Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Peterl » 01 Okt 2022, 12:36

Zoals een aantal van jullie weten heb ik deze zomer de Gillissen kotter gekocht maar was niet tevreden met de mast, hij is ingekort om onder de bruggen van 6m door te varen en dan heb je soms nog dat hie plat moet wat veel werk is, voorruit plat op het dek leggen etc.
Daarom wol ik een nieuwe mast maken die wel onder de 6 meter doorkan maar ook tot 3,5m teruggeklapt kan worden en dan valt hij op de buiskap.
Inmiddels van een vriend een mooie maranti balk ontvangen van 10x15 cm en daar zijn we mee aan de gang gegaan.
Ik wilde ook wel dat de bovenzijde iets verjongt werd naar achteren weglopend, kijken hoe dat straks wordt.
We hebben de balk over de lengte van 15cm hoogte doorgezaagd zodat we de mast kunnen uithollen voor de kabels maar ook voor de Actuator die in de mast gebouwd gaat worden en met afstandbediening bediend wordt.
Ik heb geen foto meer van de hele balk maar wel de delen waar ik mee bezig ben. dit is het bovenste deel van de knikmast waar ik flink gewicht aan het besparen ben om straks de actuator de mast omhoog en omlaag te laten bewegen.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Peterl » 01 Okt 2022, 17:24

Inmiddels het bovenste deel samengevoegd en voorbereid voor de doorvoer van kabels en antenne.
Ook de zaling er ingelijmd nu kan de hele handel drogen.
Op de andere foto is te zien hoe het geheel kan scharnieren boven de buiskap.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Solita74 » 01 Okt 2022, 20:39

Mooi stukje werk ik zou alle beslag er af halen als hij klaar is en dan lekker in de Epoxy zetten dan blijf je werk mooi marantie is nog al gevoelig voor nattigheid!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Beemer » 02 Okt 2022, 13:02

Vijf jaar terug mijn aluminium mastje van ca 3 meter ook elektrisch klapbaar gemaakt.
Was wel even puzzelen wat betreft keuze: - totaal lengte, - slaglengte en - snelheid/kracht van de actuator.
De lineaire actuator toen bij Alie besteld (incl. bijpassende AB, kostprijs totaal toen ca 60 euro). Ik heb de versie met stalen tandwielen ipv kunststof tandwielen.
De AB is programmeerbaar voor puls of continue, bij dit laatste gebruik je dus de eindstop-switches in de actuator.
Werkt dus al jaren feilloos ondanks het ontelbare keren gebruik.
Een besliste aanrader.
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Peterl » 02 Okt 2022, 13:42

Mooi te horen, ik heb een 2000N actuator besteld dus zou 200kg moeten kunnen verplaatsen, dat lijkt wel veel maar de arm van de mast is maar waar de cilinder naar binnen en buitengaat is maar iets van 15cm dus veel kracht nodig.
Zit alleen nog te twijfelen of ik hem houtkleurig laat zoals veel van de boot of zijdeglans zwart maak zoals de mast was.
Wil er aan een kant een microswitch inbouwen omdat mijn slag van de actuator iets langer is.

Terugkomend op Solita; Is maranti dan zoveel slechter in de blanke lak te houden??
Er zijn toch huizen genoeg met maranti kozijnen die ook enkele tientallen jaren meegaan in de blanke lak?
bovenste deel zover klaar.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Solita74 » 02 Okt 2022, 16:15

OK blanke lak prima maar dan 6 maal ,s’winters naar binnen schuren en weer een laagje en niet vergeten en in de verf vind ik beter dan zie je de inwaterings plekken niet en met mat zwart schilderen word dat gecamoufleerd succes
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Rob Art » 02 Okt 2022, 17:31

Beemer schreef:Vijf jaar terug mijn aluminium mastje van ca 3 meter ook elektrisch klapbaar gemaakt.
Was wel even puzzelen wat betreft keuze: - totaal lengte, - slaglengte en - snelheid/kracht van de actuator.
De lineaire actuator toen bij Alie besteld (incl. bijpassende AB, kostprijs totaal toen ca 60 euro). Ik heb de versie met stalen tandwielen ipv kunststof tandwielen.
De AB is programmeerbaar voor puls of continue, bij dit laatste gebruik je dus de eindstop-switches in de actuator.
Werkt dus al jaren feilloos ondanks het ontelbare keren gebruik.
Een besliste aanrader.


Heb je voor mij de gegevens van de gebruikte actuator? Ben zelf ook opzoek naar een goeie actuator.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Peterl » 02 Okt 2022, 18:05

Heb je voor mij de gegevens van de gebruikte actuator? Ben zelf ook opzoek naar een goeie actuator.

Ik heb onderstaande besteld, maar wacht nog even tot ik hem getest heb, ik heb de 12V 2000N en 25cm slag besteld ook extra steunen en afstandsbediening, met een week of 2 hoop ik het te kunnen demonstreren. Mijn bovenmast is 7,5kg, dat lijkt niets maar op een kantelpunt van 15cm is dat heel veel kracht. op de foto de beugels, afstandbediening en actuator iets van 125 euro samen.
https://www.aliexpress.com/item/1005001311183559.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.1e901802yZp4XB
https://www.aliexpress.com/item/1005004198407334.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.1e901802yZp4XB
https://www.aliexpress.com/item/10000400411482.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.1e901802yZp4XB
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Rob Art » 02 Okt 2022, 18:20

Peterl schreef:
Heb je voor mij de gegevens van de gebruikte actuator? Ben zelf ook opzoek naar een goeie actuator.[/quote]
Ik heb onderstaande besteld, maar wacht nog even tot ik hem getest heb, ik heb de 12V 2000N en 25cm slag besteld ook extra steunen en afstandsbediening, met een week of 2 hoop ik het te kunnen demonstreren. Mijn bovenmast is 7,5kg, dat lijkt niets maar op een kantelpunt van 15cm is dat heel veel kracht. op de foto de beugels, afstandbediening en actuator iets van 125 euro samen.
https://www.aliexpress.com/item/1005001311183559.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.1e901802yZp4XB
https://www.aliexpress.com/item/1005004198407334.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.1e901802yZp4XB
https://www.aliexpress.com/item/10000400411482.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.1e901802yZp4XB[/quote]

Hartelijk dank Peter, ik zal hem eens bestuderen.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Nieuwe mast maken die elektrisch bediend wordt

Berichtdoor Peterl » 02 Okt 2022, 18:20

Beemer schreef:Vijf jaar terug mijn aluminium mastje van ca 3 meter ook elektrisch klapbaar gemaakt.
Was wel even puzzelen wat betreft keuze: - totaal lengte, - slaglengte en - snelheid/kracht van de actuator.
De lineaire actuator toen bij Alie besteld (incl. bijpassende AB, kostprijs totaal toen ca 60 euro). Ik heb de versie met stalen tandwielen ipv kunststof tandwielen.
De AB is programmeerbaar voor puls of continue, bij dit laatste gebruik je dus de eindstop-switches in de actuator.
Werkt dus al jaren feilloos ondanks het ontelbare keren gebruik.
Een besliste aanrader.

Is dat dezelfde AB die ik ook heb besteld, want begreep dat je de knop moet vasthouden tot de eindstop.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten