Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Beemer » 02 Okt 2022, 21:09

@ Peterl, Rob
Ik kon volstaan met een actuator van 1100N load (ca 110 kg) bij 400mm stroke/slag (15mm/s). Maar dit zegt uiteraard helemaal niets over jullie situatie!

Benodigde slaglengte en kracht van de actuator is o.a. afhankelijk van: afstand draaipunt naar dek, helling staande mast en gewenste helling bij gestreken mast (met een dummy actuator in de vorm van buis en een staaf uitproberen!). Tip: tracht bij de zwaarste belastingen (begin heffen) de hoek van de actuator t.o.v. mast zo haaks mogelijk te maken.

De noodzakelijke sterkte van de benodigde actuator is theoretisch grofweg te bereken (gewicht mast, div. lengtematen/draaipunten, trekhoeken etc). Voor de zekerheid heb ik e.e.a. ook gecheckt met een oude veerbalans/unster (bevestigd op het aangrijppunt van actuator-mast, de mast omhoog getrokken; let wel op de juiste trekhoek gelijk aan beweging van actuator).
Alie levert ook betaalbare actuators met een grotere kracht (tot 150 kg) zijn ook leverbaar, maar deze worden dan erg traag (4 mm/s). Sneller dan 15mm/s (met inleveren van kracht) is ook mogelijk, maar niet echt nodig.

Bediening via afstandbediening (met 2 AB’s) is prettig bij werken op het dek. Bij deze AB kun je simpel kiezen tussen momentary/interlocking bediening (1x drukken en actuator gaat automatisch naar eindstop; bij nood eventueel te onderbreken met middelste knop op AB) of ‘jogging’ (knop vasthouden tot op-neer einde).

https://nl.aliexpress.com/item/32996454 ... 563%23537_

Of kies voor bediening met een simpele schakelaar (zowel met tiptoets/momentary– dan vasthouden tot op-neer einde- of houdschakelaar/non-momentary/latching) (ca 1 euro :D :D ).
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Beemer » 02 Okt 2022, 23:36

Peterl schreef:Is dat dezelfde AB die ik ook heb besteld, want begreep dat je de knop moet vasthouden tot de eindstop.

Dit is een andere AB dan ik heb.
Maar ook jouw AB heeft de mogelijkheid van interlocking (soms ook momentary mode genoemd), ofwel 1 kort moment op knop drukken en de actuator gaat automatisch naar eindstop.
Even op Ali zoeken naar een andere aanbieder van jouw AB die wel zo vriendelijk was om de instructies voor kiezen van de andere bedien-modus op de site te vermelden. Ik heb die instructie ooit wel op PC gedownload, maar nu niet direct bij de hand
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Peterl » 03 Okt 2022, 08:39

Ik denk dat jij dit verhaaltje bedoelt?

Control mode

1. tippen Modus (standaard): houd de afstandsbediening ▲ knop, de motor zal draaien vooruit, en de motor zal stoppen wanneer vrijgegeven.
Houd de afstandsbediening ▼ knop, de motor keert, en de motor zal stoppen na vrijgeven het.

2.Interlock Modus: Druk Op de afstandsbediening ▲ knop, de motor zal draaien vooruit, druk op de afstandsbediening ■ knop weer, zal de motor stoppen, druk op de afstandsbediening ▼ knop om reverse de motor, en druk op de afstandsbediening ■ knop weer om de motor.

Hoe te veranderen om Interlock Modus:

Interlock Modus: Druk Op de leren knop op de controller twee keer continu, de leren indicator zal flash, en druk op de afstandsbediening ▲ knop, de leren indicator knippert drie keer en dan brandt, druk op de afstandsbediening ■ knop, de leren indicator knippert brandt na drie keer, Druk op de afstandsbediening ▼ knop, de leren indicator knippert drie keer en gaat dan uit, de leren succesvol is.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Beemer » 03 Okt 2022, 10:57

Peterl schreef:Ik denk dat jij dit verhaaltje bedoelt?

Inderdaad! ;)
Bij mijn AB versie, moet je een jumper verzetten op 3 pinnetjes die op het elektra circuit. Bij jouw versie kies je dus software matig de gewenst gebruiks-modus.
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Peterl » 08 Okt 2022, 15:15

Eerst gekozen om de mast zijdeglans zwart te maken maar dat pakte niet lekker uit, lijkt wel hoogglans :( , weer glad en dood geschuurd en er nu een matlak opgezet, dat ziet er al heel veel beter uit. Hopelijk komt aankomende week de activator binnen en dan kan ik weer verder. Gisteren de boot van de werf opgehaald en daar dden ze aan de onderzijnde van het roer een nieuwe rvs as gemaakt, ik dacht dat het taatslager defect was maar de as was opgevreten.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Peterl » 09 Okt 2022, 20:40

Het bovenste gedeelte met antenne, ankerlicht en deklicht is klaar, deze week komt de actuator dan kan ik verder met het onderste deel.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Peterl » 13 Okt 2022, 20:56

Vandaag de actuator ingebouwd en gelukkig klopt de lengte precies met de 90gr hoek.
Nu het andere mastdeel er op maken en dichtschroeven en dan hopen dat de kracht genoeg is om hem omhoog en omlaag te krijgen.
Afstandsbediening functioneert ook goed en stopt bij de eindstop en beginstop.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Beemer » 13 Okt 2022, 21:24

Allemachtig, actuator ingebouwd in het onderste deel van de mast.
Dat gaat er strak uitzien.
Complimenten!
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Peterl » 14 Okt 2022, 14:11

Hij werkt :D Het mooie was dat de lengte van de 25cm arm precies genoeg is om hem 90 graden te kantelen.
Zonder probleem gaat hij omhoog en omlaag, nu van binnen en buiten afwerken en hij is klaar.
https://youtube.com/shorts/x9A1Si71wRs?feature=share
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor ErikHa » 14 Okt 2022, 14:57

Ziet er fraai uit. :!: Nu nog een opstaand kantje in het onderste mastdeel prutsen tegen inwatering.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten