Interieur Barkas 1000 OK

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Interieur Barkas 1000 OK

Berichtdoor rope » 02 Jun 2022, 22:14

Eerder al als reactie in een ander project maar nu toch maar een eigen project op dit forum gestart.

Ik ben bezig met een refit van een vorig jaar aangeschafte Barkas 1000 OK. Motorisch goed en geen grote issues en ook al een vol seizoen lekker mee gevaren. Na een jaartje varen merkte ik echter dat alles net niet klopte of in ieder geval niet naar mijn zin. Allerlei onderdelen slecht bereikbaar en erg oneconomisch gepositioneerd. Sommige technische zaken zoals elektriciteit maar ook alle tanks, boiler en watervoorziening was verouderd, verkeerd of provisorisch geplaatst en soms defect (roestwater uit de boiler na een tijdje niet te hebben gebruikt). Ook het interieur niet naar mijn zin. Een zithoek met daarnaast een kastje met koelkast. De ruimte onder de zithoek is een extra kooi.De zithoek te klein voor een extra slaapplek. Toiletruimte te klein voor een douche. Het kastje naast de koelkast te klein om nuttig te zijn en de kooi eronder te krap. Met wat puzzelwerk heb ik nu een veel betere indeling bedacht. Koppel dat aan een flink verkleurd en slecht onderhouden teak interieur (vaak te dun om goed te schuren of te behandelen voor een opfrisbeurt) en het project is ontstaan.

Heb al het nodige aangepast:
- Verplaatsen en vernieuwen (grotere) watertank, dieseltank en vuilwatertank
- Nieuw electrisch toilet
- Raymarine EV150 op hydraulische sturing incl. autopilot
- Nieuwe Multiplus en AGM accu's
- Nieuwe waterpomp
- Electra gecontroleerd en grotendeels opnieuw aangesloten

En nu dus al een tijdje bezig met een deel van het interieur. Heb na het nodige slijp en laswerk aan het interne frame gedaan en kurk wat loskwam van de stalen wanden grotendeels vervangen door Armaflex. Eerst alles erachter nieuwe laag verf ook al was het meestal nog afdoende aanwezig. Ben nu begonnen met het timmerwerk. Aangezien ik tijdens klussen zelf veel tijd verlies met denken en meten en dan vaak achteraf toch niet altijd goed uitkomt heb ik nu alles vooraf in Sketchup gezet in wat avonduurtjes. Dan gaat het klussen zelf sneller want hoef alleen te bouwen wat ik heb bedacht. Zelfs dan kom je natuurlijk nog improviseren, maar veel minder dan te starten zonder concreet plan. Hierbij wat plaatjes, nog niet volledig maar geeft een beeld wat ik wil doen. Sommige panelen worden nog lades. Ik gebruik massief teak afgeronde profielen en teak fineer multiplex (gehaald bij D-K-S in Sliedrecht). Ik hou niet van al te veel ronde vormen maar wel afgeronde hoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu ik de eerste verbindingen wil lijmen komt al direct de volgende vraag naar boven. Aflakken doe je neem ik aan na het timmerwerk. Ik wil een aantal haakse verbindingen lijmen met PU lijm, maar dat zet iets uit en geeft dan mogelijk lijmvlekken op het onbewerkte teak fineer. Toch vooraf al lakken of zijn hier andere oplossingen voor? Of gewoon voordat de lijmresten droog zijn verwijderen met aceton?

Alvast bedankt voor jullie tips. Zal de voortgang met foto's proberen te blijven posten (heb zojuist Imgur etc. aangemaakt dus moet gaan lukken).

Gr,
Wim
rope
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 01:00
ligplaats: Heusden
info: Barkas 1000 OK

Re: Interieur Barkas 1000 OK

Berichtdoor Michelr » 02 Jun 2022, 22:43

Hoi Wim,

Voor het verlijmen van de platen onderling en hoeken die bij ons bestaan uit multiplex met teak fineer.
Gebruik ik Frencken Constructielijm Tix transparant 310ml.
Na het uitharden steek ik overtollige lijm weg met een beitel en de rest is te schuren, zonder vlekken.

Mvg, Michel
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Interieur Barkas 1000 OK

Berichtdoor FKZ » 03 Jun 2022, 07:54

Ik ben een groot voorstander van voor lakken van complete platen en daarna zagen. Voordeel de platen liggen vlak dus minder kans op zakkers. tevens zijn ze beschermt tegen vlekken en vieze vingers. nadeel is dat potlood slechter te zien is. voorlakken scheelt schuren en lakken aan boord wat door diverse hoekjes etc veel lastiger is dan een vlakke plaat. Ook al het massief lak ik voor op hele lengtes. Dan hoef je enkel kops hout te behandelen wat vaak of de lijm verbinding is of niet inbeeld dus minder kritisch is voor het lakken. Voor binnen delen van kasten heb ik veel hpl beplakt materiaal gebruikt 9 en 18mm. Voor de fronten dan wel edel gefineerd hout gebruikt en inderdaad massieve afwerk lijsten. mooi dat je alls getekend heb.

Als je elektrisch gaat vernieuwen overweeg ipv agm lifepo4 accus. Niet voor gewicht of ruimte besparing maar lifepo4 batterijen zijn veel efficiënter dan agm accus wat het gebruiken van grote vermogens zoals een dikke omvormer veel beter handelbaar maakt voor de accus. De de lage laad en ontlaad verliezen betekend dat wat je er instopt je er ook uit krijgt ipv agm accus waar je 15% meer moet instoppen en met ontladen met grote vermogens maar 70% terug te krijgen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Interieur Barkas 1000 OK

Berichtdoor Rob Art » 04 Jun 2022, 23:06

Hoi Wim, leuk project welke ik zeker zal volgen. Ben vooral benieuwd naar de techniek, hoe je een en ander hebt uitgevoerd.
Tip van mijn kant, zorg dat je hoofdstroom van oa je 12V systeem ook goed gezekerd is dicht bij de accu’s, ik kom nog veel schepen tegen die met een dikke draad rechtstreeks vanaf de accu’s verderop pas worden beveiligd op bijvoorbeeld een schakelpaneel.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten