Project Rijo kruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor paradoxi » 26 Mrt 2021, 20:30

Hi allen,

Even weer een teken van leven.
De afgelopen weken nog een 2 maal bezig geweest. En zoals genoemd na veel wikken en wegen besloten om de renovatie ook binnen gronding aan te pakken.

Gefaseerd begonnen en in de kont met de slaapkamer gestart. En dat was niet onverstandig zo bleek.
Achter de betimmering zat een gigantische hoeveelheid schimmel, vocht en ranzigheid. En op sommige plekken was het hout zo rot. Dat ik het met mijn blote handen kon verpulveren.

Kortom. Geen spijt van mijn besluit!

De plussen en minnen tot dusver:

De plusjes:
- Achter de viezigheid en de belabberde piepschuim isolatie was 95% van het vlak / ijzer gewoon goed
- Door het grondig aan te pakken zal het uiteindelijk met Armaflex + schapenwol het super behaaglijk zijn
- Ik kan de indeling maken naar mijn zin
- Ipv in de lengte wil ik het bed overdwars maken (helemaal puntje van de kont, formaat twijfelaar á 160 of 170 breed.) Dan kan je er languit liggen en komt er m.i. veel meer ruimte vrij

De minnen:
- In het puntje van de kont (boven de waterlijn / plafond van achteronder) is doordat het vocht nergens heen ging een gat geroest, dit moet gedicht.
- Zoals genoemd heel veel rot. Op sommige plekken was het hout direct op het ijzer en dat is naar mijn mening vragen om problemen op den duur
- De uitlaat gooit wat roet in het eten voor wat betreft het anders indelen van het bed. Voor het mooie ligt die in de weg. Maar daar zijn al wat ideeën / work arounds op bedacht.
- De bilgepomp om motorgassen weg te blazen bleek niet aangesloten. Hier schrok ik wel van. Kan namelijk gevaarlijk zijn.

Zoals genoemd heb ik geen spijt ervan dat ik er voor gekozen heb het grondig aan te pakken. Het idee dat ik anders daar had geslapen nu ik weet wat voor vies en ongezond spul achter de betimmering zat, bah.

Verder moet ik zeggen dat ik het op iedere vrijdag wat klussen tot dusver redelijk vind gaan. Het lastigste vind ik om de gang en motivatie erin te houden als je alleen bezig met. Ik merk dat ik samen met mijn klusmaat het toch allemaal net wat gemakkelijker / leuker gaat.

Ik zal ook binnenkort wat fotootjes toevoegen. Moet alleen even een fijne / handige manier vinden om dat te doen en naar het forum toe te linken.

Wordt vervolgd!
paradoxi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 01:37
ligplaats: Oostvoorne
info: Rijokruiser

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor Smeersjam » 04 Apr 2021, 22:16

Hallo, wij liggen in Brielle met onze rijokruiser en zijn de afgelopen wintermaanden bezig met de volledige buitenkant van onze boot. Dakluik dicht gelast, ramen eruit geweest en veel roest behandeld. Bijna klaar met de hele buitenkant na 6 maanden lang bijna elke dag / avonden / weekenden keihard te hebben gebikkeld. Kost een hoop geld, bloed zweet en tranen maar het resultaat mag er zijn. Komend winter seizoen willen we de binnenkant gaan aanpakken. Leuk om je te volgen!! Ben je ook actief op bijvoorbeeld instagram? Hartelijke groet, Mirjam Hordijk
Smeersjam
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 Apr 2021, 22:12
ligplaats: Brielle
info: Rijokruiser 11 meter

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor FrankM » 05 Apr 2021, 03:06

<<De bilgepomp om motorgassen weg te blazen bleek niet aangesloten.>>


Ik neem aan dat je de afzuiging bedoelt ?
Die zuigt gassen weg.

Bilgepomp pompt water weg uit de bilge ruimte.

Succes verder.
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor FrankM » 05 Apr 2021, 03:06

<<De bilgepomp om motorgassen weg te blazen bleek niet aangesloten.>>


Ik neem aan dat je de afzuiging bedoelt ?
Die zuigt gassen weg.

Bilgepomp pompt water weg uit de bilge ruimte.

Succes verder.
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor Solita74 » 05 Apr 2021, 11:42

Even opletten mannen uitlaatgassen mogen helemaal niet in de boot voorkomen die moeten via de uitlaat naar buiten een ventilator in de motorkamer is goed voor warme lucht af te voeren en nergens anders voor.lucht toevoeren dat zuigt de motor zelf aan daar kan geen ventilator tegen aan ,dus lucht inlaat schelpen plaatsen en een tip plaats een koolmonoxide alarm in de machiene kamer als je klaar ben en ook een Blige alarm voor als er water in de machine kamer kom , maar voorlopig heb je andere klussen te doen en hou de veiligheid in de gaten en laat dat meewegen tijdens je werkzaam heden. sucses !
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor FrankM » 06 Apr 2021, 05:41

ga je nog iets verbeteren, benzine dampen.....................................
Zodra ik de stroom op de boot zet gaat direct de ventilator afzuigen.
Duurt meestal een 10 minuten eer ik start.

Op een bilgepomp is een vlotter wel handig, hoef je niets in de gaten te houden, op visuele controle na.

Grtz
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor mschapendonk » 06 Apr 2021, 10:08

Mooi project. Realiseer je dat de meeste boten van binnenuit doorroesten en niet van buitenaf. Bij mijn klusproject zag het vlak er aan de buitenkant nog goed uit, maar toen ik aan de binnenkant roest weg ging halen ging ik er uiteindelijk doorheen :cry: Op die plek was de boot voornamelijk nog waterdicht door coating, plamuur en roest. Dus check je vlak onder de waterlijn ook aan de binnenkant grondig voordat ze weer te water gaat.
mschapendonk
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2015, 17:42
ligplaats: Waspik
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor paradoxi » 09 Apr 2021, 19:27

Hoi weer even een update vandaag.

Samen met de klusmaat vandaag weer lekker bezig geweest. Zonnetje scheen vandaag en het was dus aangenaam klussen.

Ik zal even het ea ophelderen trouwens:

- Waar ik op doelde was een bilgeblower die motordampen uit de motorruimte afvoert.
- Uiteraard is er wel een uitlaat voor de uitlaatgassen (niet zijnde de bilgeblower)
- Voor bilgewater komt er een apart bilgepomp. De suggestie om dit met een vlotter automatisch in te laten schakelen vind ik een goede suggestie!

Nog altijd in de kont bezig en ik denk dat we inmiddels wel 12 vuilniszakken rommel hebben afgevoerd en een hele aanhangwagen aan hout wat door en door beschimmeld en rot is.
We hebben al grappend gezegd dat we niet verbaasd zouden zijn als die (de Cumba) nu dit allemaal is afgevoerd. Ze 10 cm hoger boven de waterlijn zal komen te liggen.

Ook vandaag de schrootjes uit het plafond verwijdert. En wederom: Piepschuim als isolatie (ik weet niet wat de R waarde zal zijn, maar volgens mij is het werkelijk nutteloos) met daaronder hele reservoirs aan water en vocht op het plafond.

Wonder boven wonder is 95% roest vrij.

Op de actielijst voor volgende week:

- Als alles verder opgedroogd is afstoffen en stofzuigen
- Bilgewater wegpompen
- Met roterende staalborstel alle roestplekken even opfrissen
- Al het ijzerwerk in de epifanes zetten


Actielijst +/- 2 weken:
- Over de epifanes heen bilgeverf

Actielijst +/-3 weken
- Alles bedekken / afdichten met Armaflex
- Over de Armaflex heen schapenwol rondom

Dan hebben we weer een situatie waarin er kan betimmerd worden. En let wel. Dan hebben we alleen nog maar de kont gehad. Daarna hetzelfde circus weer in de roef. En daarna in de kop.
Daarnaast nu het weer wat beter begint te worden en ik veelal samen met één á twee vrienden klus. Kunnen we langzaam aan ook aan het vlak buiten beginnen (ze staat nu aan de kant). Dus dat er één persoon binnen bezig is en één á twee buiten.

Ook wederom vandaag echt genoten van het klussen. Ik ben zelfstandig ondernemer met een kleine 15 man personeel. En daar komt nog wel eens wat stress bij kijken. En vandaag op de terugweg naar huis een heerlijk voldaan, maar vooral ontspannen gevoel en een lege kop. Alleen al voor mijn mentale gezondheid is zo'n klusboot perfect!
paradoxi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 01:37
ligplaats: Oostvoorne
info: Rijokruiser

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor paradoxi » 09 Apr 2021, 19:34

Smeersjam schreef:Hallo, wij liggen in Brielle met onze rijokruiser en zijn de afgelopen wintermaanden bezig met de volledige buitenkant van onze boot. Dakluik dicht gelast, ramen eruit geweest en veel roest behandeld. Bijna klaar met de hele buitenkant na 6 maanden lang bijna elke dag / avonden / weekenden keihard te hebben gebikkeld. Kost een hoop geld, bloed zweet en tranen maar het resultaat mag er zijn. Komend winter seizoen willen we de binnenkant gaan aanpakken. Leuk om je te volgen!! Ben je ook actief op bijvoorbeeld instagram? Hartelijke groet, Mirjam Hordijk


Leuk Mirjam! Dat is niet ver! ;-)
Nee zelf niet actief foto's op Instagram aan het plaatsen. Ik heb wel een account, dus als je zelf wel actief bent. Zou het graag volgen voor wat inspiratie! Stuur maar een berichtje.
paradoxi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 01:37
ligplaats: Oostvoorne
info: Rijokruiser

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor paradoxi » 19 Apr 2021, 19:07

Allen,

Graag jullie mening over het verven van het vlak (onderwater).

Na veel zoekwerk en vergelijken (want er is heel veel hierover te vinden). Overweeg ik de volgende verfysystemen:

Van Sigma
- 2 of 3 lagen Sigmacover 280 als eerste primer
- 3 lagen Sigmacover 555 als tussenlaag
- 2 lagen Ecofleet 530 als antifouling

Of Jotun
- 2 of 3 lagen Jotamastic 87
- 3 lagen Safeguard Universal
-2 lagen Antifouling Seaforce 90

Maar ja hoe langer je zoekt / leest hoe meer er valt te kiezen...
Hoe kijken anderen hier tegenaan?
paradoxi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 01:37
ligplaats: Oostvoorne
info: Rijokruiser

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten