inschrijving bij kadaster van schip

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor Yep » 02 Nov 2021, 19:08

bas schreef:Rompslomp met het kadaster valt alles mee.
Wij zitten ook in het proces maar dat verloopt erg soepel zonder al te lange wachttijden.

En bij verkoop naar de notaris...tja, mijn hobby zal het ook nooit worden maar eigenlijk is dat dus precies datgene waarvoor je het doet. Mensen zijn vervelende wezens als er geld/bezit in het geding komt, dan kan het maar duidelijk wezen.

Enige wat ik me nu afvraag en wat ik nu zo snel niet kan vinden is of een kadastraal geregistreerd schip dan ook gelijk bekend is bij de belastingdienst als bezit. Misschien dat anderen hier ervaring mee hebben.


Dat zou best kunnen.
Maar het is roerend goed en valt derhalve niet in box 1 of 3.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor Hollandais1970 » 02 Nov 2021, 19:32

Dank je wel Bas.....

Ik was met name op zoek was de belastingtechnische consequenties rond mijn kinderen.

Ten aanzien van Box 3 voor je eigen boot kwam ik volgende tegen: Een boot valt net als bijvoorbeeld auto, caravan, juwelen en inboedel onder de roerende zaken voor persoonlijk gebruik. Deze hoeft je niet op te geven voor de inkomstenbelasting: ze zijn vrijgesteld voor de vermogensbelasting (box 3). Pas wanneer je je boot regelmatig verhuurt, wordt dat anders. Hetzelfde geldt wanneer je boten (of oude auto’s) verzamelt. Zolang je daar regelmatig in vaart (of rijdt) dan vallen deze onder persoonlijk gebruik.
Hollandais1970
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 Aug 2021, 14:56
ligplaats: Velserbroek, Netherlands
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor Yep » 02 Nov 2021, 19:35

Ik denk wel dat als je de schuit schenkt er schenkingsbelasting geheven kan worden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Nov 2021, 21:30

Oeverloos schreef:Als de samenwerking met de werf goed verloopt is de bouw van een schip en de samenwerking met de vakmensen die dit voor je doen, een fantastisch avontuur.

Hier kan ik me volledig bij aansluiten . . . !

Wij waren (inmiddels ook al weer) 16 jaar geleden ook in de bevoorrechte positie dat we een schip konden laten bouwen en de inrichting voor een groot deel zélf konden bepalen.

Een van de mooiste avonturen van ons leven en we genieten er nog steeds van.

Het moment dat haar kiel voor het eerst het water raakte zullen we nooit vergeten
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Nov 2021, 21:34

Hollandais1970 schreef:Enige twijfel die we hadden of we met de registratie niet veel gedoe op ons hals halen bij de evt verkoop van de boot want dat moet dan via een notaris of bij een eventuele overdracht naar onze kinderen.

Verkoop via notaris of erkende scheepsmakelaar heeft wel het voordeel dat je niet bang hoeft te zijn dat je naar je centen kan fluiten of dat je (bij contante betaling) monopoly geld blijkt te hebben.
Net als bij de verkoop van een woning, dient de koper nl het geld op de rekening van deze intermediair te storten.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor SimondeDanser » 13 Mrt 2022, 07:48

bas schreef:Rompslomp met het kadaster valt alles mee.
Wij zitten ook in het proces maar dat verloopt erg soepel zonder al te lange wachttijden.


Nou, ik heb afgelopen vrijdag mijn dossier bij het Kadaster ingeleverd en men vertelde mij dat vanwege grote drukte registratie 8-10 weken zal duren en afgifte van een zeebrief daarna nogmaals zo'n periode. Dus die wachttijden zijn kennelijk behoorlijk opgelopen.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor jkb » 13 Mrt 2022, 09:59

Kadastraal registreren altijd doen. Volgens mij heb je dan overigens ook geen andere papieren nodig als je met de boot in het buitenland gaat. (iCP?). En wat betreft de rompslomp bij verkoop. De koper kan het juist een pré vinden. En wil hij dit niet dan meen ik dat je de boot eerst kunt uitschrijven bij het kadaster en dan zonder notaris overdragen. De kosten zijn dan denk ik veel lager dan overdracht van het schip bij de notaris. Mijn boot heb ik ingeschreven in het kadaster en heb daar nooit spijt van gehad. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor Quota » 13 Mrt 2022, 13:13

Hoe werkt dat als een kadastrale registratie is doorgehaald, kun je het schip dan weer eenvoudig opnieuw laten registreren onder hetzelfde brandmerk, of krijgt het schip dan weer een nieuwe registratie?
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: inschrijving bij kadaster van schip

Berichtdoor Oeverloos » 13 Mrt 2022, 13:54

Het schip krijgt een nieuwe registratie.
Het brandmerk van het kadaster bevat een B voor binnenvaart en een Z voor zeevaart,
het jaar van registratie en sinds een aantal jaren worden op het schip microdots aangebracht.
Het kadaster kent:
- de kadastrale registratie van eigendom
- de hypothecaire inschrijving
Omdat je het schip bij een jachtmakelaardij hebt gekocht kun je het bewijs van doorhalen van de kadastrale registratie bij jouw makelaar inzien
én, als er een hypotheek op heeft gerust, het bewijs van doorhalen van de hypotheek.
Dat laatste wordt nog wel eens vergeten.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten