Als je van plan bent om een schip te laten bouwen door een jachtwerf zijn er enkele zaken die wellicht van belang kunnen zijn.
Insolventie van de jachtwerf:
Bij onverhoopte insolventie van de jachtwerf kan de werf failliet gaan.
De curator krijgt het beheer over de boedel en zal de schuldafwikkeling regelen.
Onder de boedel vallen naast het bedrijf en de inventaris ook alle schepen in aanbouw alsmede alle onderdelen (motoren, keerkoppelingen, etc.) die voor de schepen bedoeld zijn.
Dat betekent dat jou in aanbouw zijnde schip, en de onderdelen bedoeld voor jouw schip, en alle aanbetalingen die je hebt gedaan voor het in aanbouw zijnde schip, in de boedel vallen.
Daarmee zal de curator de schulden proberen af te lossen.
Jouw status is die van een van de schuldeisers. De belastingdienst heeft als schuldeiser voorrang.
Meestal betekent dit dat je én jouw boot kwijt bent én al je aanbetalingen of een deel ervan, omdat ze onderdeel zijn van de boedel van de jachtwerf.
Als je een schip laat bouwen door een jachtwerf is het dus van belang dat je in de “opdracht tot de bouw van een schip” laat opnemen
- dat je met de directie van de jachtwerf overeengekomen bent dat zodra het casco is afgelast het casco wordt ingeschreven in het kadaster inclusief brandmerk en eigendomsverklaring van het kadaster, waarmee het casco op jouw naam komt en alles wat er op of aangeschroefd wordt ook van jouw is en blijft.
en
- dat je overeenkomt dat de directie van de jachtwerf met de eigendomsoverdracht in stemt en hieraan meewerkt.
(Zie:
https://www.kadaster.nl/producten/boten/teboekstelling)
- wanneer welke betalingen plaats vinden.
Hierdoor is het in aanbouw zijnde schip jouw eigendom en valt het buiten een onverhoopte faillissementsboedel.
KvK:
Daarnaast is het heel gewoon om bij de Kamer van Koophandel de gedeponeerde Balans en de Verlies en Winst rekening van het laatste jaar op te vragen.
Hiermee krijg je een idee van de financiële soliditeit van de jachtwerf.
Opdracht tot bouw:
De opdracht tot bouw overeenkomst wordt bijna altijd opgesteld door de jachtwerf. Het is dus belangrijk om jouw wensen kenbaar te maken en te zorgen dat in de overeenkomst alles is opgenomen wat jij nodig acht.
Dat laatste is minder eenvoudig dan je op het eerste gezicht denkt.
Het begint met het ontwerp en de bouwtekening. Als je daar later veranderingen in wilt aanbrengen, wordt dat meerwerk. Meerwerk is een los eind.
Verder is het ideaal als van elk onderdeel van het schip, dus b.v. de specs van de ankerlier, de homokineet, het schroefaslager, de dikte in micron van de gespecificeerde verflagen, de diepte en grootte van de kettingbak, lengte en specs van ankerketting, ankerrol, anker, etc. een specificatie wordt gegeven. Alles wordt schriftelijk vastgelegd. Mondelinge afspraken is vragen om problemen.
Standaard bouwt een jachtwerf een motor en een aandrijflijn (demperplaat, homokineet, stuwdruklager, as, schroefasdichting, schroefaslager) die voldoet aan de rating “recreational duty”.
Als je liever een andere rating wilt, b.v. light duty, medium, intermediate duty of heavy duty onderdelen wilt, dan moet dat vooraf met de werf overeen gekomen zijn.
Het punt is dus dat je de jachtwerf een aantal vragen kunt stellen en dat zij jou van advies kunnen dienen.
Een jachtwerf die al jaren schepen bouwt zal hier geen moeite mee hebben, maar het is aan jou of je tevreden bent met de voorstellen. In het algemeen geldt dat een jachtwerf die al jaren een bepaald type schip bouwt, precies weet wat ze doen en ook weet hoe bepaalde dingen beter kunnen. Dat heeft te maken met prijsstelling en marktpositie.
Mijn ervaring is dat je een keuze maakt uit de voorstellen van de jachtwerf maar dat je later toch weer zaken gaat vervangen omdat deze niet voldoen aan je verwachtingen. Dan koop je dus dingen twee keer.
Met name als het schip zeer goed voldoet ga je verdere reizen maken en hogere eisen stellen dan je aanvankelijk voor ogen had.
Voor een goed advies van de werf zou je hen de juiste informatie moeten geven, b.v. over het vaargebied.
Je denkt misschien, ik blijf op het binnenwater, maar als je schip fantastisch bevalt, ga je misschien de rivieren op of het wad op, naar Engeland of naar Denemarken.
Mvrg. Oeverloos