Project Rijo kruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Project Rijo kruiser

Berichtdoor paradoxi » 05 Mrt 2021, 17:30

Dit seizoen is het eindelijk zover. De Rijo kruiser die ik heb overgenomen van mijn oom op leeftijd ga ik onder handen nemen.
En er is werk zat. Alweer een aantal jaar (misschien wel 5) staat die nu op de wal.

En ik wil hem tot in de puntjes weer verzorgd krijgen. Maar moet wel zeggen dat het allemaal nu een beetje op me af komt. Want er moet nogal wat.

De afgelopen dagen mij met name gefocussed op het opruimen zodat ik mijn kont weer kan keren. En de woonruimte in de kop dusdanig opruimen dat ik er in ieder geval met goed fatsoen er een boterham kan eten en de plannen verder kan uitwerken.

Problemen, Nee uitdagingen die er zijn:
- De rijo kruiser lijkt tot zover mijn zoektocht op internet mij leert alle originele betimmering nog te hebben
- Onder de betimmering is halfslachtig geïsoleerd met schuimplaten, wat in heel veel vocht en condens heeft geresulteerd
- Door deze enorme bak met vocht is er veel schimmel ontstaan op allerlei plekken
- Groot luik bovenop de stuurhut / roef is door en door rot. Daardoor is het plafond gaan hangen en het hout eigenlijk onbruikbaar

Ik heb besloten dat ik alles wil isoleren met Armaflex icm schapenwol. Van top tot teen. Geen kleine klus. En al dit originele houtwerk zit muur en muur vastgenageld. Bovendien wil ik dat wat nog goed / bruikbaar is kunnen hergebruiken. De zitting in de kop bijvoorbeeld is nog goed. Dus dit zal een heel gepriegel worden.

Andere uitdagingen:

- De electra is hopeloos verouderd
- Bedrading is slecht
- Lampen zijn stuk

Ik wil eigenlijk de electra in zijn totaliteit vervangen met een aparte startaccu en veel krachtigere service accu's. Een zonnepaneeltje. En een omvormer met 220. Ik heb daarvoor een mooi boek besteld over scheeps electronica en wil samen met een in te huren electricien dit aanpakken. Dus vooral meekijken zodat ik ook snap waar en hoe alles wordt aangelegd.

De buitenkant:
- Roest, roest en nog eens roest.

Dit vind ik persoonlijk de makkelijkste klus. Kwestie van arbeid, schuren, de juiste verfsysteem en gaan.

Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. Hoe zijn jullie begonnen? Van binnen naar buiten? Of van buiten naar binnen?
Zoals ik het nu in gedachte heb wil ik beginnen met de buitenkant zodat die in ieder geval weer het water in kan binnenkort. Maar laat me graag door anderen informeren hoe jullie dit hebben aangepakt.

Ook zal ik een aantal foto's plaatsen zodat jullie een idee hebben. Eerst eens van de binnenkant. Omdat de buitenkant volledig is ingepakt met zeil (zie je dus vrij weinig, behalve veel oranje).

Ik ga proberen jullie zoveel mogelijk mee te nemen in het proces, maar vooral ook te leren van anderen!
paradoxi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 01:37
ligplaats: Oostvoorne
info: Rijokruiser

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor paradoxi » 05 Mrt 2021, 19:50

Net thuis en zoals beloofd een aantal foto's.

Vooral in de kont / het achteronder is de vochtigheid en de schimmel het ergst.
En zoals je ziet zit in de roef nu een (tijdelijke) plank / plaat. Hoe noem je deze opening normaliter eigenlijk?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een Rijo kruiser in volle glorie (helaas nog niet de Cumba / mijn Rijo kruiser):
Afbeelding

Misschien ben ik te conservatief met het willen behouden van een aantal bestaande elementen. En moet alles er gewoon rigoureus uit. Maar daar hoor ik graag jullie mening over.
paradoxi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 01:37
ligplaats: Oostvoorne
info: Rijokruiser

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor Molenkruiser » 05 Mrt 2021, 20:32

Ik zie dat er inderdaad wat werk verzet moet worden, maar ik vind het een hele mooie boot.
Ik hoop dat je straks enorm veel van haar gaat genieten

Gr,
Jaco
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor aadbloem » 05 Mrt 2021, 21:53

Op de foto's is niet al het hout/zichtwerk te beoordelen en of het herbruikbaar is maar de boot is de moeite waar voor vernieuwing.
Lijkt mij een kandidaat voor een totale refit. Alles er uit en opnieuw beginnen. De ramen en met name de raamrubbers er ook uit, kan veel roest onder zitten. Zo te zien zit er aan de binnenzijde rond de ramen vinyl-behang. Typische aankleding uit de jaren 80.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 05 Mrt 2021, 21:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor aatv » 06 Mrt 2021, 06:32

hoi para, leuke boot en leuk project. beetje vergelijkbaar met mijn eigen project. heb je info of tips
nodig stuur gerust een bericht of kijk eens op mijn draadje " bootje opknappen" heb je meteen een
idee waar je aan gaat beginnen. het klusje is groter dan je denkt maar naarmate je vorderd ook de
beloning. verder kan ik je alleen maar zeggen doe het meteen goed. beter iets meer uitgeven om het
goed te doen dan besparen en later weer te moeten beginnen!

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor paradoxi » 06 Mrt 2021, 12:13

Ik heb er een nacht eens goed over geslapen. Natuurlijk ben ik in gedachten al langer bezig met hoe ik het wil doen.
Maar ik merk dat ik door het hier uit te spreken mezelf gedwongen heb nog eens dieper na te denken en keuzes te maken.

Wat dat betreft ben ik er uit.

- Ik start aan de buitenkant met het vlak zodat ze in de anti-fouling kan
- Daarna ga ik nu ze nog aan de kant staat aan de slag met het verfwerk aan de buitenkant

Dan kan ze (de Cumba) weer in het water.

Pas op het moment dat ze buiten van onder en boven strak in de verf staat ga ik door naar de volgende fase:

- Ik werk in drie delen van achteren naar voren toe en start in de kont
- Dat ga ik grondig doen, maw ik ga haar strippen en begin aan de binnenkant fris en met een leeg canvas. Maar zoals gezegd wel in drie delen / fases

Daarbij de volgende overwegingen. Ik ben zelfstandig ondernemer en heb (na ruim twee zakelijke klote jaren) voor mijzelf nu iedere vrijdag. Of het nu vriest, dooit, hagelt, de zon schijnt of regent. Op vrijdag ben ik daar.
Maar ik vraag mij af of één keer per week op vrijdag niet tergend langzaam zal gaan. Jullie daar ervaringen mee?

De jachthaven waar ze nu ligt op de kant. Is krap. Alles en iedereen zit erg dicht op elkaar gepakt. En als ik mij niet vergis is het zodra ze in het water ligt niet toegestaan om te klussen.
Ik overweeg dus sterk om voor de werkzaamheden een andere ruimere opgezette werf te zoeken (regio Rotterdam). Iemand tips van een betaalbare, ruim opgezette werf waar er ruimte aan de kant is (ook rondom) en / of waar je wel terwijl je in het water ligt werkzaamheden mag verrichten?

Ik moet zeggen dat ik het betimmeren wel een beetje spannend vind. Niet omdat ik perse heel onhandig ben. Maar vooral omdat ik het gewoon erg goed wil doen. Maar ik geen timmerman ben. Maar wellicht is dat domweg een kwestie van goed voorbereiden, de juiste spullen en veel oefenen.

Al met al denk ik dat een totale refit van binnen de beste keus is. Sowieso denk ik niet dat ik anders mijn vriendin zal kunnen overtuigen een rondje mee te varen. Ze heeft (geen grap) smetvrees / OCD. En de huidige staat van de Cumba is haar ergste nachtmerrie. Dus wat dat betreft is een nieuwe (schone) betimmering eigenlijk gewoon een harde voorwaarde.
paradoxi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 01:37
ligplaats: Oostvoorne
info: Rijokruiser

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor jade » 06 Mrt 2021, 22:29

Hoi,
Dat je de werkzaamheden opdeelt is heel goed, anders raak het overzicht mogelijk kwijt.
Heb het zelf ook zo gedaan, anders heb je alles op de kop liggen.
Zelf werk ik elke zaterdag aan de boot, soms ‘s avonds na het werk een paar uurtjes.
Dus op je vraag of het met een dag in de week klaar te krijgen is, ja het kan goed maar reken wel op een lange tijd bezigheden met de boot.
Ik ben zelf op deze manier ook al 6 jaar bezig met een totale refit.
Gewoon er voor gaan en ook af en toe tijd nemen voor wat anders, je wil niet halverwege stranden.
Veel succes, gaat goed komen!
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Mrt 2021, 10:53

Hoi Paradoxi,

Kijk dit youtube kanaal eens:

https://www.youtube.com/channel/UCUsYuHgNS1aNglyj8-sInSw

Is van een Duitser die een oude Waddenzee kruiser aan het opknappen is. Nou ja, opknappeen, voorlopig zit hij vooral nog in de sloopfase.
Niet dat hij alles even handig aanpakt. Monteert bijvoorbeeld raamrubbers totaal verkeerd.
Maar dan krijg je een idee wat er allemaal bij komt kijken en ook dat je waarschijnlijk beter alles eruit kan trekken en opnieuw opbouwen.
Is leuk kijken.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor Oeverloos » 07 Mrt 2021, 13:39

Hey Paradoxi,

Het is een prachtige onderneming om de oude boot van je oom op te knappen.
En het is ook een mooie invulling van je vrije tijd.
Uiteindelijk is er niets mooier dan aan de waterkant aan een boot te klussen.
Heel wat watersporters houden hun geestelijke gezondheid op peil dankzij hun boot, zeker in de huidige tijd.

Aan de andere kant, een boot van 40 jaar oud blijft 40 jaar oud.
Dus kijk eens naar het vlak van je boot en de aandrijflijn.
Hoe staat het met de schroef, de schroefaslager, (de homokineet en het stuwdruklager indien aanwezig), de keerkoppeling, de motor met de trillingdempers?

Zijn die allemaal ok of niet, dat maakt verschil.
Dat geldt ook voor de electrische installatie, de gas aanleg en de waterleiding.
Als je een nieuw boordnet/startnet gaat aanleggen met een omvormer en walstroom, een boiler of een geiser, zodanig dat je vrouw met warm water uit de voeten kan, dat is niet zo maar klaar.

Mocht je daar zelf niet zo veel van afweten, dan zijn er forummers ( b.v. vuuren1 of wolf1) die je boot misschien willen keuren, of je een advies kunnen geven om te kijken of het een goed plan is.

Kijk ook eens naar de refit van FKZ (Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap) hier op het forum.

Het opknappen van een oude boot is fantastisch om te doen, maar als het klaar is dan is het wel fijn als er iets van waarde terug komt voor al de moeite die je er in gestoken hebt.
Overtuig je dus eerst of je met het goede schip begint.


Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor Leverg » 07 Mrt 2021, 13:51

Klinkt als een mooi en goed gefaseerd project.

Denk dat als je elke vrijdag wat doet prima is, ben ook al 3 jaar bezig met onze boot. Oude Heck kruiser project... (https://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=18&t=3603). Zeker met hele dagen kan je grote stappen maken.
Belangrijkste vond ik in de wintermaanden dat ik stroom had (licht en kleine omvormer voor de accu,s van het gereedschaP en warmte. Dus vanaf dag 1 had ik provisorisch een zonnepaneel erop gelegd en een oliekachel om iets van warmte te maken. Inmiddels heb ik een Planar erin wat klussen in de winter helemaal ideaal maakt.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten