Voorwaarden nieuwe boot

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Voorwaarden nieuwe boot

Berichtdoor Hollandais1970 » 01 Sep 2021, 10:02

Goedemiddag,

Dank voor alle bruikbare tips op dit forum op een eerder post. Op basis hiervan heb ik contract voor onze nieuw te bouwen schip al behoorlijk herschreven.

Ik heb nog een resterende vraag. Hebben jullie advies over hoe een redelijk betalingsschema eruit kan zien?
Bouwer heeft het nu aan data gekoppeld terwijl ik het liever aan fases van oplevering van schip wil koppelen.

Wat zijn over het algemeen logische momenten en daarbij behorende percentages?

dank!
Hollandais1970
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 Aug 2021, 14:56
ligplaats: Velserbroek, Netherlands
info:

Re: Voorwaarden nieuwe boot

Berichtdoor FKZ » 01 Sep 2021, 12:31

Ik zou kijken naar de grote kosten posten. Staal betalen casco gereed betalen. Dan ook in schrijven casco. En vervolgens bij vaar klaar casco gereed komen betimmering en installatietechniek en nog een x % na proef vaart en eerste. gebruik oid.

Stel dat je open communiceert met de werf en je een goed gevoel hebt. Dan kan is het voor hem voordelig als hij geen bank hoeft te spelen. Geld op de bank levert geen fluit op dus jij hebt baat bij zo min mogelijk bank spelen van de werf. En snel zo veel mogelijk dure componenten kopen zodat je 2021 prijzen hebt ipv de x% verhoging in 2022. Dan zou je ook een afspraak kunnen maken waar je staal na inkoop, casco bij gereed komen en spullen afrekend. Het werk zou ook in termijnen kunnen. Ik verwacht dat de werf daar niks voor zal voelen omdat ze zo veel meer info over de kosten moeten delen.

Heb je een vaste prijs dan zou ik deze in 5 brokken hakken van 4x20% en de laatste 10% bij oplevering en een proef vaar periode van x maand. En 5 duidelijke mile stones benoemen ipv data. Heb je alles al betaald op datum maar je schip is pas halverwege.

Maak ook goede afspraken over meer werk. B.v meer werk is altijd op basis van offerte en schriftelijke over een stemming. Niet op uurtje factuurtje en mondelinge afspraken. Wellicht wat formeel maar wij hebben onder aannemers die scherp zijn in prijs maar vervolgens met een vork meer werk schrijven. Of in de opdracht bevestiging een deel van het werk uit de opdracht schrijven en dat weer als meerwerk facturen tegen hoog uur tarief.

Succes. En benieuwd naar het type schip wat je op het oog hebt.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Voorwaarden nieuwe boot

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Sep 2021, 13:01

Werkt die werf niet met het standaard HISWA contract?
Daar is dit allemaal in geregeld . . .

Tenminste, toen wij ons schip lieten bouwen, 17 jaar geleden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Voorwaarden nieuwe boot

Berichtdoor Hollandais1970 » 02 Sep 2021, 10:41

Dank jullie wel, ik zat inderdaad te denken aan opbreken in brokken
5% als waarborg koop
30% bij gereed komen onderschip
35% bij gereed komen onderschip en opbouw
20% bij beschikbaar komen betimmering en systemen
10% na proefvaart

We hebben wel de Hiswa voorwaarden voor gebruikte boot en de algemene voorwaarden van Hiswa als inspiratie gebruikt. Dit stond er echter niet.
Hollandais1970
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 Aug 2021, 14:56
ligplaats: Velserbroek, Netherlands
info:

Re: Voorwaarden nieuwe boot

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Sep 2021, 11:22

Hiswa heeft ook standaard voorwaarden voor nieuwbouw (althans die hadden ze in 2005), daarin is ook de opsplitsing van de termijnen vastgelegd en wat daar onder valt.
Dat laatste is nl van groot belang bij tussentijds faillissement van de werf in relatie tot eventuele schuldeisers.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten