Thompson speedboot

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Mrt 2021, 10:41

Even voorstellen: Ik ben Sjors, woon in Leeuwarden en heb precies 0 ervaring met boten. Als fanatieke visser zit ik echter vaak aan de kant en zie natuurlijk het mooiste spul voorbij varen. Zeker afgelopen jaar kriebelde het behoorlijk om een bootje te kopen. Maar eerlijk, het spul is allemaal echt wel prijzig en de vrouw moet natuurlijk ook groen licht geven. Ik neem jullie mee hoe mijn verhaal begonnen is.
Ik vind het heerlijk om op veilingsites rond te speuren en zo af en toe heb ik eens mazzel, tegenwoordig is echter veel waar naar zijn geld en zijn echte koopjes zeldzaam. Ergens halverwege november komt er een botenveiling voorbij, waarvan het openingsbod me al te hoog ligt. Totdat mijn oog valt op een boot die echt precies voldoet aan datgene wat ik in een bootje zoek. Een mooie stoere speedboot met 80's uitstraling, maar het is duidelijk een opknapper. Het openingsbod ligt laag en zonder te overleggen met het parlement thuis heb ik het openingsbod gedaan. Eigenlijk meer voor de lol, want hoe groot is de kans dat er geen bieders meer komen? Verder niet meer bij stilgestaan totdat ik ineens vier weken later een mail kreeg met de melding "gefeliciteerd met uw kavel," Ik moest even nadenken want oprecht geen idee welk kavel ik gegund had gekregen. Grote schrik dat het de speedboot betrof... shit! Hoe dan? Achteraf denk ik dat het komt omdat alle andere bieders wèl naar de kijkdag geweest waren :lol: .
Vrouw natuurlijk over de zeik, want geen overleg. Verwijten dat ik iets gekocht had op twee matige foto's, nul ervaring en o, er zat ook géén trailer bij. Vol goede moed naar de ophaaldag, maar dat liep wat anders dan verwacht. Er was helemaal niemand ter plaatse. Meerdere kopers om spullen op te halen, maar door corona bleek de verantwoordelijke die dag niet aanwezig. Vaag was wel dat er veel boten zichtbaar waren, maar de mijne niet. Na telefonisch contact op de maandag bleek de boot elders te staan. Nieuwe afspraak gemaakt, trailertje van m'n neef geleend (is voor een sloepje van plm 4.5 mtr) en vol goede moed naar de nieuwe locatie gereden. Grote schrik! Want hoewel ik de boot nu wel ineens zag liggen, was het gelijk duidelijk dat ik hem die dag niet mee ging nemen. Er lag een mooie Bayliner naast en die leek wat klein zeg maar. Allemachtig wat een sloep zeg! Bijna 6 meter. Maar de lijn waar ik toch echt wel gecharmeerd van ben, bleek ook in het echt indrukwekkend. Maar pff.. wat een ding. Tot mijn verbazing lag er ook een inboard motor in; daar had ik helemaal geen rekening mee gehouden. Voor de rest was het duidelijk een project waar iemand ooit mee begonnen is. Het interieur was al eens opgeknapt maar inmiddels door invloed van buiten ook alweer vergaan. De bodem was zompig en het staartstuk ontbrak. Momentje van paniek. Is dit haalbaar voor een leek? Waar begin je? Foto's gemaakt van alle onderdelen en plaatjes die ik kon vinden. Nieuwe afspraak gemaakt en direct het internet op. Wat heb ik eigenlijk gekocht? Het blijkt om een Amerikaanse Thompson te gaan van begin jaren 80. Van een producent die eerst prachtige houten boten maakte, toen in de jaren 80 overgestapt is op polyester en daarna op behoorlijk prijzige houten kano's. Bedrijf is inmiddels failliet. Kano's zijn koekjes om op te vreten, niet om mee te varen. De motor blijkt een Mercruiser 470 te zijn, maar als leek zijnde kon ik al wel inschatten dat deze niet onmiddellijk zou starten. Ook het ontbreken van een trailer is iets wat ik als "leermomentje" zou bestempelen... ik snap nu zeg maar waarom de meeste boten mèt een trailer verkocht worden. Samengevat heb ik een oude Amerikaanse boot gekocht die niet vaart, zonder interieur, zonder trailer, zonder staartstuk. De romp is echter in uitstekende conditie. De week erop een flinke trailer gehuurd, boot op de trailer laten takelen en met mijn vader en mijn beste maatje de boot naar een tijdelijke plaats gereden...hij moest er toch weg. Aangekomen op de plaats van bestemming volgden we de instructies van de verhuurder van de trailer. We hoefden alleen maar de voorkant wat op te tillen en dan zou de boot er vanzelf wat afrollen. Uhu.. Ten eerste woog de boot op dat moment een 1200-1300 kg en lag hij een klein beetje te ver naar voren. Gelukkig konden we met behulp van een heftruck de trailer omhoog tillen zodat de boot eraf kon rollen... niet dus. Er bleken toch wel een paar geleide rollen vast te zitten. Uiteindelijk met behulp van vier man, takels en eerlijk zweet de boot van de trailer af getrokken. Als het met boten altijd zo gaat, dan komt er nog wat op mijn padje. Hij ligt er inmiddels een paar weken en ben er ondanks het matige weer al veel mee bezig geweest. Ik heb er foto's van, maar omdat ik nieuw ben op dit forum, moet ik eerst even uitvogelen hoe ik foto's kan toevoegen. Ik heb inmiddels een idee welke kant ik op wil, maar over bepaalde zaken zoek ik advies. Vandaar mijn post op dit watersportforum. Zodat jullie kunnen grijnzen om de ervaringen van deze complete beginner.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Mrt 2021, 10:47

Afbeelding
Volgens mij werkt het zo... Dit is dus de foto waar het mee begon.

Afbeelding
En zo zag de binnenkant eruit

Afbeelding
En de motor
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Mrt 2021, 10:54

Afbeelding
Inmiddels op zijn tijdelijke rustplaats, eerst even kijken wat er onder de laag groen zit..

Afbeelding
Vinden jullie deze lijn ook niet prachtig?
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Mrt 2021, 10:57

Afbeelding
De motor. Manmanman, werkelijk alle bouten zitten muurvast. Op dit moment was ik nog voornemens om de Mercruiser op te knappen.

Afbeelding
Daar gaat ze.... mijn collega's noemen het haar gekscherend "het anker"

Afbeelding
En eruit. Zoals jullie kunnen zien, ontbraken er al wat onderdelen van de motor. Alles wat ik eraf kon halen in die periode heb ik eraf gehaald.
Motor staat inmiddels in de opslag
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Mrt 2021, 11:11

Ik weet inmiddels al zoveel van boten, bodems, hout, hars en polyester dat ik het volgende deskundige oordeel kan vellen: Voor mij is er al iemand bezig geweest met restauratie van deze boot. En met mijn beperkte kennis kan ik al zeggen dat het een amateur geweest is. De vloerplaten zijn van een soort multiplex wat volgens mij gebruikt wordt achter een toilet. Dat is op zich wel goed spul, maar ongeschikt voor boten als je het niet behandeld. Deze amateur heeft deze platen simpelweg over het restant van de oorspronkelijke houten vloer geschroefd met spaanplaatschroeven. Ook de vulling onder de vloer lijkt met een PUR spuitbus te zijn aangelegd...
Al met al is de conclusie "ROT"

Afbeelding
Gelukkig lijken de liggers (heten die dingen zo?) wel in goede staat te zijn.
Op de foto is te zien dat ik op zoek ben naar de bodem. links en rechts zie je nog wat flapjes glasvezel hangen die samen met de verrotte plaatdelen die er nog onder zaten, bij de originele constructie horen.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Mrt 2021, 11:14

Afbeelding
Zelfs onder het "dakje" aan de voorkant was iemand met een PUR-spuitbus bezig geweest. Alle bedrading was weggepurd. Ik snap deze actie helemaal niet; de stevigheid van het polyester aan de voorkant laat wat te wensen over, maar om dat dan te "versterken" met PUR? Lijkt mij in ieder geval geen logische oplossing.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Mrt 2021, 11:16

Afbeelding
Stapje verder. Oude benzinetank verwijderd. Ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen.

Afbeelding
Zoveel PUR
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Mrt 2021, 12:49

Afbeelding
Het knapt al op

Afbeelding
En nog een stapje verder

Afbeelding
En zo staat hij er nu bij.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Mrt 2021, 13:01

Volgende stap is het herstellen van wat plekjes in de liggers.. deels zijn die niet meer goed bedekt met glasvezel. Daarna de bodem weer opbouwen, veel epoxyhars gebruiken.
Afgelopen weekend besloten om de Mercruiser niet meer in te bouwen omdat ik technische kennis tekort kom om dat zelf te doen. Bovendien zijn er wat kosten die al snel in de papieren lopen; een nieuwe pakkingset kost €450, en de ombouw van een stator naar een dynama kost ook een €350.
Dus ik heb besloten om er een buitenboordmotor voor aan te schaffen. Nu heb ik mijn eerste vragen;

Ik wil dat eigenlijk doen met een toevoeging aan de achterkant. In het Engels heet zo'n ding een "outboard conversion pod" Kan iemand mij vertellen wat de Nederlandse benaming is?
Ik wil dat zelf gaan maken van goed multiplex en een boel epoxy. Heeft iemand daar ervaring mee?
Moet er aan een dergelijke "pod" een kortstaart komen (dat is wat ik denk), of een langstaart?
En omdat ik dit jaar wss mijn vaarbewijs niet kan halen ivm corona wil ik er eerst een wat minder zware motor achter hangen. Wat heb ik minimaal nodig om deze boot net in plane te laten komen?
Welk vermogen zouden jullie adviseren om hier uiteindelijk achter te hangen? Hij hoeft echt geen 70 km/ uur te lopen, maar beetje vlot is wel leuk natuurlijk.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet. Alvast dank.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Mrt 2021, 13:04

Afbeelding

Deze moest er nog even bij, hier is de lijn het mooiste zichtbaar.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten