Project: Renken 2100 Classic

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Wolf1 » 30 Mei 2022, 09:14

Mis koelwater temperatuur !
En voor die accuspanning was ik voor een Victron accu conditiemeter gegaan !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic - update 2

Berichtdoor Thieuke » 30 Mei 2022, 09:38

Kijk, goeie tips, dan kan ik mijn layout nog gaan aanpassen.
Super bedankt, ik ga ernaar kijken. Voorlopig sluit ik het natuurlijk even aan zoals het nu is, want eerst moet de motor maar eens lopen.
Is het deze?: hier klikken

Waar ik oom nog naar moet kijken is de kabels die allemaal naar de drive achter de motor gaan. Kennelijk zit daar ook nog het één en ander aan aansturing of controle op, zoals de olie die daarvoor is, dus daar moet ik me nog even hoed over gaan laten informeren.

Als je daar toevallig nog wat websites over weet, hou ik em aanbevolen.

Ik vind ook nog de bediening van de boegbesturing aan met weer aparte stekkers die niet over de kabelboom van de motor lopen, dus ook daar moet ik nog induiken, en natuurlijk de verlichting en andere elektrische apparaten, maar dat komt weer wat later.

Ik wacht even op de levering van het contactslot (startknop doe ik weer wat later is nu niet per se nodig) en dan ga ik alles aansluiten met de nieuwe stekkers zodat ik de motor kan starten.
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Thieuke » 30 Mei 2022, 13:32

Intussen even verder gegaan met het tekenen van het nieuwe instrumentenpaneel.

Ik wil graag jullie mening hebben:
Optie 1:
Afbeelding

Optie 2:
Afbeelding

Afbeelding


Nog even een zijaanzichtje:
Afbeelding

Ik zie nu dat ik de schroefgaten ben vergeten in de hoeken, niet vergeten, komt later wel
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic; Update 3

Berichtdoor Thieuke » 03 Jun 2022, 10:34

Nou na 2 middagen lekker thuis aan de keukentafel met kabeltjes in de weer te zijn geweest, en alles aangesloten te hebben ben ik gisteren naar de boot geweest om de kabelboom weer aan te sluiten en te testen of alles ging werken, en of de motor wilde starten.
Nou starten wilde die wel, maar aanslaan wilde nog niet lukken.

https://www.youtube.com/shorts/IKgoulJME4Q

Ik weet ook wel hoe het komt.
Er komt geen benzine naar de carburateur.
Alleen krijg ik ook geen beweging in de gashandle, mogelijk staat die niet in neutraal, maar ik denk het wel, want de gasklep is dicht.
Ik ga zaterdag even met een startpilot aan de gang om te kijken of die dan wel wil aanslaan kortstondig.
Verder is het wachten op het dashboard. Ik heb nu alles aangesloten maar nog geen mooie kabelboom gemaakt, dat kan ik volgende week donderdag gaan doen als het dashboard geleverd wordt.

Verder heb ik de Bow-thruster aan de praat gekregen voor de helft, dus maar naar 1 kant.
Ik weet hoe dat komt, want er zitten twee stekkers aan en twee motortjes op de thruster die apart aangestuurd worden. Alleen van de ene kant heb ik de kabelboom gevonden naar de bediening, de andere moet nog ergens liggen, maar kon ik nog niet vinden.

Afbeelding

Nou genoeg te doen nog, en lekker puzzelen :D, bijvoorbeeld:
Ik heb wel de bediening van de hekdrive, maar die is niet aangesloten.
Ik heb ook wel de kabelboom van de hekdrive, maar de vorige eigenaar heeft de stekkers losgemaakt, een nummertje gegeven aan de kabel, maar geen nummertjes op de schakelaars aangebracht.
Ik zoek naar een schema, valt nog niet mee. Wel wat gevonden, maar niet helemaal passend op mijn model.
Zaterdag de boel maar eens doormeten met een multimeter.
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Thieuke » 03 Jun 2022, 13:40

Update op mijn eerdere post:

Na wat zoekwerk op internet gevonden wat ik nodig heb om de sterndrive aan te sluiten:
Ik vond namelijk dit plaatje op google:
Afbeelding

Wat mijn display betreft, A290 trim gauge indicator

Daarop gezocht en de workshopmanual gevonden: https://1drv.ms/b/s!AvtkZDSUCvddgbEWEK9 ... Q?e=wMaqXR

Met daarin het wiring diagram:

Afbeelding

Het gaat me dan juist om het deel met nummer 5: de switch, die kan ik nu makkelijk aansluiten.

En deze voor bij de sterndrive zelf, maar dat zit allemaal ongewijzigd aangesloten:

Afbeelding


Weer een stapje verder
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Thieuke » 04 Jun 2022, 16:54

Nou vandaag nog geen succes met de motor.
Paar dingen moet ik aanpakken/ onderzoeken:
- achter het blok komt tijdens het starten vloeistof uit de motor, aan de uitlaat zijde, daar moet ik even van zien te weten te komen wat dat is. Het ruikt als koelvloeistof, maar het is een beetje groenig
- v- snaar alternateur, die zit er niet op :shock:
- bougies en bobine vervangen
- nagaan waarom er geen benzine naar de carburateur wil stromen (door de doorzichtige filter kan ik zien dat de lijnen leeg zijn)
- doormeten alternateur

Verder wel een succesje vandaag aan boord gehad:
https://youtube.com/shorts/vIIOyRJDKnE?feature=share

De hoekinstelling van de hekdrive aan de praat gekregen. Moet alleen nog even de olie bijvullen.
Dat werkt nu weer.

Afbeelding

Afbeelding

Verder krijg ik de gashandle niet voor of achteruit.
Ik heb al gevonden dat ik ook stroom moet voorzien door de beveiliging van het niet starten in de versnelling. Hoe dat precies werkt ga ik nog onderzoeken.

Stukje bij beetje kom ik er wel.
Zodra alles motorisch en elektrisch in orde is gaan we met het interieur en exterieur aan de slag.
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Thieuke » 09 Jun 2022, 07:25

Update:

Ik heb mijn ontworpen dashboard ontvangen. Helaas was het alleen een plaat, en niet het 3D-element dat ik had getekend.
Het was mijn eerste ervaring met deze leverancier, en ga er even achteraan bellen, maar goed, de kosten waren niet zo hoog, dus ben ik lekker aan de slag gegaan met wat ik kreeg.
Het eindresultaat is dat ik de plaat op het oude houten dashboard ga schroeven en deze dan weer op de console in de boot schroef.

Zo is het voor nu even geworden, en ik ga verder zoeken naar de oplossing die ik eigenlijk voor ogen had.

Afbeelding20220609_000501 by Mathieu Verberne, on Flickr

Afbeelding20220609_000527 by Mathieu Verberne, on Flickr

Oh, ik heb om de lege gaten te vullen even de draaiurenmeter en klok in het dashboard geplaatst, die worden nog vervangen.
Ook de startknop die ik had gekocht paste niet in het daarvoor bestemde gaatje, dus ik heb een andere besteld die wel past, en ook lager is.
Die aansluiten is een kwestie van een extra kabeltje trekken tussen contactslot en knop, dus dat komt goed.

Ik heb nu 1 van de schakelaars maar gebruikt. Die is voor de verlichting van de metertjes.
De andere 7 kan ik gebruiken voor allerlei andere zaken, zoals het activeren van de boegschroef, verlichting, bediening van de hekdrive et cetera.
Die ga ik dan verbinden met een zekeringkastje, want nu zit er nog een echt ouderwetse zekering inrichting in de console, bijna compleet doorgeroest.
Dat volgt later.
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Thieuke » 10 Jun 2022, 08:41

Volgende stap gemaakt gisteren.

Dashboard geïnstalleerd, nog niet helemaal gelukkig met hoe het eruit ziet en de aansluiting van de aluminium plaat op het oude houten frame.
Daar ga ik nog even over nadenken.

Afbeelding

Filmpje: https://youtube.com/shorts/5_3dyig4ppk

Gisteren gedaan
- Bougies verwisseld
- bougiekabels vernieuwd
- bobine vervangen

Wat ik wilde doen maar niet gelukt is (geen goede schrevendraaier beschikbaar)
- verdeler vervangen
- rotor vervangen.

Na het vervangen van de meeste onderdelen van de ontsteking heb ik geprobeerd de motor te starten.
Met de startpiloot en de gasklep open wilde ze bijna aanslaan. Maar ja, geen benzine in de carburateur en in het doorzichtige filter.
Ik hoopte door de zuigende werking van de motor dat de benzine zou gaan vloeien, maar dat gebeurde niet.

Ik heb op de benzineleiding geblazen, en hoorde de benzine borrelen, dus geen blokkade in de tank.
Daarna gezogen aan de leiding om de benzine in het filter te krijgen in de hoop dat dat zou werken, maar ook toen wilde de benzine niet verder stromen.
Mijn conclusie was dan ook de benzinepomp is wellicht niet meer goed.

Afbeelding

Ik heb gelijk een nieuwe besteld, met pakking. Als die binnen is ga ik die vervangen, samen met de verdeler en rotor.

Afbeelding

Ik ben er bijna denk ik.

Dan is er nog de hekdrive die niet wil schakelen.
Heb aan de hekdrive de kap eraf gehaald. Ook daar kreeg ik geen beweging in het schakelmechanisme.
De kabel beweegt wel een beetje, dus die zit vermoedelijk niet vast, Hier ga ik me na de motor te hebben draaien verder in verdiepen.

Tot de volgende update! :D
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Adventure » 10 Jun 2022, 20:35

Ik zou die plaat laten poedercoaten.

Heb ik ook laren doen.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zit de schakel/gas unit nog niet gemonteerd.

Afbeelding

Boot staat nog onder een plastic zeil ivm schilderwerkzaamheden, die we hebben uitbesteedt.

Daarover later meer in ander topic.

Zelf ben ik wel tevreden over de plaat.

De onderzijde durf ik helaas weer niet te tonen dat is nog een chaos daar kan ik nog wel iets van opsteken :mrgreen:
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Project: Renken 2100 Classic

Berichtdoor Wolf1 » 11 Jun 2022, 08:51

Adventure schreef:Ik zou die plaat laten poedercoaten. Heb ik ook laren doen.
Hier zit de schakel/gas unit nog niet gemonteerd Zelf ben ik wel tevreden over de plaat.

Zo te zien heb je, je best gedaan. Alleen het gas/bedieningshandel zoals jij het noemt in de zelfde plaat had ik nooit gedaan !
Waarom niet, een stukje plaat met draad of moertjes aan de binnenzijde gelast in de console, waar deze control handel op staat ?
Het control handel heeft niets met de elektriciteit te maken en de combinatie werkt niet, kabels langer als dat je wilt, bij het minste geringste moet eigenlijk eerst da handel gedemonteerd worden, met moertjes waar je slecht of niet bij kunt, allemaal niet leuk en makkelijk !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten