Thompson speedboot

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 31 Mei 2021, 15:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo. De eerste plaat multiplex zit erin gelijmd en is afgewerkt met epoxy plamuur van eigen fabricaat. Vanavond gaat er nog een plaat overheen die de hele achterkant bedekt.
De vloerplaten voor in de punt zijn helemaal op maat gezaagd en staan inmiddels ook in de epoxy. Ben er achter gekomen dat ik rondom de vloerplaten nog wel een latje aan de onderkant moet aanbrengen om de vloer vlak en stevig te maken.
Voelt goed om nu in de opbouwfase te zijn.

To do:
Vanavond de laatste plaat op de binnenzijde achterkant
Vloerbalken op maat maken en monteren tegen de binnenzijde achterkant
Vloerplanken punt in twee lagen epoxy, latjes monteren en dan kunnen ze gemonteerd worden (nog even uitvogelen of ik naast schroeven ook moet kitten)
Benzinetank reinigen, nakijken en monteren..

Wordt vervolgd.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Roger1985 » 09 Aug 2021, 21:07

Mooi project!
Dit hele verhaal komt me bekend voor. Ik heb vroeger een searay srv180 gekocht die ik bijna met blik en veger bij elkaar kon vegen.
Ik heb toen de domme fout gemaakt de mercruiser in orde te willen maken, wat inderdaad een enorme moneypit bleek te zijn.
Om net in plané te komen zou je toch een 30pk nodig hebben schat ik. En inderdaad een vaarbewijs zoals de mede forummers al aan gaven.
Wil je plezier hebben met deze? Ik heb nog een Chrysler 120 langstaart staan uit '74. Die qua uitstraling denk ik mooi bij jouw boot past.

Ik hou dit project zeker in de gaten, mooi model en inderdaad mooie lijnen!
Roger1985
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 09 Aug 2021, 18:25
ligplaats: Maastricht
info: Almar 14e 1964
Johnson 60 V4 1964

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 11 Aug 2021, 12:06

Zo. Weer even een update. Het werk vordert, maar het gaat minder snel dan gehoopt. Mijn verwachting is dat ik hem nog dit seizoen voor een testvaart te water zou kunnen laten, maar dat idee heb ik inmiddels laten varen.
Is niet erg want ik denk dat met de opgedane ervaring het wat realistischer is om te richten op volgend seizoen. Dan heb ik buiten het seizoen tijd om een mooie motor te zoeken. Dank Roger voor het aanbod, maar ik heb mij oog laten vallen op een Yamaha 75/85 Pk. Die zijn goed, betrouwbaar en met een uitstekende verhouding tussen gewicht en vermogen. Prijzen van motoren zijn echter bizar momenteel.
Wat me ondertussen opvalt, is dat het gewoon erg veel tijd kost om de kleine stappen te maken. Voor iedereen die iets dergelijks doet heb ik het advies om niet te enthousiast te plannen; het valt toch tegen. Daarentegen heb ik nog steeds erg veel plezier in het project. Het is leuk om te zien hoe je met die kleine stapjes uiteindelijk toch progressie maakt.

Afbeelding
In dit compartiment lag de benzinetank, in eerste instantie had ik hier de bodemplaat laten zitten. Maar omdat we overal harrejasses tegenkwamen, heb ik uiteindelijk toch besloten om dit vloerdeel eruit te zagen om te kijken wat er onder zat. Viel mee gelukkig, wel weer al het foam verwijderd want dat was volgezogen met water. Daarna de vloer afgedicht met een stuk hardhouden triplex en epoxy.

Afbeelding
Zo ziet de binnenkant van de spiegel eruit. mooi stuk opgeknapt. Hier en daar moet nog wel de constructie wat verstevigd worden met glasvezelmatten, maar daar kom ik de komende weken wel aan toe.
De opstaande balken zijn voornamelijk om de techniek erachter (kabels, bouten, etc) weg te werken. Uiteindelijk komt er een plaat tegenaan die aansluit bij de witte rand. In deze plaat komt een luik voor toegang naar achter.

Afbeelding
Deze foto is al weer wat achterhaald, inmiddels ben ik twee schuursessies en een plamuursessie verder en ziet het er al wat netter uit. Noodzakelijke gaten boor ik straks opnieuw. (sleepogen, water en drainplug)
De spiegel bestaat nu uit de originele polyester buitenkant en twee platen watervast verlijmd multiplex en een sloot epoxy, totale dikte van de spiegel is bijna 50 mm. Het lijkt me dat dit een voldoende solide basis vormt voor een bracket om de motor te monteren.
De vulopening van de benzine en de ontluchting blijven op het scheve stuk zitten, maar schuif ik wat naar links op de foto, zodat ik geen gekke gaten hoef te boren in de opstaande "liggers"

We zijn het ook al eens geworden over een kleur, want uiteindelijk is het oud-roze gevlekte ook niet het meest charmant. De keuze is gevallen op een mooie donkerblauw met een smalle witte bies.
De binnenkant zal waarschijnlijk wat bruin worden, maar dat weet ik nog niet.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 12 Aug 2021, 09:06

Afbeelding
Vulslang/ ontluchtingsslang even passen. plus totaalbeeld.

Afbeelding
Vloerplaten in de punt. Blijf het ongelooflijk vinden dat dit echt de lengte van 240 cm is van een standaard plaat van de bouwmarkt.

Morgenmiddag eerst de boot even een klein beetje opkrikken van de voorkant zodat het water wat naar achter loopt.
Dan kan ik ook beginnen met het gieten van het PU schuim.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 26 Aug 2021, 14:45

Afbeelding
De oude vloeistofmeter uit 1980 vervangen door een wat moderner exemplaar. Uiteindelijk komt deze met een linkbox op het NMEA netwerk wat in de boot komt.

Afbeelding
Bij de visuele tankinspectie met een camera geen gekke dingen tegengekomen. Afsluiten maar.

Afbeelding
Passen hoe het komt met de slangen en de vloer. De tank schroef ik vast met RVS schroeven en daarna omsluit ik hem met PU schuim.
Op deze foto is het steunbalkje goed te zien aan de linkerkant op de bodem. Deze is helemaal op maat gemaakt op de beide vloerdelen naadloos op elkaar aan te laten sluiten. Deze balkjes werk ik nog verder af met epoxy om rot tegen te gaan.

Voordat dit tweede vloerdeel geplaatst wordt, zal ik de punt ook nog vullen met schuim. Ik kan er nu nog redelijk bij.
Enige waar ik nog even aan twijfel is om een PVC pijp onder de vloer te brengen om eventuele kabels te kunnen bergen, maar dat moet met een soort sifon achtige constructie om water tegen te houden.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 01 Sep 2021, 12:36

Afbeelding
De binnenkant van de spiegel met carbonversterkte vezels versterkt. De linker opstaande balk was een klein beetje scheef komen te staan na het uitharden. Dat zinde me niet en dus heb ik hem eruit gezaagd en opnieuw geplaatst.

Afbeelding
De bilge geverfd met speciale bilge verf (ik wist niet eens dat het bestond) inmiddels voorzien van een tweede laag. Niet vergeten om hier uiteindelijk nog een drain kanaal in te maken ;-)

Afbeelding
De laatste vloerplaat passend gemaakt. Watervast verlijmde platen zijn schaars geworden. Voor deze plaat betaalde ik €135! Bijna het dubbele van de eerste watervast verlijmde plaat die ik kocht voor de boot. De bouwmarkten verkopen tegenwoordig bij gebrek aan beter populieren multiplex... nou, laten we dat maar niet doen.

Afbeelding
Vanuit de punt gezien. Ik vond het een bijzonder moment om over de vloer te kunnen lopen zonder m'n poten te breken.
Plaat is weer mee naar huis gegaan voor de gebruikelijke epoxybehandeling.

Afbeelding
Gewoon een mooi plaatje.

Volgende acties:
PVC pijpen aanbrengen tussen tankruimte en binnenzijde spiegel om de vulslang en ontluchting slang te geleiden, zodat deze in de toekomst vervangen kunnen worden.
PVC pijp aanbrengen van de punt naar de binnenzijde spiegel om eventuele bekabeling deels onder de vloer te brengen
Vastzetten tank
Middelste vloerplaat vastzetten, randen afwerken met glasvezel en epoxy
PU schuim gieten

Wat ik nog wil vragen aan jullie, ik moet natuurlijk ergens een rooster in de vloer aanbrengen om water door te laten naar de bilge. Zijn daar speciale roosters voor?
Ik heb zelf het idee om een douchegootje te monteren vóór de bank die tegen de achterzijde aankomt. Over de hele breedte, ik denk dat dat wel netjes zal staan.
Iemand tips? of op- en aanmerkingen?
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 26 Okt 2021, 15:28

Afbeelding
De vulslang van de benzinetank in een PVC buis gelegd, zodat deze in de toekomst eventueel vervangen kan worden zonder de hele vloer eruit te breken.
Uiteindelijk komt hier nog PU schuim omheen gegoten.

Afbeelding
Zo. Al het loodgieterswerk is klaar. Rechts de vulslang en ontluchtingsslang, aan de linkerkant een pijp onder de vloer voor bekabeling.
Die bekabeling kan ik gewoon met een trekveer er doorheen trekken. Bekabeling van de motor naar de analoge meters en naar de NMEA centrale die op zijn beurt weer gekoppeld gaat worden aan mijn headunit.
De naden in de vloerdelen zijn inmiddels ook netjes afgedicht met glas en epoxy.

Afbeelding
Pijpje achter het instrumentenpaneel.

Afbeelding
Vulopening en ontluchting

Afbeelding
Ze wordt er nog niet mooier op. heb de striping tape eraf gefrommeld. De rechthoekige gaten waar de ontluchting ooit zat, worden nog netjes dichtgemaakt. Zoals jullie kunnen zien, zijn er nog heel wat vulgaten zichtbaar.
Ik pak gedurende een klusdag hier en daar wat gaten aan. Uiteindelijk zullen alle gaten gevuld zijn en kan er met de afwerking begonnen worden. Zover zijn we nog niet.
Duidelijk is wel dat het eerst lelijker moet worden voordat het mooier wordt.

Afbeelding
De keuze is gevallen op deze 50 Pk Mercury. De motor is in uitstekende staat en zal voldoende oempf geven om een beetje te kunnen planeren.

Inmiddels ben ik ook in contact met een italiaanse firma die RVS brackets maakt voor BB motoren. Vooralsnog lijkt het een vrij eenvoudig exemplaar te worden.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Dec 2021, 00:17

Goed, even een update. De 50pk Mariner is het dus geworden. Op onderstaande foto is hij te zien samen met z'n kleine broertje:
Afbeelding

Zoals ik jullie verteld heb, was ik aan het zoeken geweest naar een RVS bracket, maar uiteindelijk blijkt dat gewoon een heel prijzig dingetje te worden.
Zelfs via een specialist die ik ken via mijn werk, blijkt dat ik minstens 1000 euro kwijt ben aan een custom build bracket van goed RVS plaatstaal. Dat is me wat te mal.
Ik had via verschillende YT filmpjes al mensen gezien die een bracket gemaakt hebben van multiplex. Dat waren voornamelijk wat lichtere motoren. Totdat ik er eentje tegenkwam die een 200 PK monster aan een bracket van hout en epoxy had gehangen. Dat was voor mij het moment om toch eens iets te proberen. Deze was een beetje mijn inspiratie:
Afbeelding
In dat filmpje kwam dit beeld voorbij:
Afbeelding

Ik had daar eens over nagedacht tijdens het slapen, en op de zaterdagochtend na deze drukke nacht besloot ik gewoon te gaan zagen.
In de garage had ik nog wel wat plaatmateriaal over. De maatvoering heb ik in eerste instantie wat ingeschat. Na een uurtje zagen stond dit er:
Afbeelding

Toch maar even naar de boot gereden om even wat te meten.. want de BB motor moet natuurlijk wel een klein beetje op de juiste hoogte komen te hangen.
Uiteindelijk zat ik er helemaal niet zo ver naast, maar moest ik de positie van de motor nog een klein beetje naar beneden brengen. Na aanpassing en epoxy was dit het resultaat:
Afbeelding
Dit geval zou absoluut niet in staat zijn om de 120 kg met een arm van 50 cm te kunnen dragen, maar ik was dan ook nog niet klaar.

Met meerdere lagen watervast verlijmd multiplex, glasweefsel, epoxy en 100 RVS schroeven van 60 mm was dit het resultaat:
Afbeelding
Mooi is het nog niet, maar het begint enige stevigheid te vertonen. Duidelijk zichtbaar dat ik het gekke hoekje er uitgehaald heb.

Afbeelding
Veel schroeven... duidelijk zichtbaar dat hier een amateur aan de slag is geweest ;-)

Nog een laag 9 mm multiplex gemonteerd met glasweefsel, epoxy en 30 mm RVS schroeven:
Afbeelding

Prachtig mooi zichtbaar hoe de laagjes opgebouwd zijn:
Afbeelding

Na een eerste schuur- zaagsessie ziet het er al beter uit:
Afbeelding
Afbeelding

En met de laatste aanpassing aan het middenschot en al wat lagen versteviging in de hoeken, ziet het er al een mooi stuk sterker uit:
Afbeelding

Ik zou hier zondermeer met mijn 85 kg aan durven hangen.. zelfs met twee personen al wel..
Maar dat is voor een later tijdstip.
Morgen eerst carbon band op de hoeken aan de buitenkant plakken, verdere versterkingen in de hoeken aan de binnenkant en dan afwerken met glasvezel en epoxy.
Zaterdag even een rond toegangsdeksel ophalen uit Bergum en dan kan de bovenkant ook nog dicht.
Aan beide zijkanten komt nog een plaatje hout over de volle breedte van de boot. Dat wordt het zwemplatform.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Dec 2021, 00:21

Bij toeval liep ik tegen deze set aan op MP:
Afbeelding

Dat scheelt een hoop gedoe. het is ongelooflijk, maar deze set past dus gewoon exact in mijn boot.
In plaats van bankjes maken en een kussenset op maat laten maken, heb ik de kussenset voor een scherpe prijs en kan ik de bankjes op maat maken.
EZ (lol)
Als de bracket af is, is dit het volgende project..
Bijna klaar.

Oh.. en ik heb een stoere grote RVS radarbeugel gekocht voor over de hele boot.
Dat geeft de boot vast en zeker een beetje brutalere look. Foto's volgen.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor broekie » 16 Dec 2021, 07:47

Lekker bezig, er zal geen tweede van varen. :D
Met de motorsteun zou ik gaan voor optimale sterkte.
Misschien stalen beugels gebruiken bij de bevestiging aan de boot.
De 50 PK kan de boel behoorlijk belasten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten