Thompson speedboot

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor broekie » 16 Dec 2021, 07:47

Lekker bezig, er zal geen tweede van varen. :D
Met de motorsteun zou ik gaan voor optimale sterkte.
Misschien stalen beugels gebruiken bij de bevestiging aan de boot.
De 50 PK kan de boel behoorlijk belasten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2541
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Dec 2021, 12:30

Beste Broekie,

Ik hoop inderdaad op een positieve manier uniek :D
Je zegt iets over stalen beugels bij de bevestiging aan mn spiegel, kun je me daar iets meer uitleg over geven?
Mijn plan is om met 8 goede RVS bouten de bracket door de spiegel te monteren en de twee "vleugels" die het platform gaan vormen met in totaal een stuk of 8 RVS houtdraadbouten in de spiegel vast te zetten (dus niet er doorheen)
Eventueel kan ik de opstaande lip waar de motor aan komt te hangen, nog extra borgen met twee ogen en twee draadspanners naar het midden van de spiegel.. maar dat bekijk ik later.
Ik ben echt benieuwd wat je bedoelt.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor broekie » 16 Dec 2021, 16:53

Ik zou het dikke deel waar de motor aan hangt met bv twee beugels inwendig verbinden met het hout dat aan de spiegel komt.
Je hebt nu een houten schot daarin. Dat is op zich prima, maar 50 pk in de golven en bochten zal behoorlijke krachten op de bracket loslaten.
Motor vastbouten door de stalen beugel die aan de binnenkant zit.
Dan kun je de andere kant van de beugels met bouten door de spiegel monteren. Heb je direct stevigheid voor de bouten.
Zet je aan de binnenkant van de boot nog twee strippen staal waar je de moeren tegenaan draait, kun je het geheel vasttrekken.

Ik omschrijf het misschien wat moeilijk, maar het wordt aan de motorkant: bouten door de motor - hout - stalen strip en aan de spiegelkant: staalstrip - spiegel - staalstrip wat je vasttrekt.
Uiteraard waterdicht vastkitten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2541
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 01 Jan 2022, 19:28

En weer even een update...
Het is echt ongelooflijk verrassend hoeveel tijd er al in mijn "bakje" is gaan zitten.
Maar desondanks wel weer wat progressie gemaakt.

Afbeelding
De binnenkant is voorzien van een aantal lagen bilgeverf, dat leek mij in ieder geval een prima afwerking.

Afbeelding
Deze heb ik van de kerstman gekregen. Het is de vlag van Leovardia (Leeuwarden) Was een klein gebaar met een grote boodschap.
Voor mij een extra motivatie om dit project tot een goed einde te brengen.

Afbeelding
Dit is de huidige staat van mijn bakje. Afgelopen dagen de deksel gemonteerd. Ik ben er wel achter gekomen dat het niet perse handig is om watervast verlijmd multiplex te kopen van hardhout.
Uiteraard geeft het een boel stevigheid, maar het materiaal is niet perse lief voor mijn RVS schroeven.
De plaat is geschroefd, met glasweeefselband rondom versterkt en uiteindelijk voorzien van een afdekkende laag 160 grams glasvezel. Ik kan wel merken dat ik iets meer handigheid begin te krijgen in het plakken van glasvezel met epoxy. Wat beter plannen, netjes op maat knippen (ik moet nog even een goede schaar kopen) maar vooral secuur werken. Ik neem mijn tijd wat meer en dat betaalt zich gewoon uit
Het bakkie weegt onderhand een kilo of 40 schat ik. Over de "lip" waar de BB motor komt te hangen, wordt nog een stuk traanplaat gemonteerd met een horizontale uitloop naar mijn afdekplaat voor nog meer verbinding.
Aan beide zijkanten komt nog een horizontale lat als steun voor de beide "vleugels" die als zwemplatform zullen fungeren

Afbeelding
Het is wat lastig te zien, maar dit zijn dus de twee vleugels. Ik kan nog niet goed inschatten of ze voldoende sterkte zullen hebben zonder een extra steuntje, maar dat wordt in de komende weken wel duidelijk.

Voor de kussen set heb ik inmiddels een mal gemaakt die de basis zullen gaan vormen voor de bankjes.
Deze mal zal ik met mooi weer afpassen in de boot om te bepalen hoe hoog ze moeten worden en hoe de rugleuningen uitkomen in verhouding met de rand van de kuip.
Het houdt me van de straat zeg maar..
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 21 Jul 2022, 13:23

Tijdje geleden dat ik een post gedaan heb zie ik.
Ik wilde jullie wel even deelgenoot maken van de status van mijn project. Na anderhalf jaar bloed, zweet en tranen wil ik jullie voorstellen aan de Polydana J.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor broekie » 21 Jul 2022, 17:13

Ziet er erg mooi uit. Vakwerk.
Zal je veel plezier van hebben mede omdat je het zelf hebt gemaakt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2541
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Peterl » 14 Okt 2022, 18:15

Daar heb je een mooie boot van gemaakt, veel vaar plezier
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor McBoaty » 16 Okt 2022, 19:41

Strak bootje!
Ik ben altijd een beetje jaloers op de klussers die een perfect staaltje werk neerzetten, ik begin altijd met grootse plannen maar eindig meestal snel snel snel, verre van perfect. :|
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten