Varend project: Doerak 950AK ('t Groene Draeckje)

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Varend project: Doerak 950AK ('t Groene Draeckje)

Berichtdoor vwillems1979 » 30 Mei 2022, 08:46

Goedemorgen,

Mijn bootje is 2 weken geleden het water uit gehaald voor knippen en scheren. Het bootje heeft 1 week op de kant gestaan. Ik heb het onderwaterschip en de rest van de romp een beurt gegeven. Ik heb in 1 week tijd nog nooit zo weinig geslapen :)

Van het onderwaterschip heb ik alle antifouling verwijderd en 2 lagen 2k-primer aangebracht (bovenop de bestaande primer). Hierna zijn er 3 lagen antifouling aangebracht. De rest van de romp is licht opgeschuurd, geplamuurd waar nodig en voorzien van 2 lagen 2k-lak. Ik moet zeggen, voor iets wat al zo lang in het water heeft doorgebracht viel het mij reuze mee. Nergens rotte plekken of wat dan ook. Ook heb ik de huid-dikte na gemeten, het dunste wat ik kon vinden wat 3,9mm (en dat was op 1 plekje), het overige was allemaal 4mm of meer.

Na deze grote beurt is 't Groene Draeckje niet meer groen en moet ik iets met de naam. Ik zelf zat heel simpel te denken om alleen de kleur in de naam te veranderen, dan zou het worden 't Blauwe Draeckje. Iemand misschien suggesties? :)

Ook moet ik niet vergeten om de VHF schip-license te laten wijzigen :)

Hierbij een linkje naar wat foto's: https://photos.app.goo.gl/NTmshcFeeF6HZeqZ9

Groeten,
Vincent
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Re: Varend project: Doerak 950AK ('t Groene Draeckje)

Berichtdoor Oeverloos » 30 Mei 2022, 10:43

De Doerak ziet er perfect uit.
Goed werk.
Lekker schip.
Hier in Friesland nog altijd een topper met immer blije gezichten.

De Blauwe Draak, een zeenaaktslak met kwallengif ...
Een liefhebber van neteldieren en waait met alle winden mee.

“Cohiba Robustos”

En als je zelf niet rookt:

“De Blauwe Walm”

Mvrg. Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 30 Mei 2022, 10:56, in totaal 2 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Varend project: Doerak 950AK ('t Groene Draeckje)

Berichtdoor Roadrunnertoao » 30 Mei 2022, 10:53

Dat ziet er weer netjes uit!!
Apart hoe de uitlaat zat toen ie uit het water kwam... ;)
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Varend project: Doerak 950AK ('t Groene Draeckje)

Berichtdoor Kwokko » 30 Mei 2022, 11:18

vwillems1979 schreef: Iemand misschien suggesties? :)

Het feit dat je geen rotte plekken tegenkwam ,is mede te danken aan het feit dat de boten bij Doerak gescopeerd werden ,voordat ze in de verf gingen.
Als de boot niet eerder gestraald is ,zit die laag er nog op.

In het filmpje hoor ik iemand zeggen , acht en halve ton staal" .
Waar zit dan in?
Want de mijne weegt 5 ton ,en is maar één meter korter.
Op de site van de club staat bij modellen ,dat de 950AK 5600 of weegt ,dat is bijna 3 ton minder dan 8,5 t.
Waar zit die 2,9 ton dan bij jouw boot?

Ik heb die lifting van de boot even bekeken,maar ik vond het maar linke soep.
Een sterbalk die smaller is dan de boot ,en aan de draagbanden lusjes die ook niet overhouden qua formaat.
Geen bescherming om de lusjes ,nee zo om de hoeken van de balk.
Één keer scheuren ,en de boel dondert naar beneden.
Dat kan stukken beter.


Qua naam ,als ik denk aan een Draeckje ,dan kom ik uit bij een VOC schip of iets van het koninklijk huis.
Niet bij een lomp model als een DOERAK.
Wat uiteraard niet betekend dat "lomp" niet mooi hoeft te zijn.
Namen als Waterbuffel en Waterhoen passen beter bij het model boot. :idea:

De naam Grutte Pier past beter bij deze boot ,gezien zijn wormvormig aanhangsel als uitlaat. :mrgreen:

Wil je als eigenaar van een Doerak ook de historie weten van het ontstaan van de Doerak ,schaf dan het boek "Revolutie op het water" aan.
Is te koop bij o.a. Bruna.
Een prachtig geïllustreerd boek met een schat aan informatie over het begin en einde van Doerak ,en alles er tussenin.
https://www.bruna.nl/boeken/revolutie-o ... 9464430349

Roadrunnertoao schreef:Apart hoe de uitlaat zat toen ie uit het water kwam... ;)

Daar zit de uitlaat standaard niet.
Ook niet waar deze naar buiten komt.
Ik vermoed dat er aan hermotorisatie is gedaan ,en dat er dus een droge uitlaat motor in staat.
Op deze manier hoef je de buis niet te isoleren ,want het buitenwater koelt de uitlaat wel af.
Of het mooi is laat ik even buiten beschouwing ,en in praktische zin niet goed.
Het feit dat hij stuk was ,had zijn reden.
Normaal zit de uitlaat iets hoger ,en op de rechterkant ,en is het een natte uitlaat.
Kwokko
 

Re: Varend project: Doerak 950AK ('t Groene Draeckje)

Berichtdoor vwillems1979 » 31 Mei 2022, 06:59

In het filmpje hoor ik iemand zeggen , acht en halve ton staal" .
Waar zit dan in?
Want de mijne weegt 5 ton ,en is maar één meter korter.
Op de site van de club staat bij modellen ,dat de 950AK 5600 of weegt ,dat is bijna 3 ton minder dan 8,5 t.
Waar zit die 2,9 ton dan bij jouw boot?


Ik had inderdaad op de website van de doerakclub (waar ik overgens ook lid van ben) ook gezien dat deze boot 5600 kilo weegt. Echter vermoed ik dat dit casco is gewogen bij de bouw. Ik heb in Delft aan een weegschaal gehangen en die vertelde 7,5t (wel met een volle brandstof tank en zonder de extra 1t ballast). De kraan daar in Delft mocht 6250 kilo tillen, dus dat feest ging niet door.

Ik heb die lifting van de boot even bekeken,maar ik vond het maar linke soep.
Een sterbalk die smaller is dan de boot ,en aan de draagbanden lusjes die ook niet overhouden qua formaat.
Geen bescherming om de lusjes ,nee zo om de hoeken van de balk.
Één keer scheuren ,en de boel dondert naar beneden.
Dat kan stukken beter.


Tsja, ik ben zeker geen expert en die jongens hebben het veel vaker gedaan. Als ik jouw zo hoor ben ik blij dat het goed gegaan is :)

Daar zit de uitlaat standaard niet.
Ook niet waar deze naar buiten komt.
Ik vermoed dat er aan hermotorisatie is gedaan ,en dat er dus een droge uitlaat motor in staat.
Op deze manier hoef je de buis niet te isoleren ,want het buitenwater koelt de uitlaat wel af.
Of het mooi is laat ik even buiten beschouwing ,en in praktische zin niet goed.
Het feit dat hij stuk was ,had zijn reden.
Normaal zit de uitlaat iets hoger ,en op de rechterkant ,en is het een natte uitlaat.


Ik ken natuurlijk niet de history van deze boot. Of er ooit hermotorisatie is gedaan betwijfel ik. Er ligt een indenor in en ik vermoed dat dit nog de orginele is. Het is inderdaad een droge uitlaat welke was door gerot. Ik heb dat stuk pijp gewoonweg laten vervangen.

Groeten,
Vincent
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Re: Varend project: Doerak 950AK ('t Groene Draeckje)

Berichtdoor Kwokko » 31 Mei 2022, 09:49

vwillems1979 schreef:Tsja, ik ben zeker geen expert en die jongens hebben het veel vaker gedaan. Als ik jouw zo hoor ben ik blij dat het goed gegaan is :)

Het feit dat jij erom lacht ,zegt genoeg.
Ik hoop dat je ook lacht als het wel verkeerd gaat.
Hijsbanden behoren te bestaan uit banden uit één stuk waar van de hijsogen doe t onderdeel van uitmaken.
Geen brede band waar lusjes a la big bags aan is genaaid.
En om een rechthoekige balk om scheuring van de band tegen te gaan , dikke canvas beschermingen ,want dit is vragen om problemen.
Op de wal een knappe boel met een hydraulisch gestempelde wagen ,en als kraanwerk een knoeierij.
Ik ken natuurlijk niet de history van deze boot. Of er ooit hermotorisatie is gedaan betwijfel ik. Er ligt een indenor in en ik vermoed dat dit nog de orginele is. Het is inderdaad een droge uitlaat welke was door gerot. Ik heb dat stuk pijp gewoonweg laten vervangen.

De history moet je boot qua motor kun je checken op de site van de Doerakclub door in te loggen.
Noteer het motornummer.
Als dat een PI is ,dan kun je deze vinden aan de linkerkant ,daar waar de 4 brandstofleidingen verticaal bij de motor zitten
Daar aan de motor zit een smalle schuine rand ,en daarop staat het nummer.

Dit nummer correspondeert met je bouwnummer van de boot.
Dat bouwnummer kun je vinden op de chassis balk ter hoogte van het galan ,dus net achter de KK op de linkerbalk.
Daarop staat met een laselectrode geschreven ,het bouwnummer van de boot.
Als er nog een Eista of Pro Aqua plaatje in zit ,staat het daar ook op.
Op de site van de club staat bij een 955( dat is een AK) je boot nummer vermeld,daarachter staat het motornummer.

Wel kan ik je verzekeren dat noch Dick Lefeber noch van Wassenaer deze knoeierij qua uitlaat hebben bedacht.
Dat komt uit de koker van iemand anders.
Deze rot je ook door, en met slechts 2 steuntjes aan de zijkant is dit vragen om problemen.
Om een uitlaat te beschermen ,hoort er boven en onder "berghout" langs te zitten
Één keer stevig tegen de wal of een ander raakt je ,en je "Lange Wurm" is plat of eraf.
Normalitér zit de uitlaat rechts.

Inderdaad ,je bent lid van de Doerakclub.
Ik zag de bootnaam staan in het leden archiefblad.
Kwokko
 

Re: Varend project: Doerak 950AK ('t Groene Draeckje)

Berichtdoor Patrick55 » 31 Mei 2022, 18:52

Hoi

Onze Doerak 950 PAV is enkele weken ook uit het water geweest. Daar woog hij 7500 kg met bijna volle brandstoftank, 100 dit water en drie kleine gasflessen. Gewicht af te lezen op de elektronische meters. Er was een groot verschil tussen voor en achter, weet niet meer waar hij het zwaarste was.
Ik herken de vele uren schuur en plamuurwerk. Was blij dat hij weer netjes in het water kon. Binnen twee jaar er opnieuw uit om het onderwaterschip te laten zandstralen. Daar was nu geen tijd voor maar het zal dan zeker nuttig zijn.

mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Varend project: Doerak 950AK ('t Groene Draeckje)

Berichtdoor heuvels » 31 Mei 2022, 19:17

Kwokko schreef:Op de wal een knappe boel met een hydraulisch gestempelde wagen ,en als kraanwerk een knoeierij.

Toevallig weet ik dat deze haven zeer serieus met de walkraan omgaat. Bedienend personeel is gecertificeerd, de kraan met toebehoren worden jaarlijks getest en gekeurd en voldoet aan alle eisen. Inclusief de singels.
Kraan kan trouwens 10 ton hebben.
Natuurlijk kan het altijd beter maar jouw commentaar is zo kort mogelijk door de bocht.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten