inschrijving bij kadaster van schip

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor Hollandais1970 » 01 Nov 2021, 18:46

Goedemiddag,

Wij laten op dit moment een nieuw schip bouwen bij een kleine werf.

Wij hebben contractueel vast laten leggen dat het vaartuig in aanbouw en alle materialen en toebehoren die hiervoor zijn bestemd, zijn het
eigendom van de koper (wij dus) zijn zodra deze zaken op de werf arriveren of op een andere plaats onder berusting van de verkoper komen. Door middel van pandrecht etc is ook de verkoper verzekerd van betalingen en heeft hij de verzekeringen afgedekt.

Er wordt maar 1 boot per keer op de werf gebouwd en contractueel is heel duidelijk te maken wanneer de bouw start en wanneer hij eindigt. Ook doen we alleen aanbetalingen over zaken die dan vast aan de boot zitten. Er is bij faillissement dus duidelijk aan te geven wat ons eigendom is en wat we betaald hebben.

We gaan natuurlijk uit van het positieve..... :-)

We vragen ons gezien het bovenstaande nog wel af wat meerwaarde is van (voorlopige) inschrijving en waarmerken boot door Kadaster is bovenop deze contractuele afspraak. We realiseren ons dat het dit natuurlijk bovenop de contractuele vastlegging nog meer helder maakt wat van ons is in geval van onverhoopt faillissement van werf, maar vragen ons of dit gezien het eerder beschrevene wel echt meerwaarde heeft.

Wat zijn de voor- en nadelen van inschrijving bij kadaster van een (nieuw) schip, mogelijk ook op langere termijn? Zien we iets over het hoofd?
Ik heb gezocht op internet maar is me toch nog niet helemaal duidelijk.
Hollandais1970
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 Aug 2021, 14:56
ligplaats: Velserbroek, Netherlands
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor bas » 01 Nov 2021, 21:24

Nadeel zijn de kosten. voordeel is dat het eigenlijk de enige officiële manier is om vast te leggen dat het schip jouw eigendom is.

Nu weet ik niet om wat voor schip het gaat maar ik krijg uit je verhaal niet de indruk dat het om een roeivletje gaat. M.a.w. een flinke investering en m.i. zou ik het dan ook zeker kadastraal laten registreren.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor Oeverloos » 01 Nov 2021, 22:10

Volgens de wet, is eigendom het meest omvattende recht dat iemand op een zaak kan hebben.
Als je met de werf schriftelijk bent overeengekomen dat het schip in het kadaster in geschreven wordt op jullie naam, en de ambtenaar van het kadaster heeft de zichtbare en onzichtbare kenmerken aangebracht, dan is het schip jullie eigendom.

Een curator kan niet beschikken over jouw eigendom, omdat het niet onder de failliete boedel valt.
Doet hij dat wel dan zal elke advocaat, in zeer korte tijd, jouw eigendom weer onder jouw gezag krijgen.

Een schriftelijke overeenkomst waarbij de directie verklaart dat jullie de kopers en eigenaren zijn, is een overeenkomst tussen de directie van de werf en jullie, en is een van de overeenkomsten die vallen onder de boedel.
In de boekhouding staat jullie schip omschreven bij de post “onderhanden werk”.
Bij een failissement is de curator het bevoegd gezag en speelt de directie/eigenaar van de werf geen rol meer.
Als jullie naar de failliete werf gaan krijgen jullie wellicht geen toegang.
Bij een faillisement duiken er altijd belanghebbenden op die zwaaien met overeenkomsten.
De curator is niet anders gewend.
De curator kan zich bereid verklaren de overeenkomst met jullie te honoreren of om te zetten in een concurrente vordering.
Overeenkomsten tussen de directie met derden (jullie) zijn dus gevoelig voor interpretaties van de curator, zelfs als jij het recht aan jouw kant hebt.

Als de curator zich niet aan jullie schriftelijke overeenkomst houdt, kun je een advocaat raadplegen en deze kan voor jou naar de rechtbank gaan en jouw zaak daar bepleiten.
Als de rechter in jouw voordeel beslist kan de curator in hoger beroep gaan.
Een uitspraak van de rechter duurt gemiddeld één jaar, hoger beroep weer een jaar.

Verder kan de directie van de werf ook zonder dat de werf failliet is jullie schip in aanbouw verkopen.
Er zijn geen kenmerken aangebracht en, buiten dat, is het vaker voorgekomen dat een schip meerdere keren verkocht is aan verschillende argeloze kopers.

Kortom er gaat niets boven kadastraal eigendom.
Er worden diverse zichtbare en onzichtbare nummers en letters aangebracht op en in het schip.
Te gebruiken bij zeebrief, verkoop, diefstal, en hypotheek.

Ik ben overigens geen deskundige op dit gebied!

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor Yep » 01 Nov 2021, 22:32

Geen kadastrale inschrijving en iemand schotelt je overeenkomst voor aangevuld met intimiderende acties = boot kwijt.
Ik ken deze situatie uit 1e hand.
Kom op, die paar honderd piek bij aanschaf van een nieuwe schuit.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor Marie Christina » 01 Nov 2021, 23:15

Als ik het juist interpreteer gaat het ook niet om het geld.
TS wil gewoon meer informatie over het al of niet nut van een kadastrale registratie.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Nov 2021, 10:11

Ik sluit me bij Oeverloos aan . . .

Daarbij:
Die overeenkomst tussen jou en de werft eindigt bij de oplevering . . .

Die kadasterregistratie eindigt op het moment dat die in jouw opdracht wordt doorgehaald door een daartoe bevoegd persoon.

Ofwel: Kadasterregistratie is meer dan alleen bescherming tijdens de bouw.

Stel:
Je schip wordt gestolen en vrij snel direct doorverkocht aan een derde.
Je ziet haar varen, haalt de politie er bij en probeert het schip terug te krijgen.
Alleen heeft de koper een formeel koopcontract en kan laten zien dat hij het schip netjes heeft betaald.
En daar sta je dan . . in je hemd

Stel:
Je wilt tzt je schip verkopen.
Dan moet je nog maar afwachten of je je geld krijgt.
Bij een KR is dat simpel: Dan laat je de koper gewoon betalen aan een officiele derde (Notaris, scheepsmakelaar) en klaar ben je.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor heuvels » 02 Nov 2021, 10:29

Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor Oeverloos » 02 Nov 2021, 18:02

Nog even over het pandrecht en de waarde van de overeenkomst die je met de bouwer van het schip hebt afgesloten.

Bij een onverhoopt faillissement mag je er van uitgaan dat de curator jullie verzoek het eigendom van het schip te verkrijgen honoreert, op basis van de gesloten overeenkomst.
Maar de curator kijkt ook naar het pandrecht dat je hebt afgegeven: zolang je alle betalingen hebt verricht, ook als de werf failliet is, gaat alles zoals je mag verwachten.
Maar als je achter bent met je betalingen, of betalingen om welke reden dan ook, niet hebt gedaan, zal de curator eerst vorderen dat jullie de betalingen alsnog doen.
Blijf je in gebreke dan zal de curator het pandrecht uitvoeren, het schip verkopen, de betalingen incasseren en het restant aan jullie uitkeren.

Ook zonder faillissement kan bij een geschil, dat ontstaat bij de bouw tussen jullie als opdrachtgever en de werf, het afgegeven pandrecht een onverwachte rol gaan spelen.
Het pandrecht is wel iets om even bij stil te staan.

Als de samenwerking met de werf goed verloopt is de bouw van een schip en de samenwerking met de vakmensen die dit voor je doen, een fantastisch avontuur.

Mvrg. Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 02 Nov 2021, 18:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor Hollandais1970 » 02 Nov 2021, 18:47

Dank allen voor de reacties!! Erg nuttig.

paar opmerkingen/aanvullende vragen:
- tot op heden loopt de samenwerking met de bouwer uitstekend
- we zijn ons ervan bewust dat het pandrecht ook verplichtingen aan ons oplegt en dat is terecht
- het is inderdaad niet om het geld te doen (want dan hadden we dit avontuur beter niet kunnen starten), maar het gaat er meer om of het echt waarde toevoegt. Uit jullie reacties denk ik het zeker.

Ik las overigens net dat het verplicht is dat vanaf bepaalde waterverplaatsing per m3 verplicht is.

Enige twijfel die we hadden of we met de registratie niet veel gedoe op ons hals halen bij de evt verkoop van de boot want dat moet dan via een notaris of bij een eventuele overdracht naar onze kinderen.

Samenvattend komt het erop neer dat de rompslomp (gewaarmerkte paspoorten, afspraken kadaster, etc) wel veel meer zekerheid geeft bij faillissement en diefstal. De gang naar notaris bij verkoop of erfrecht is dan maar even een bijkomend kleiner nadeel.
Hollandais1970
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 Aug 2021, 14:56
ligplaats: Velserbroek, Netherlands
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor bas » 02 Nov 2021, 19:05

Rompslomp met het kadaster valt alles mee.
Wij zitten ook in het proces maar dat verloopt erg soepel zonder al te lange wachttijden.

En bij verkoop naar de notaris...tja, mijn hobby zal het ook nooit worden maar eigenlijk is dat dus precies datgene waarvoor je het doet. Mensen zijn vervelende wezens als er geld/bezit in het geding komt, dan kan het maar duidelijk wezen.

Enige wat ik me nu afvraag en wat ik nu zo snel niet kan vinden is of een kadastraal geregistreerd schip dan ook gelijk bekend is bij de belastingdienst als bezit. Misschien dat anderen hier ervaring mee hebben.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten