door FKZ » 01 Sep 2021, 12:31
Ik zou kijken naar de grote kosten posten. Staal betalen casco gereed betalen. Dan ook in schrijven casco. En vervolgens bij vaar klaar casco gereed komen betimmering en installatietechniek en nog een x % na proef vaart en eerste. gebruik oid.
Stel dat je open communiceert met de werf en je een goed gevoel hebt. Dan kan is het voor hem voordelig als hij geen bank hoeft te spelen. Geld op de bank levert geen fluit op dus jij hebt baat bij zo min mogelijk bank spelen van de werf. En snel zo veel mogelijk dure componenten kopen zodat je 2021 prijzen hebt ipv de x% verhoging in 2022. Dan zou je ook een afspraak kunnen maken waar je staal na inkoop, casco bij gereed komen en spullen afrekend. Het werk zou ook in termijnen kunnen. Ik verwacht dat de werf daar niks voor zal voelen omdat ze zo veel meer info over de kosten moeten delen.
Heb je een vaste prijs dan zou ik deze in 5 brokken hakken van 4x20% en de laatste 10% bij oplevering en een proef vaar periode van x maand. En 5 duidelijke mile stones benoemen ipv data. Heb je alles al betaald op datum maar je schip is pas halverwege.
Maak ook goede afspraken over meer werk. B.v meer werk is altijd op basis van offerte en schriftelijke over een stemming. Niet op uurtje factuurtje en mondelinge afspraken. Wellicht wat formeel maar wij hebben onder aannemers die scherp zijn in prijs maar vervolgens met een vork meer werk schrijven. Of in de opdracht bevestiging een deel van het werk uit de opdracht schrijven en dat weer als meerwerk facturen tegen hoog uur tarief.
Succes. En benieuwd naar het type schip wat je op het oog hebt.