Thompson speedboot

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Oeverloos » 16 Mrt 2021, 14:13

Mooie boot.
Hier in Friesland is de maximale snelheid op het PM kanaal 12,5 km.
In kleinere slootjes 6 tot 9 km.

Je mag er wel van uitgaan dat hier in Friesland door de waterpolitie stevig gecontroleerd wordt op het water met boten die je niet ziet aankomen.

Als de boot in het water blijft wil je wellicht de motor mee naar huis nemen.

Je zou dan aan een buitenboord motor van 6 pk kunnen denken.
En alle tijd om de vrouw enthousiast te krijgen voor de boot.
Happy wife, happy life.

Als je straks je vaarbewijs hebt en er een 200 pk motor aan gaat hangen om op het IJsselmeer het gas open te draaien, dan is het te overwegen om kritisch te kijken naar de spanten in je boot.
Het zou jammer zijn als deze richting Enkhuizen uit elkaar valt.
Maak je boot stevig genoeg en houdt ook rekening met je rug!
Zoek stoelen die de klappen voor je opvangen.
No wife, happy life.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 17 Mrt 2021, 09:42

Beste Oeverloos,

Dank voor je reactie!
Ik heb mijn topic aangemaakt om gewoon wat te delen, maar ook om een beroep te doen op de kennis van de leden hier.
Mijn vragen ten aanzien van de motor zijn vrij specifiek;
Wat heb ik minimaal aan PK's nodig om te planeren? En wat zou het advies zijn om er gewoon goed gebruik van te maken?
Ik vind het vriendelijk dat je een 6 PK òf een 200 PK adviseert (en ik zie er wel een knipoog in hoor) maar dat helpt mij niet echt verder.
Met een 6 pk ga ik niet planeren en een 200 PK is naast onbetaalbaar ook wat onzinnig. Misschien wilt u een herkansing? ;)
Alvast dank.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor ErikH » 17 Mrt 2021, 22:04

Bijltje666 schreef:En omdat ik dit jaar wss mijn vaarbewijs niet kan halen ivm corona wil ik er eerst een wat minder zware motor achter hangen. Wat heb ik minimaal nodig om deze boot net in plane te laten komen?


Om in planee te komen moet je met deze boot sneller dan 20 km/h en heb je een vaarbewijs nodig. Er zijn niet veel plaatsen waar je snel mag varen in Friesland.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 18 Mrt 2021, 13:46

Beste Erik H,

Ook dank voor jouw reactie,
Maar dat ik harder moet varen dan 20 kmh om te planeren, dat had ik al begrepen ;-)
Ik besef me ook dat er maar weinig plaatsen zijn, waar dat ook daadwerkelijk mag in NL.
Dat ik daarbij mijn vaarbewijs ook moet halen, is me ook duidelijk. Daar ben ik intussen mee bezig, maar de aanvragen zijn voorlopig opgeschort.

Ik wil gewoon graag weten hoeveel PK ik erachter zou moeten hangen om net in plané te kunnen komen en wat ik er achter zou moeten hebben om gewoon lekker te kunnen varen.
Er komt een 170 PK binnenboord motor uit, daar moet iets voor terug komen. Ik hoef echt geen 100 PK achter mn bootje, vandaar mijn vraag wat ik minimaal nodig heb om niet meer in verdringingsvaart te hoeven varen.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Leotje » 18 Mrt 2021, 17:31

Ik heb een Pacific 550, 5,5 meter lang dus en qua vorm te vergelijken met jouw boot. De mijne zal wat zwaarder zijn omdat daar een kajuitje op zit. Verder zit er niet veel gewicht in. In de eerste jaren dat ik daarmee rond gevaren heb had ik geen vaarbewijs en hing er een Yamaha 9.9 high thrust motor achter en daar heb ik veel plezier mee gehad. boot liep zo'n beetje 12km/u max. Omdat ik op stromend water wilde (o.a. Oosterschelde) kwam er behoefte aan een zwaardere motor. Ik kon voordelig aan een Yamaha 25 viertakt komen en daarmee liep ie net geen 20 km/u en wilde ook net niet in plané. Nu hangt er een 50 pk viertakt achter en daar ben ik heel tevreden over. vaart voor mij vlot genoeg en loopt ongeveer 35 km/u.

Op je vraag of je een kortstaart of een langstaart nodig hebt, dat wordt bepaald door de hoogte van je spiegel. Als de motor achter je boot hangt moet de plaat die op het staartstuk boven de schroef zit (de anti cavitatie plaat) gelijk of iets onder de onderkant van de spiegel zitten. Bij een kortstaart is de spiegelhoogte plusminus 38 cm, bij een langstaart plusminus 51 cm.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor broekie » 18 Mrt 2021, 18:36

Leuke speedboot, inderdaad een mooie lijn. Ik heb je hele verhaal niet gelezen dus misschien mis ik iets.

Als je een motor moet kiezen is het zaak dat je bepaald hoe je gaat varen.
Alleen toeren kun je met 10 - 15 pk prima doen.
Wil je toeren en op ruimer water met wat mensen in de boot toch lekker vooruit komen, zou ik denken aan 25 pk.
Dan zal hde boot als je alleen in de boot zit misschien ook nog wel planeren.

Wil je meer, bv met meer mensen in plane, waterskiën, dan komt 50 pk (40 moeizaam) in beeld.

Wil je onder alle omstandigheden snel varen, moet je denken aan 60 pk en hoger.

Let wel, de spiegel en bracket moet in verhouding met de pk's sterk genoeg zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor Bijltje666 » 16 Mei 2021, 13:46

Afbeelding

Afbeelding

Boot ligt nu eindelijk op een bok op een werf, op tien minuten rijden van mijn huis. Dat scheelt enorm.
Zoals jullie gezien hadden, was de boot helemaal leeg gehaald. Alleen de gimbal (geen idee hoe dat in het Nederlands genoemd wordt) moest er nog af/ uit. Helaas bleek dat niet zo eenvoudig, want alle bouten waren volledig rot en alles zat vastgeroest. Omdat we toch niet van plan zijn om een inboard motor te gaan gebruiken, moest er een gat gedicht worden waar de gimbal zat. In eerste instantie voorzichtig met een invalzaag rond gegaan, maar dat was niet diep genoeg. Uiteindelijk met een reciprozaag een gat gezaagd. Was gelijk duidelijk dat de binnenkant van de spiegel ook volledig vergaan was. Afgaand op wat ik tegenkwam, lijkt het erop dat er twee slechte patchreparaties zijn uitgevoerd waarbij gewoon het rotte hout is verstopt achter een nieuwe plaat hout. Twee dagen bezig geweest om al het rotte hout te verwijderen tot aan de polyesterlaag. Aan de bovenkant heb ik een rand van 20 cm laten zitten, daar mankeerde niets aan en zorgt straks voor extra stevigheid.

De uiteinden van de liggers blijken ook verrot helaas. Maar aangezien ik toch al van plan was om een halve meter te vernieuwen, was dat geen probleem. Volgende stap is het zagen en plaatsen van twee lagen multiplex aan de binnenkant van de spiegel. Daar komen twee liggers op, die weer doorlopen in de onderste twee liggers. Dan heb ik daar extra stevigheid voor de bracket die op de achterkant komt.

Omdat de Thompson zeer waarschijnlijk dit jaar nog niet het water op kan, zullen we als alle constructiewerkzaamheden goed gaan, de boot ook nog voorzien van een ander kleurtje. De combinatie wit met een blauwe bies lijkt ons wel wat.. lekker fris.
Ook heb ik een idee voor wat betreft de motorisering. Na veel wikken en wegen denk ik dat het verstandig is om voor een 2-takt te gaan, dat is qua kosten voorlopig passender bij dit project. Bovendien is het dan wat haalbaarder om een nette hoeveelheid PK's aan boord te halen. De Yamaha autolube 75PK is in beeld, of zelfs de 90pk versie. Voordeel van deze motoren is de goede PK/ gewichtsverhouding en de betrouwbaarheid. Het geluid wordt toch wat gedempt door de hoge spiegel en het verbruik neem ik op koop toe.
Bijltje666
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 16 Mrt 2021, 09:46
ligplaats:
info:

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor elrenegado » 17 Mei 2021, 09:13

Phoe, behoorlijk "projectje" aan het worden.
Maar idd, de lijnen zijn wel mooi, doet me een beetje denken aan mijn eerste speedboot met inboard, dat was een century uit de 80's.

Als je een outboard aan die spiegel gaat hangen,
Moet je hem wel heel goed verstevigen, of beter nog, dat deels rotte hout geheel eruit, en opnieuw opbouwen.

Als je er een bracket op monteert, en daar een flinke 4 cilinder motor aan hangt, komen er flinke krachten op te staan.
Je wilt niet dat die weer gaat scheuren nadat je hem opgeknapt hebt.

Als je ermee wilt varen zonder VB1, zou een 9.9 of 15pk de max zijn denk ik.
Om er leuk mee te kunnen hard varen, gok ik dat een 90pk voldoende moet zijn.
maar e.e.a. hangt ook af van het gewicht van de boot als hij klaar is.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor chaea » 17 Mei 2021, 09:23

Je hebt jezelf een best project op de hals gehaald hoor, maar geeft niet want zulke projecten zijn een goede leermeester.
Heel slim dat je de inboard opzij gedonderd hebt, ik kan je nu al vertellen dat deze een bodemloze put zou worden, en dat van iets waar je de geschiedenis niet van weet.
Gewoon oud ijzer, weg met die meuk.

Let wel dat deze boot ontworpen is op inboard en dat de tank als een soort contra in het midden zit ofwel zat, met een outboard op jackplate (zo heet dat ding 8-) )gaat het gewicht een heel stuk naar achter, evenals de tank die je meestal ook achterin legt.
Gewoon iets om over na te denken, wellicht is je spiegel aanpassen een beter alternatief nu je toch aan het polyesteren bent.

Plané is vooral belangrijk vanaf hoeveel pk deze boot dat doet, elke pk meer zal daarna snelheid geven tot hij op zijn top zit, hoe ik hem zo inschat heb je sowieso 50 pk nodig. Een 70,75,80 of 90 pk Yamaha lijn motor is een uitstekende keuze en zijn beste in deze range. (doelend op 2 takt)

Maar al met al, een polyester basis is perfect om weer opnieuw aanpassingen of reparaties te doen.

Succes
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Thompson speedboot

Berichtdoor ErikH » 18 Mei 2021, 16:56

Vergis je niet in de krachten op de spiegel bij dergelijke motoren zoals Steve ook al opmerkte.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten