er achter dat er geen behoefte is , en schakelt weer uit. En dat herhaalt zich eindeloos.
Bij een minimale stroomverbruik doet hij dat niet , dan blijft hij aan en zie ik een minmaal vermogen afgenomen worden. ( van de verbruiker die aan staat)

Er zal dus ergens een over-en onder grens ingesteld moeten worden of misschien een tijds- instelling zijn waar je dit mee kan voorkomen? Wat doe ik fout of waar moet ik het zoeken?
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 06 Apr 2024, 09:45

Arjen9 schreef:Wat er nu gebeurt is dat wanneer de victron vindt dat de accu vol is en er zijn geen andere gebruikers dan schakelt hij uit. Dat is goed. Echter schakelt hij na 5 seconden weer in, komt er achter dat er geen behoefte is , en schakelt weer uit. En dat herhaalt zich eindeloos.

Het laden gaat uit/aan denk ik? Dus je ziet de lader naar Float gaan en aansluitend weer naar Bulk of gaat het laden helemaal uit?
Er is waarschijnlijk een instelbare waarde Re-Bulk die er voor zorgt dat na het (iets) zakken van de spanning (onder de Float spanning) aanstuurt dat er weer Bulk geladen gaat worden, vervolgens zie je dan weer Absorptie en Float en wederom Bulk herhalend?
Je moet dan de Re-Bulk spanning lager zetten denk ik. Op mijn Multiplus is dat niet instelbaar en staat standaard op 0,6 volt onder Float omdat mijn Multiplus een te oud type is waar dit ook niet aangepast kan worden met een firmware update. Je zou de Floatspanning ook lager kunnen zetten. Vergeet de standaard instelling LifePo4 en stel je eigen waarden in met VEconfig.

Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Arjen9 » 06 Apr 2024, 13:15

Top, ik ga er mee aan de slag.
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 19 Apr 2024, 20:42

aadbloem schreef:.... het is een forse dynamo die 130A-150A kan leveren en ik hoop dat dat door de tegenspanning van de LifePo4 ruim onder die waarde blijft.

SimondeDanser schreef:Ik ben heel benieuwd of je daar gelijk in krijgt. Want dat is nu net waarvoor je steeds gewaarschuwd wordt dat dit juist niet zou gebeuren. We gaan het horen. Succes verder.Mvg Felix

Vandaag als laatste de Mastervolt dynamo en de instellingen van de Mastervolt Pro B regelaar uitgebreid onder handen genomen. Beginstatus accu SoC=80% en volt=13,5 De regelaar moet ingesteld worden zonder de temperatuur sensor om te voorkomen dat die meteen ook bijstuurt. Motor gestart met digitale voltmeter op B+ en dynamo massa. Absorptie voltage ingesteld op 14 volt en de absorptie-time zo ruim mogelijk. De timing is niet van belang omdat mijn software de regelaar gewoon uitschakelt zodra de accu "vol" is. De waarden in de software staan op data vanaf het JK-BMS van 14 volt en SoC 100%. De dyanmo ging voortvarend van start met 45A en ging al snel over in Absorptie (led) en bleef dus op 14v laden. De stroom liep langzaam terug naar 30A en de dynamo werd bovenop iets warm. de dynamo wordt geforceerd gekoeld en na het aansluiten van de temperatuur sensor liep de spanning meteen terug. De sensor zat op een te gevoelige plek en die heb ik verplaatst want bij 30-40A zal de dynamo niet defect raken wanneer de temperatuur iets oploopt in dit geval naar 25 graden. Sensor verplaatst. De dynamo heeft daarna de accu geladen met 35A continue gedurende anderhalf uur zonder verder warmer te lopen. Na anderhalf uur schakelde de software de regelaar uit bij 100% SoC en 14v. Ik denk dat ik de de absorptie spanning nog wel iets kan opvoeren naar 14,2 of zelfs 14,4 voor een hogere laadstroom maar voorlopig gaan we met deze waarden die op dezelfde manier de Multiplus en Blue-Solar Charger sturen (ook softwarematig uit/aan) het vaarseizoen in. Momenteel ben ik best tevreden met de Low-Budget LifePo4 installatie.
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 20 Apr 2024, 07:05

Het ziet er dus in eerste indruk allemaal goed uit. Mooi.
Wat mij opvalt aan je verslag is dat je dynamo helemaal niet met zijn volle vermogen ging laden. Of was die 45 amp voor het toerental wat je draaide wel het maximum? Ik neem toch aan dat je de dynamo ook wel even een hoog toerental hebt laten draaien? Ik ben wel benieuwd of de laadstroom toen ook niet verder opliep. Wat heb je als maximale laadstroom gemeten? Was dat die 45 amp? En wat is de maximale temperatuur van je dynamo geweest?
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 20 Apr 2024, 09:47

SimondeDanser schreef:Het ziet er dus in eerste indruk allemaal goed uit. Mooi.
Wat mij opvalt aan je verslag is dat je dynamo helemaal niet met zijn volle vermogen ging laden. Of was die 45 amp voor het toerental wat je draaide wel het maximum? Ik neem toch aan dat je de dynamo ook wel even een hoog toerental hebt laten draaien? Ik ben wel benieuwd of de laadstroom toen ook niet verder opliep. Wat heb je als maximale laadstroom gemeten? Was dat die 45 amp? En wat is de maximale temperatuur van je dynamo geweest?
Mvg Felix

De maximale laadstroom was 45A en de temperatuur van de dynamo werd +/-25 graden en dit liep niet op. Ik heb het toerental opgevoerd maar dat maakte niets uit. Dat is altijd zo geweest, ook bij loodzuur. Dit gedrag komt denk ik door de externe Mastervolt regelaar. De regelaar is nu voorlopig nog wat geknepen op 14 volt absorptiespanning. De bulk fase is heel kort omdat deze 14 volt snel bereikt wordt bij deze LifePo4 accu, veel eerder dan bij een loodzuuraccu denk ik omdat de klemspanning van de LifePo4 accu hoger ligt. De externe regelaar speelt hier een belangrijke rol in volgens mij. Verder vermoed ik dat de absorptiespanning nog wel wat omhoog kan om de laadstroom te verhogen. Het maximum dat deze Bosch dynamo kan leveren is 130A en de dynamo wordt aangedreven met twee v-snaren. Het is de onderste dynamo: (de externe regelaar is naast de dynamo op een verticaal spant geplaatst)
Afbeelding
De bovenste dynamo is een 90A dynamo en die laadt de start+hekschroefaccu en de boegschroefaccu (beide loodzuur 180Ah) die gescheiden zijn door een Cyrix 120A accuscheider.
De externe regelaar:
Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 20 Apr 2024, 17:03

Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat je laadspanning op 45 amp blijft hangen, ook bij een verhoogd toerental. Waar komen dan al die (broodje aap)verhalen vandaan van dynamo's die veel te warm worden of zelfs verbranden doordat ze continu op het volle vermogen zouden moeten draaien. 45 amp met een dynamo van 130 amp max dat is natuurlijk een peuleschil. Daarmee zal hij geen probleem hebben. Ook verwacht ik dat je dan geen problemen met de temperatuur van de dynamo zal krijgen. Een beetje dynamo mag tot boven de 100 graden komen. En daar zit jij nog mijlenver vandaan.
Ik zou die 14 volt maar gewoon zo laten staan. Dan zit je op 3,5 volt per cel. En dat is niet slecht. Als je daarboven uit wilt komen moet je stevig doorladen terwijl dat laatste beetje je weinig meer brengt. En met deze spanning zal je bms ook niet ingrijpen. Kortom de ideale situatie.
Jouw bevindingen zetten mij aan het denken. Ik heb één Mastervolt dynamo met precies zo'n regelaar als jij. Eén loodbank om te starten en een lifepo4 met een dc-dc lader. Alles is 24 volt.
Met jouw bevindingen denk ik dat een laadstroomverdeler tussen de dynamo en die 2 accubanken ook gewoon zou moeten werken. Eigenlijk was dat bij mij voorheen ook de situatie, maar dan met 2 loodbanken. Dan kan die dc-dc lader er helemaal tussenuit. Dat is ook al door Aquanaut geopperd. Ik ga van de week eerst proefdraaien met de dc-dc lader ertussen. Als dat goed werkt dan ga ik denk ik toch ook de versie met de laadstroomverdeler eens proberen. Alle componenten heb ik nog liggen. Dus dat is eenvoudig te maken.
Overigens begreep ik dat je de temperatuursensor op de dynamo had gezet en dat deze heel snel maakte dat de dynamo terug geregeld werd. Maar de sensor die bij de laadregelaar hoort is toch om op een loodaccu te plakken? En een accu wordt veel langzamer warm dan je dynamo.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 21 Apr 2024, 16:10

Er was inderdaad in eerste instantie een Mastervolt temperatuur sensor voor de accu aanwezig in het systeem. Vanwege de indianenverhalen dat een dynamo op hol kan slaan en kan uitbranden heb ik een mastervolt dynamo temperatuur sensor aangeschaft en gemonteerd. De andere temperatuur sensor ligt nu werkeloos in een bakje...
Dit is de nieuwe sensor, die aangeraden wordt bij gebruik van niet-mastervolt dynamo's:
https://www.mastervolt.nl/producten/alp ... uursensor/
Nogmaals: dat de dynamo niet op hol slaat en ongecontroleerd hoge stroom gaat leveren komt volgens mij echt door deze Mastervolt Alpha Pro B regelaar (de B staat voor Bosch) en ik denk dat de ingeregelde absoprtiespanning 14v snel bereikt wordt door de tegenspanning van de accu en zo de stroom binnen de perken blijft.

De dynamo's die op hol kunnen slaan zijn naar mijn inschatting de standaard dynamo's zonder instelbare (drie-traps-regelaar) en daarom wellicht snel uit kunnen fikken. Ook kunnen de standaard dynamo's niet uitgeschakeld worden zoals ook gewenst is voor LIfePo4 accu's bij vol=vol. Daar is dan ook het risico dat de BMS ruw afschakelt, de B+ dus onderbreekt, waarbij de dynamo zijn energie niet kwijt kan en ook uitfikt. Dat is wat ik meegekregen heb toen ik aan dit project begon.

Ook aquanaut heeft mij gewaarschuwd voor dergelijke risico's en hij heeft mij geadviseerd om een en ander goed in de hand te houden. Om zekerheid te hebben voor de dynamo heb ik de vraag ook bij Mastervolt neergelegd en een antwoord gekregen om de Pro B regelaar op de juiste manier uit te schakelen bij volle accu. Het afregelen van de spanningen komt gewoon uit de manual van Mastervolt. Voor de Victron Multiplus en Solar Charger heb ik van aquanaut zeer waardevolle tips en een nieuwe firmware voor de Multiplus gekregen, met name om een ATC (allow te charge) contact te hebben in de MultiPlus.
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Yep » 21 Apr 2024, 21:49

Een veel vergeten aspect in mijn ogen is het toerental van een dynamo.
In mijn schuit zitten 2 identieke Bosch 80A dynamo’s, elk aangestuurd door een eigen WS500 regelaar.
De toerentallen van de dynamo’s verschillen a.g.v. de poelieoverbrengingen.

Het was mijn doel om m.b.v. de instellingen van de WS500 regelaars de temperatuur van beide dynamo’s gelijk te trekken.
En dat is gelukt.

Dynamo 1 geeft bij 60% (48A) opbrengst exact dezelfde temperatuur als dynamo 2 bij 85% (68A).
Dynamo 2 draait dan ook sneller en geeft derhalve meer koeling.

Ofwel: Een grotere overbrenging tussen krukas en dynamo (kleinere dynamo poelie en/of grotere krukaspoelie) kan flink helpen de temperatuurontwikkelingen in de dynamo binnen de perken te houden.
Wel is het zaak om bij maximaal motortoerental het maximum toegestane toerental van de dynamo niet te overschrijden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 21 Apr 2024, 22:33

En hoe warm worden je dynamo's dan?

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten