Project: Renken 2100 Classic

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Thieuke » 19 Mei 2022, 10:04

Beste allen,

Dit is de start van mijn project, het opknappen van mijn eerste eigen boot.
Het is een Renken 2100 Classic.

Lengte van 6,60 meter, breedte van 2,50 meter.
Mooi formaat om mee te beginnen.

Foto natuurlijk:
Afbeelding

Ook nog een filmpje gemaakt van de staat zoals het nu is (sorry voor het VVS):


Ik merk dat bij mij het filpmje niet ge-embed is op het forum dus hier voor de zekerheid de link: https://youtu.be/oDE1MIsDXcw

Het volgende wil ik uiteindelijk gaan aanpakken (in volgorde van aanpak)

    Deelprojecten
  • 1. ligplaats, klusruimte regelen + poetsen / wassen
  • 2. motor aan de praat krijgen --> elektrisch in orde maken. Klik hier voor de manual
  • 3. Rest elektra in orde maken
  • 4. Interieur vernieuwen (tapijt eruit, kussen + meubilair opnieuw bekleden (meubilair creme wit, kussens bruin), houten vloer erin (binnen en buiten)
  • 5. schades in polyester aanpakken + spuiten (andere kleur dan wit --> onderkant en opbouw goud/bruin of antraciet, bovenkant dek creme wit)
  • 6. moderniseren (radio, speakers, ramen blinderen et cetera)

Ik ga dat allemaal bijhouden in dit topic en op YouTube.
Zodra ik de boot ergens heb waar ik eraan kan werken, volgt een update.
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Wolf1 » 20 Mei 2022, 12:19

Thieuke, prachtig schip, ik weet niet hoeveel € er bij jou binnen komt, maar elke € die je hieraan spendeert kijk die eens goed aan en bedenk, hoeveel lol kan ik van die € hebben en hoeveel krijg ik er voor terug als ik hem in dit project steek ?
Hoe hard je ook poetst en hoe mooi je hem ook maakt, hij wordt nooit een € meer waart, alleen minder !
Wens je er heel veel plezier mee !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Thieuke » 20 Mei 2022, 12:58

Hoi Wolf1, dankjewel voor je bericht.
Met het principe dat je schetst ben ik zeer zeker bekend :mrgreen:
Net als met auto's zie je er weinig van terug, maar krijg je er veel plezier van.
Zeker als het er voor zorgt dat ik dat kan doen wat ik leuk vind in mijn vrije tijd, en straks met mijn 2 zoons lekker in de jachthaven kan verblijven, stuk beter dan de hele dag op de PlaStation :D

Het scheelt dat ik alles zelf doe, lekker in mijn eigen tempo en het eindresultaat is waar ik voldoening uit haal.
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Wolf1 » 20 Mei 2022, 13:46

Thieuke schreef: stuk beter dan de hele dag op de PlaStation :D

Het scheelt dat ik alles zelf doe, lekker in mijn eigen tempo en het eindresultaat is waar ik voldoening uit haal.

Dan gaat het helemaal goed komme, als ik ergen mee kan helpen, met plezier !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor jade » 20 Mei 2022, 13:50

Leuk ding, veel plezier van het opknappen en daarna lekker het water op. Als je winst wil maken kan je sowieso beter geen scheepje kopen….het heet niet voor niets plezier vaart.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Thieuke » 23 Mei 2022, 07:47

Wolf1 schreef:Dan gaat het helemaal goed komme, als ik ergen mee kan helpen, met plezier !
Gr. Wolf1


Ik zal vast tegen zaken aanlopen waar ik advies voor kan gebruiken.
Dank voor het aanbod.

jade schreef:Als je winst wil maken kan je sowieso beter geen scheepje kopen….het heet niet voor niets plezier vaart.


We gaan zeker veel plezier beleven, dank je!
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic - update 1

Berichtdoor Thieuke » 27 Mei 2022, 05:45

Sinds woensdag ligt ze weer in het water.
Donderdag begonnen met de eerste herstelwerkzaamheden en het schoonmaken, want wat is die vies zeg.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst even een accu gekocht en deze aan de druppellader gehangen.

Tevens de walstroom aangesloten op de stekker van de boot, maar niks doet het nog, dus dat is nog even puzzelen.

Afbeelding

Stuurkolom weer geïnstalleerd, het roer zit er ook weer op, maar daar maak ik vandaag nog een foto van.
Afbeelding

De console met het stuur en de meters zit weer vast op zijn scharnieren, want omdat het dashboard (weet niet of dit de goede benaming is, vast niet :D ) met de meters zo makkelijk te verwijderen is (6 schroeven) is het niet nodig dat deze console los staat. Het roer laat de heckdrive bewegen, dus dat zit goed.

En verder is het poetsen, poetsen en nog eens poetsen. Ik heb binnen al helemaal gedaan, die is nu helemaal netjes (foto volgt).

Met de deur dicht:
Afbeelding

Het slotje heb ik eraf gehaald. Ik heb geen sleutel, dus om.ervoor te zorgen dat hij niet per ongeluk in het slot kan vallen en ik d ekajuit niet meer in kan dus verwijderd.

Hier het verschil tussen wat het was en de eerste keer poetsen:
Afbeelding

Afbeelding

Voor nu was het dit. Vandaag ga ik verder met poetsen, de binnenkant buiten en daarna de buitenkant.

Verder heb ik bij NauticGear de nodige spullen besteld voor de elektrische installatie. Draden om de meters aan te sluiten in de juiste diktes conform de workshopmanual, verbindingsstekkertjes et cetera. Een keer een professionele striptang aangeschaft en automotive waterdichte stekkers om goeie verbindingen en kabelboom te kunnen maken. Deze kabelboom loopt straks van het dashboard naar de motor, waar ik weer stekkers ga maken aan de draden die van de motor naar het dashboard moeten. En twee nieuwe accuklemmen om ook die verbinding weer netjes te maken, want die zijn echt aan vervanging toe (zie foto acculader)

Maar dat is werk voor volgende week in de avond, want de kabelverbindingen achter het dashboard en de kabelboom kan ik prima rustig op de keukentafel thuis doen.

Tot snel!
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor broekie » 27 Mei 2022, 06:57

Voordat je geld besteed aan zaken die wel moeten gebeuren, maar niet zorgen voor echt grote tegenvallers, zou ik eerst de motor aan de praat brengen.
Het staartstuk controleren is ook belangrijk.
Daar kunnen fikse tegenvallers in zitten.
Het staat op punt 2 van je lijst.
Heeft de verkoper iets gezegd over de motor en aandrijving?

Verder leuk project als startende watersporter.
Onze eerste boot kwam ook niet uit de showroom :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Thieuke » 27 Mei 2022, 07:54

Ik snap wat je bedoeld en je hebt gelijk hoor.
De reden dat het op punt twee staat is omdat ik eerst de boot binnenste buiten wilde keren.
Dat heb ik woensdag gedaan, zodat ik spullen kon bestellen die ik nodig heb, of denk te hebben.
Tijdens het wachten op de spullen kon ik mooi poetsen :D

Ik heb de motor gisteren even met een vriend bekeken. Ik ken motoren, maar wat er achter gebeurd, daar moet ik nog over leren. Die vriend heeft er wel verstand van en heeft me één en ander uitgelegd. Ik heb er niet over gepost omdat dit de volgende stap is.

Over de motor:
Volvo Penta B230.
Onder de kleppendeksel ziet het er goed uit, geen sporen van slijtage, dieper niet gekeken. Mijn maat heeft gisteren uitgelegd over de impeller en wierfilter. Ik heb een reserve liggen kennelijk, dus die ga ik snel nakijken, nog voor het proefdraaien (maar daarvoor moet alles aangesloten zijn).

De standaard zaken ga ik vervangen voor de start. Dus riem, luchtfilter, bougies, bougiekabels et cetera. De olie gecheckt, die is op peil en mooi helder. Koelvloeistof reservoir met blauwe koelvloeistof, lijkt de juiste te zijn, maar wel wat vlokken bovenin, goed schoonmaken. Het oliereservoir van de sterndrive is leeg.
En dan het schoonmaken van de carburateur, of misschien wel vervangen, geen idee nog.

Deze vorderingen komen in de loop van volgende maand.
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic - update 2

Berichtdoor Thieuke » 30 Mei 2022, 00:03

Vandaag begonnen met de kabelboom uit te zoeken om de motor te kunnen starten en testen.

Stap 1: aansluitingen op de motor
Alle aansluitingen gecontroleerd bij de motor. Gelukkig allemaal in orde, de vorige eigenaar is daar niet aangekomen.

Stap 2: kabelboom van de motor naar het dashboard
Na wat zoekwerk in de spaghetti onderin de boot de kabelboom gevonden die van de motor naar het dashboard loopt.
Ook die was gelukkig intact, waar ik heel blij mee was.
De kabelboom en de kleuren van de kabels komen ook nog overeen.
In één van de doosjes met kabels ook de contrastekker gevonden, met 8 aansluitingen.
Deze was verder wel afgeknipt:

Afbeelding

Dat is op zich geen probleem.
Van de kabelboom naar de motor ga ik de stekker toch afknippen, ik vertrouw de oude stekkers niet.
Ik heb een setje automotive stekkers gekocht die ik binnenkort verwacht en daar ga ik een nieuwe verbinding mee maken naar de meters van het dashboard.

Afbeelding

Stap 3: nieuwe layout dashboard
Verder ben ik totaal niet gelukkig met de indeling van het dashboard

Afbeelding

Hier ga ik iets anders van maken.
Ik heb besloten van het bestaande dashboard een kader te maken waar ik een geborstelde aluminium plaat overheen ga leggen met een nieuwe indeling waar de metertjes in komen te zitten.
Er zitten nu ook wat loze gaten, en twee meters die ik er niet eens in wil hebben zitten (de klok (ik gebruik een horloge) en de draaiuren van de motor (die kan ook prima in de motorruimte komen, heb ik vooraan niet nodig)).

In het grote gat in het midden zat een kompas.
Die had de vorige eigenaar nieuw gekocht, met een lange kabel eraan, naar een apparaat die je dan ergens op de boot kwijt kan.
Ik maak daar later nog wel een foto van, die gaat waarschijnlijk in de verkoop ofzo. Ik wil dat op een andere manier weer terug op de boot zetten later.
Verder een hoop oude schakelaars met zekeringhouders, en een contactslot waar ik de sleutels niet van heb.
De schakelaars ga ik vernieuwen met deze:

Afbeelding

Het contactslot komt niet meer in het instrumentencluster, maar ergens anders op de console waar de instrumentcluster in komt te zitten.

Afbeelding

Op het instrumentencluster komt alleen een startknop in het midden:

Afbeelding

Ik heb in Fusion 360 een tekening gemaakt van de aluminium plaat, zoals de nieuwe indeling wordt:

Afbeelding

De gaten van boven links naar rechts zijn voor:
1. Olie temp
2. Olie druk
3. RPM
4. Snelheid boor
5. brandstof
6. Accu spanning

onder van links naar rechts
1. Schakelaars (met USB lader)
2. STartknop
3. schakelaars (met USB lader)

Ik kan er altijd later nog wat aan toevoegen natuurlijk, er is nog ruimte
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten