Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 25 Sep 2022, 14:57

Ah dank je! toevallig gister al gehaald om te testen.

Besloten de 2 kielbalken er ook uit te halen ( die liepen niet eens helemaal tot vooraan ter hoogte van stuur maar waren 215 ipv 300 cm lang.

Daar ga ik morgen wel meranti in expoxy in lijmen en lamineren. De spanten worden dan van de blauwe XPS isolatieplaten gemaakt. (tenminste als we tevreden zijn over de eerste die we erin hebben ;)

iemand toevallig nog goedkoop adresje voor okoume 18mm multiplex voor de vloerdelen?

fijn weekend!
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 27 Sep 2022, 22:40

FKZ schreef:Die blauwe idd


Als ik het spant in vorm klaar heb niet eerst van te voren in epoxy zetten en pas later gaan lamineren? Ik neem aan dat je gewoon het schone/ontvette/stofvrije foam spant aan de bodem (kielbalken verlijmt), dan filets maken en dan gewoon op
Het blauwe foam direct beginnen met epoxy en lamineren aan bodem?

Voor die vervanging kielbalken ipv meranti gekozen voor kant en klare balken angelim hardhout die in exact goede maat waren (6cm hoeven inkorten). Lag buiten overdekt, 14% vocht dus nu na twee nachtjes woonkamer onder 10%. 3 lagen epoxy en dan de boot in. Kosten: 22 euro incl btw voor 2 x 305 cm:)
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor FKZ » 28 Sep 2022, 16:12

Ja schuim stof vrij en nette fillets onder in. Zorg ook dat je de scherpe kant boven eraf hebt. Met korrel 80 rond schuren
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 05 Okt 2022, 12:31

Nogmaals dank voor de adviezen! Bij deze een update en aantal vragen mbt lamineren.

Inmiddels een stukje verder > Spanten van blauwe XPS foam gesneden 60x125 platen. 3 x 62,5 is precies de breedte van de boot die we nodig hebben.
met schuine lassen en epoxy+katoenvezel aan elkaar gelijmd en resultaat supersterk. (zie foto's)

De spanten zijn nu allemaal 30cm hoog en 187,5 breed. We hebben zo'n contourmal (aftekenenhulp) waarmee we de spanten aan onderkant gaan aftekenen en met foamsnijder mooi rond snijden en de inkepingen voor over de kielbalken maken. Daarna snijden we aan de bovenkant nog een lijn recht af zodat ze allemaal even hoog zijn.

Aantal vragen:

1. Vandaag gaan de kielbalken erin. Verlijm je deze aan de romp met alleen epoxy of met epoxy+katoenvezel?
dan direct met spuitzak de fillets maken. Dit wil ik dan eerst laten uitharden minstens 12 uur voordat ik ga lamineren.

2. Hoeveel cm aan beide kanten van kielbalk moet het laminaat verderlopen over bodem? 25-30cm genoeg?

Ik heb de volgende weefsels liggen nu:

Biaxiaal glaslegsel 450 gram | 5 m2
Glasweefsel 300 gram (keper) | 2 x 1m2
Glasweefselband 10 cm (450 gram. | 5 meter
Biaxiaal glaslegselband 10 cm. (450 gram) | 5 m
Glasweefselband 10 cm. (220 gram) | 10 meter

3. Welke glasweefselband gebruiken voor de kielbalken en hoeveel lagen?

4. Welk glasweefselband gebruiken voor herstel van klein sneetje in bodem (5-6 lagen)?

5. Welk glasweefselband gebruiken voor de spanten en hoeveel lagen?

6. Heb ik een speciale (aluminium) paddleroller, lamineerroller nodig? of kunnen we gewoon met de rollers van de action luchtbelletjes eruit rollen?

Ik wil eventueel nog over de bodem (middelste stuk tussen de kielbalken over de lengte van de boot een extra laag lamineren in de lengte, is dit aan te raden en zo ja wat voor glasweefsel zouden jullie gebruiken?

Heel wat vragen, ik hoop dat een aantal van jullie nog wat extra advies kan geven op dit gebied! Tot nu toe zeer dankbaar voor alle hulp :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor FKZ » 05 Okt 2022, 18:17

Verlijmen met pasta dan vul je goed alle onfeenheden. Je kan direct fillets maken wel goed zorgen dat je niet je spant omstoot of verplaatst. 10cm overlap is voldoende voor naar de vloer. Je spant helemaal omkleden. Zorg dat je overal minimaal 2mm laminaar krijgt. Ziet er goed uit
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 06 Okt 2022, 14:43

Dank voor je advies FKZ wederom!

Iemand nog advies welke van de glasweefsels die ik heb liggen (hierboven in vorige reactie benoemd), ik het beste kan gebruiken voor kielbalken? En / of spanten?
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 30 Okt 2022, 17:08

Inmiddels liggen de kielbalken er superstrak en muurvast in, met 450 grams biaxiaal glaslegsel gelamineerd aan zijkanten.

In het vooronder lijkt de houten constructie van spanten/balken van goede kwaliteit hout (geen rot) echter zit het hout aan de zijkant en in de punt van de boot wel los.

Is het een idee om dit allemaal te schuren en vervolgens in aantal lagen epoxy te zetten en de zijkanten en contact punten met bodem opnieuw vast te lamineren? Het zijn lastige hoekjes en je komt er niet makkelijk bij (liggend) in het vooronder.

Nu is het tijd om de spanten in de breedte (187cm) van XPS isolatieplaten pas te gaan maken en te gaan lamineren. Ik heb met schuine lassen en een epoxylijm (katoenvezel) platen van 187cm lang gemaakt. Het idee is om de nieuwe spanten 10cm hoger te maken dan de oude spanten, of zou 5-7,5cm hoger al voldoende zijn?

We hebben een mallen tooltje gekocht waarmee we de bodem boot kunnen aftekenen op de XPS platen en ze op die manier mooi pas op de bodem en over de kielbalken kunnen verlijmen en vervolgens helemaal dicht lamineren.
Hierna gaat de boot te water om te controleren op eventuele lekken en het plaatsen van de bilgepomp, alvorens we de vloer in de boot gaan plaatsen (de vloerdelen zullen waarschijnlijk van garantie multiplex 18mm platen worden gemaakt die uiteraard in de epoxy worden gezet).

Hieronder een aantal foto's, ook van de spanten constructie in het vooronder.

Indien er iemand tips heeft wat te doen met de oude spanten constructie vooronder in de boot en het vastlamineren van de losse zijkanten in die lastige hoeken en in de punt van de boot dan hoor ik ze graag! :D

Alle andere tips of dingen die ik over het hoofd zie zijn uiteraard ook zeer welkom!


Afbeelding

spant punt boeg boot los:
Afbeelding

spant vooronder links los:
Afbeelding

nieuwe spanten XPS platen voor in de kuip onder de vloer:
Afbeelding
Afbeelding
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor pascall » 30 Okt 2022, 17:54

Ik zou op het diepste punt in ieder spant een halve ronde opening aanbrengen zodat er nergens water achter blijft staan, dan kan je via een inspectie luik altijd controleren of er gaan water onder de vloer staat.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 31 Okt 2022, 08:58

Dank voor de tip! Van de 4-5 spanten in de 'kuip' van de boot was ik van plan om sowieso bij elk spant in het midden van de boot twee openingen per spant te snijden tussen bodem en spant zodat water gewoon van achter naar voor en andersom kan lopen in midden van de boot. De Bilgepomp zal naar verwachting in het midden van de boot ter hoogte van het stuur komen. (daar zie ik ook de grote slang van oude bilge die door de romp aan stuurboord naar buiten afvoert.
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten