Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 07 Sep 2022, 00:25

Mopolcamper schreef:Meranti is geen hardhout en nauwelijks duurzamer dan vurenhout. Dat gezegd zijnde, hier zou ik ook niet aan beginnen.


Is Meranti geen hardhout? Ik dacht dat het geen soortnaam hout was, maar wel degelijk een combinatie van diverse soorten oosters hardhout?

In mijn onderzoek tot nu toe heeft het ook totaal andere eigenschappen dan vurenhout?
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 07 Sep 2022, 00:42

henkvd schreef:Komt een beetje vreemd over, zonder verder de boel af te kraken maar wat ik niet helemaal kan vatten is:
Er is een vermogen uit geven aan de tent.

Is dit nog een losse vloer die gemaakt is op de dubbele bodem, want ik herken die niets als enige vorm van een spanten, die zitten dan een stuk lager.
Dan kan je er gewoon een losse vlonder in leggen en is het klaar.

Als je nu in de boot staat heb je dan het idee dat je minimaal met een been er doorheen trapt of is dit best solide ?

Nu denk je er nog niet aan, maar hoe is de temperatuur in de loods, over 2 maanden zonder verwarming wordt epoxy al zeuren, 15 C wil je minimaal hebben.


Dit is dus ook exact waarom ik niet zeker ben van de mensen die aangeven dat dit een DHZ boot is oid. Er loopt zeer netjes aangelegde bekabeling door de boot, de tent die erop gemonteerd is, is in zeer goede conditie.
De boot stond al niet netjes op de trailer (waardoor in het midden de zijkanten iets ingedrukt werden).

Het zijn puur de spanten (en het zijn er maar 4) die gebroken zijn en/of loskomen uit een simpel half aangelegd glasvezelmatje.

Ik kan met mijn 118 kilo gewoon door de boot lopen zonder het idee te hebbe dat ik door de bodem zak.

De momenten dat we tijd hebben geven we gas en we zijn dan ook voornemens nu van achter naar voor te werken, spant voor spant opnieuw te zagen, in de epoxy, te verlijmen en de oude glasfiber delen rondom de oude spanten weg te slijpen en nette filletverbindingen te maken en glasmatjes erover.

De kielbalken zijn in goede staat maar kunnen we eventueel vervangen, hierna gaan we met 18mm okoume multiplex in 3 delen de vloer leggen met een aantal luikjes om eronder te kunnen kijken en uiteraard een pompje in de bilge (leiding naar buiten lag er al).

Het is even doorpakken maar ik vermoed dat we als de temperatuur lager wordt al lang klaar zijn (2-3 weken max).

Dan gaat de boot te water en zien we wel wat er gebeurd:)

Grootse issue nu is : van welk materiaal maken we de spanten (175cm lang 2cm breed en tot max 15cm hoog), we twijfelen om het met restanten van de okoume multiplex platen te doen die we voor de vloer gebruiken, of dat we geschaafde latten hardhout gebruiken (vers gezaagd heeft veel hardhout echter een vochtpercentage van 20-25%), zou het dan een optie zijn gewoon eiken planken of juist de multiplex in 3 lagen epoxy te gebruiken?

Dank voor jullie reacties heren, wordt zeer gewaardeerd! Altijd spannend zo'n project vooral als er wat 'slecht nieuws' tussen de reacties zit.
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 07 Sep 2022, 00:58

henkvd schreef:Is dit nog een losse vloer die gemaakt is op de dubbele bodem, want ik herken die niets als enige vorm van een spanten, die zitten dan een stuk lager.
Dan kan je er gewoon een losse vlonder in leggen en is het klaar.


Ik weet niet zeker of ik goed begrijp wat je bedoeld, maar de boot is in deze staat binnengekomen, zonder vloer zeg maar (rechtsachter zat nog een deel ik dacht betonplex vloer met pur eronder, ik heb het idee dat er een kluns aan heeft lopen beunen) maar het is echt de bodem die je ziet met over de lengte 2 kielbalken en dan in totaal 4 spanten in de breedte waarvan vooral de middelste gebroken en omhoog gedrukt zijn door verkeerde ligging op trailer. Nu we de boot in een auto brug hebben gehangen druk ik de gebroken spanten ook makkelijk weer in positie hoe ze zouden moeten zitten. Desondanks vervangen we ze allemaal, alles in de epoxy, filletverbindingen en lamineren.

vermoeden is dus ook dat de boot een tijd verkeerd op trailer heeft gelegen (en met gebroken spanten, zonder vloer en enige stevigheid is dat ook niet al te best)

indien iemand nog advies heeft over het te gebruiken hout voor de spanten.. Graag! En ik hou jullie hier op de hoogte van het verloop de komende weken!
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor eagle » 07 Sep 2022, 01:07

Dapper hoor!
Succes!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor chaea » 07 Sep 2022, 06:13

Nou succes dan maar.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 07 Sep 2022, 09:46

Dank jullie! i'll keep you posted!
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor jade » 07 Sep 2022, 11:18

Red ceder is misschien ook een houtsoort waar je naar kan kijken.
Het is erg licht van gewicht en goed bestand tegen vocht, waar het als je het goed lamineert niet mee in aanraking komt.
De hechting tussen epoxy en Red ceder is prima.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor henkvd » 07 Sep 2022, 11:53

Uit eindelijk verrot in ingepakt hout toch ook wel, de vraag is duurt dat lang genoeg, ik denk het wel.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor FKZ » 07 Sep 2022, 13:02

Als je gaat inpakken met epoxi en glas mat is hard hout helemala niet handig dat is namrlijk vettig vanzich zelf. Kies een goede schuimsoort b.v corecell m80. Of als het goed koop moet een goede pvc isolatie plaat xps schuim plaat deze verlijmen met epoxy pasta aan de boot. Fillets leggen en dan omkleden met 300grams glas weefsel met epoxy. Maak de biven kanten mooi rond dat maakt het leggen van de glasmaten veel makkelijker. Een stringer hoger maken geeft sneller sterkte dan dikere stringers. Met schuim en glas weefsel kan makkelijk net zo een sterke constructie maken als de oude houten stringers. Voordeel geen hout rot meer.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Popeye » 07 Sep 2022, 13:53

Zoek eens op bankirai. Misschien vind je bankirai vlonderplanken en kun je daar wat mee. Red cedar is geen constructiehout. Eikenhout is uiteraard ook goed. Hout met voldoende laagdikte van epoxy en een vochtpercentage van onder de 15% verrot niet. Vochtpercentage blijft stabiel. Heb zelf een boot (gemaakt) in Woodcore (hout en epoxy) en vaar daar na 17 jaar nog mee. Beschadigingen uiteraard zo snel repareren!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten